Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Spännhylsa skall tillverkas av nybörjarsvarvare...

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 18:28:59, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tänkt att ge mig på att försöka tillverka en ny spännhylsa till en av mina sinkmaskiner (typ av överfräs för trä). Jag har idag en 13mm spännhylsa vilket i Sverige var standard för sinkmaskiner (till skillnad från handöverfräsar där motsvarande storlek är 12mm (europa) eller 1/2" (US/UK)). Jag skulle dock även vilja kunna köra 1/2"(12,7mm) stål i den, för att kunna utnyttja alla stål jag har till handöverfräs.

Till saken hör att jag är ganska novis på metallsvarvning, och behöver lite tips på hur jag ska göra.

Såhär ser spännhylsan ut som jag ska kopiera (med undantag av hålet som ju skall vara 12,7mm):
Bild

Bild på hylsan monterad med muttern:

Bild

Bild


Har gjort en ritning med måtten:
Bild

Att notera kring ritningen:
Längsgående mått:
Mått A, B, D, E är ej kritiska, lite +/- spelar ingen roll för funktionen.
Jag tror också att mått C inte är så kritiskt.

tvärsgående mått:
Mått F, I, J, K är inte extremt kritiska. I är bara frigång, ej viktigt alls. J är ej viktigt, denna yta ansluter ej mot spännmuttern.
Mått G och H är väldigt viktiga för att frässtålet skall vara koncentriskt med spindelaxeln.

Vinkeln på konan är 15 grader.

Observera att jag inte har ritat in de tre längsgående slitsarna på ritningen.


För att svarva biten så lånar jag en väns Blomkvistsvarv. Han har bättre koll än mig, men är också ganska ny på svarvning, så tips behövs ändå:). Han har en fyrbackschuck med individuellt ställbara backar, även indikatorklocka för att indexera biten finns. Jag har också köpt en 12,7mm brotsch för maskinbrotchning. Materialet är ett lättsvarvat automatstål som jag tyvärr inte kan beteckningen på, men jag har tidigare haft bra framgång både med ytfinish och att nå mina mått när jag svarvat i dessa material. Det finns hållare och hårdmetallskär som jag inte kan beteckningarna på, men som har funkat bra till den enkla svarvning vi har gjort tidigare. Någon stöddocka finns dock inte.

Jag är osäker på en hel massa saker, men i ett första skede funderar jag på framförallt på dessa saker:

1) Bör jag såga biten i princip i rätt längd direkt och svarva ner kortsidorna för att få den exakt i mått eller börja jag ha den länge och sticka av den till rätt mått? Har noterat att tex Abom79 relativt sällan verkar sticka av till mått utan istället sågar med bara ett litet övermått och svarvar "facing" ner till rätt längd.

2) Bör jag borra och brotscha hålet först eller börja med att bearbeta utsidan först?

3) Vad är lämpligt borr innan brotschning till 12,7mm? Har läst mig till 12,5mm för automatstål, verkar det rimligt?

4) Finns det bra tips för att ställa in vinkeln på toppsliden exakt? Finns ju gradering men vet känns inte väldigt exakt? Kanske finns något gammalt svarvarknep?

5) Hur tar man lämpligen upp de längsgående slitsarna? De är 2mm breda (är nog inte så noga att det blir exakt samma bredd. Kanske en kapskiva i en "geting" fäst i sliden? Kanske finns det inte så breda kapskivor till dem.

6) Hur ser jag till att slitsarna hamnar 120 grader förskjutna ifrån varandra? Har inte någon delningsskiva bakom svarvchucken. Hade varit smidigt, men den möjligheten har jag ej.

Det kommer säkert fler frågor...Tack på förhand!

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Mattias Petterson

#2 » 18:47:19, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd en 3 backschuck om du har, då gör du bara en slits vid varje chuckback.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ja-bond77

#3 » 18:49:21, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder du chucken i svarven har du antagligen tre backar, alltså en färdig möjlighet till delning med tre. Men det är knappast speciellt viktigt med tre utan det går säkert bra med fyra också och kapa rakt över med nån kaptrissa. Kanske brotscha efter spårkapningen för att samtidigt ta bort skägget inuti? Fast då borde man ha möjlighet att spänna fast hylsan...

Koncentricitet är väl det absolut viktigaste på dylika spännhylsor. Då torde väl det bästa vara att bearbeta hela hylsan i en o samma uppspänning i svarven.

Det näst viktigaste skulle jag tycka är hylsans härdning. Man vill ju inte att fräsen glider/slirar och förstör koncentriciteten i hylsan. Är ditt tilltänkta material härdbart och hur tänkte du genomföra den processen? Klart, om hylsan bara används till nått mindre projekt nån enstaka gång så funkar säkert ohärdat också. Men livslängden lider skulle jag säga.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

daniel n (trådstartaren)

#4 » 19:01:15, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wohoo! Det gick snabbt att få svar!

1) det finns både tre- och fyrbackschuck. Jag gillar fyrbackschuck pga möjligheten att indexera tills man är helt rätt, men ska man inte ta loss o fästa igen spelar det gissningsvis ingen roll? 4 slitsar går såklart likabra som tre, kör slitsarna efter backarna oavsett vilken chuck jag väljer.

2) Härdning: Nuvarande spännhylsa är inte härdad. Kanske var det inte på modet för snickerimaskiner på 60-talet? Hade faktiskt inte funderat alls på att härda den utan tänkte testa som den är. Sen gissar jag att en icke härdad hylsa är mindre problem vid träbearbetning än vid metallbearbetning? Känns rimligt åtminstone.

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

jörgen.ottosson

#5 » 19:04:42, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva hela biten i en uppspänning och kapa till rätt längd sist.

Man börjar med det som är störst risk att det går fel ( = minst risk att man lagt ned mycket jobb innan man får börja om) så jag skulle börja med att svarva utvändiga diametrarna och konan. När det är gjort så borra och brotch hålet, kapa till rätt längd och gör slitsarna. (det kan vara en fördel att ha ett hål där slisten ska sluta, så borra det innan du börjar kapa, är man riktigt noga så slår man in en trä- eller mässing-plugg i hålen innan man kapar så man inte gör brottanvisningar när man går i genom....)

Du kan ställa vinkeln med hjälp av en indikator klocka och en referensyta med rätt vinkel (15°).....har man inte det så är det bra om man har två indikator klockor. Då kan man ställa vinkeln med utsidan på pinolen eller chucken som referens. Sin15°=0,2588... det betyder att vinkeln stiger med 0,2588mm om du flyttar dig 1mm i längsled. ställ upp en indikatorklocka med fäste på toppsliden som mäter i svarvens längd riktning, och en som mäter i svarvens tvärs riktning (mot tex. chucken utsida resp. framsida) när du vevar in toppsliden så indikatorn i längsriktning visar 10mm så ska den andra klockan visa 2,58-2,59mm då är du väldigt rätt på vinkeln...

jag skulle spänna upp biten med konan "utåt" och låta "baksidan" vara för lång in mot chucken.
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

daniel n (trådstartaren)

#6 » 19:08:20, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiffigt md dubbla klockor, så ska jag försöka göra!

Börja med det som är störst risk att det går fel låter klokt. Synd att det är typ alltihop;) hehe
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Polarmotor

#7 » 22:38:35, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade gjort hålet först med biten i chucken och sedan satt biten på expanderdorn och kört alla utvändiga mått med expanderdornen mellan dubbar.
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

daniel n (trådstartaren)

#8 » 06:16:43, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar idén men har tyvärr ingen expanderdorn:(
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Mattias Petterson

#9 » 07:13:36, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n skrev:Gillar idén men har tyvärr ingen expanderdorn:(

Kör den mellan två dubb då..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ja-bond77

#10 » 07:20:32, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polarmotor skrev:Jag hade gjort hålet först med biten i chucken och sedan satt biten på expanderdorn och kört alla utvändiga mått med expanderdornen mellan dubbar.

Varför?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

daniel n (trådstartaren)

#11 » 07:56:07, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
daniel n skrev:Gillar idén men har tyvärr ingen expanderdorn:(

Kör den mellan två dubb då..


Aldrig gjort. Använder man då en medbringare för att snurra biten?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

nimbus

#12 » 08:14:34, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n skrev:
Mattias Petterson skrev:
daniel n skrev:Gillar idén men har tyvärr ingen expanderdorn:(

Kör den mellan två dubb då..


Aldrig gjort. Använder man då en medbringare för att snurra biten?


Det funkar utan medbringare om du kör försiktigt men..
kör allt i en uppspänning och stick av. 12.5mm borr blir bra, olja till brotchen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

sigge 54

#13 » 09:09:01, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en bit 2541. Kör hål först. Använd dubbdockan m roterande dubb. Svarva utvändigt. Stick av hylsa.
Hålet och svarvning i samma uppspänning. Gör slitsar m smal kapskiva.
MVH Sigge

1 person gillar det här inlägget.
sigge 54
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:58, 14-01-2016
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4000 , Massey Ferguson 175,Hymac 370,svarv Köping sa 10
fräs Sajo 54 DM

Toost

#14 » 15:50:14, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett förslag på procedur.
Du ska absolut köra trebackschuck och svarva och borra allt i samma uppspänning. - Inte flytta stålet i chucken mellan momenten. Då får du bästa möjliga koncentricitet och behöver inte bry dig om att indexera ämnet.

Jag hade av samma skäl borrat och brotschat först, sen satt en dubb i dubbdockan som stöd i det brotshade hålet.
- notera att du kan / ska lägga en liten fas i kanten på hålet. Då får dubben en yta att stöda mot. - och dina framtida fräsar äntrar lättare.
Sen svarvat allt utvändigt.
Stuckit av biten som sista moment.

Gör du enligt ovanstående har du råämnet till biten att spänna i chucken.

Konan hade jag INNAN jag började med den riktiga biten testat mig fram till. Alltså ställt toppsliden på 7.5 grader, provsvarvat en kona. Mätt konan . ( prova i maskinen hur den passar.) Justera toppsliden etc.

Slitsarna ...
Jag har en fantastisk liten Proxxon vinkelslip, den hade skurit dessa slitsar med finess. :-)
Tipset att lägga slitsarna bredvid backarna är inte dumt.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz

#15 » 11:07:26, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett borr kan lätt vandra iväg lite, jag skulle föreslå en svarvbom mellan borr och brotsch för att vara säker på att hålet är på rätt ställe.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

3 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se