Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Spännhylsa skall tillverkas av nybörjarsvarvare...

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

daniel n (trådstartaren)

#16 » 17:08:56, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Ett borr kan lätt vandra iväg lite, jag skulle föreslå en svarvbom mellan borr och brotsch för att vara säker på att hålet är på rätt ställe.

Bra tips! Egentligen hade jag tänkt att bara köra svarvbom, tror jag hade fått tillräckligt bra resultat med det, men tyvärr är den minsta svarvbommen 14mm, så därför blev det brotsch istället.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



daniel n (trådstartaren)

#17 » 17:10:17, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite snack med svarvägaren blev slutsatsen att vi börjar med en kontroll av att svarven står ordentligt och att dubbdockan är rätt inställd. Finns det någon bra tråd med tips om tillvägagångssätt för detta tro? Eller andra tips? Har maskinvattenpass.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#18 » 11:54:20, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återkoppling!

Det har blivit en aning ledig tid att svarva på och vi har lyckats ställa in svarven i våg samt positionerat dubbdockan rätt i djup gentemot spindeln.

Därefter tänkte jag börja med spännhylsan...Ett automatstål av okänd typ spändes och indexerades i fyrbackschucken, utsticket ur chucken ca 10mm längre än den färdiga spännhylsan. Började med "facing" (vad heter det på svenska?) och sen var min tanke var sen att först borra, försänka och brotscha och sen sätta dubben i hålet när jag svarvade utsidan. Började försiktigt med ett litet dubbhålsborr med skärolja, kändes bra. Sen tog jag ett 5mm borr och borrade hela vägen och gick därefter till 12,5mm (brotschen är 12,7). Reagerade på att spånorna på de två eggarna på borret inte var likadana, vilket jag förknippar med att borret är ojämnt slipat...märkligt med ett helt nytt Presto slipat borr kan jag tycka. Sen försänkning innan brotschen...

...ridå! Brotschen gick precis rakt in i hålet utan att skära ett dugg! Hålet var uppenbart precis över 12,7mm....

Kan det har varit så att jag tog för stort steg mellan 5-12,5mm? Att de stora krafterna på borret fick det att vandra och att hålet därför blev för stort? Eller borde jag ha skippat 5mm borret helt? Borren är krysslipade om det spelar någon roll i sammanhanget.

I vilket fall så var det ju bara att testa igen. Gjorde om proceduren med en ny bit stål, fast denna gång borrade jag med 5,5mm borr och sen 12mm. Mätte hålet med stickmått och mikrometer och fick det till ca 12,09-11mm. Kände att det var för mycket material att ta bort med brotschen så jag bestämde mig för att trots allt testa med 12,5mm borret igen (i ett hål som redan var 12,1mm...). Misstänker att det inte är riktigt så man gör, men jag tänkte att det mindre moståndet kanske får borret att inte borra ett för stort hål?

Det funkade så till vida att hålet efter borrning blev ca 12,48-12,50mm (lite olika mätvärde, inte helt van vid stickmått och mikrometer). Om det blev rakt? Bra fråga...

I vilket fall så var biten rejält varm vid detta laget så jag bestämde mig för att låta den svalna innan jag tog fram brotschen. Och längre än så hann jag inte. Till nästa gång ska jag komma ihåg att ta lite bilder!

Tar tacksamt emot all typ av input! I vilka steg bör man borra tex?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

ja-bond77

#19 » 16:28:18, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borrar borrar alltid större än deras nominella dimension om man tar stora förstoringssteg och de inte är extremt precisionsslipade(och kanske också då...). Därför bra att göra precis som ditt andra försök och smyga sig mot önskat mått.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#20 » 16:48:47, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"facing" ... plana... ..Plansvarva änden,ta ett planskär, planfräsa, planslipa....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

daniel n (trådstartaren)

#21 » 22:52:11, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:"facing" ... plana... ..Plansvarva änden,ta ett planskär, planfräsa, planslipa....


Vilka "steg" av borr hade du rekommenderat i detta fall, dvs där jag vill till 12,5mm med bra precision?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

jörgen.ottosson

#22 » 23:15:08, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom att jag använder en centrumborr/dubbhålsborr först för att hitta "mitten" ...
12.5 hade jag troligen borrat på en gång utan att förborra, speciellt om jag använder en krysslipad borr och ska göra flera hål.... (förborra gör man för att inte kärndiametern på borren (= tväreggen/spetsen/den delen som inte skär...) ska ge för stort motstånd och värme. Man väljer den första borren efter vad man kan tänka sig borra med utifrån den maskin man har (stabilitet, motorstyrka mm) och borren man tänker borra med efter åt, "för borren" bör då minst vara något över kärndiameter på nästa borr ) Väljer man för litet steg mellan borrar så "hugger" de lättare och lossnar ur konan eller chucken.

....men.....

....troligen inte utan att jag vet att den borr jag använder borrar "rätt" (dvs ska jag bara göra ett hål utan att kunna provborra först, så gör jag inte så....) :laes_detta: ( skär borren inte "jämt" så får man slipa om den så det funkar)

.....vill du ha ett hål som har bra tolerans och är centrerat, så måste du svarva det sista på hålet ( eventuellt bara för att centrera, och fixa måttet med brotchen)

....räcker det att det bara har bra tolerans, men inte behöver vara superbra centrerat, så går det bra att bara borra och sedan brotscha.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Rubert

#23 » 23:41:43, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte håldjupet är så stort skulle du kunna slipa spännhylsan till önskat mått.
Om du har tillgång till tryckluft med tillräckligt flöde så skulle du kunna använda en typ Biltema´s "luftskrika" med vita eller rosa slipstift som supportslipmaskin.
Slipstiften måste skärpas efter varje uppsättning för att få bort kast.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

daniel n (trådstartaren)

#24 » 00:16:00, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Förutom att jag använder en centrumborr/dubbhålsborr först för att hitta "mitten" ...
12.5 hade jag troligen borrat på en gång utan att förborra, speciellt om jag använder en krysslipad borr och ska göra flera hål.... (förborra gör man för att inte kärndiametern på borren (= tväreggen/spetsen/den delen som inte skär...) ska ge för stort motstånd och värme. Man väljer den första borren efter vad man kan tänka sig borra med utifrån den maskin man har (stabilitet, motorstyrka mm) och borren man tänker borra med efter åt, "för borren" bör då minst vara något över kärndiameter på nästa borr ) Väljer man för litet steg mellan borrar så "hugger" de lättare och lossnar ur konan eller chucken.

....men.....

....troligen inte utan att jag vet att den borr jag använder borrar "rätt" (dvs ska jag bara göra ett hål utan att kunna provborra först, så gör jag inte så....) :laes_detta: ( skär borren inte "jämt" så får man slipa om den så det funkar)

.....vill du ha ett hål som har bra tolerans och är centrerat, så måste du svarva det sista på hålet ( eventuellt bara för att centrera, och fixa måttet med brotchen)

....räcker det att det bara har bra tolerans, men inte behöver vara superbra centrerat, så går det bra att bara borra och sedan brotscha.


Intressant o lärorikt! Jag resonerade likadant ang att föregående borr skulle ta bort tillräckligt mkt för att ge frigång för kärnan på nästa borr. Men jag blev som sagt besviken på resultatet trots två splitternya borr.

Har tyvärr inte möjlighet att svarva hålet rakt. Får helt enkelt brotscha o se hur det blir. Om det ej blir bra får jag köpa en mindre innersvarvbom o på det igen.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

ja-bond77

#25 » 06:55:18, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En innerbom tillverkar du snabbt själv av ett godtyckligt stångämne, en insexskruv och en avbruten gängtapp eller annat hss-skrot som svarvskär. Riktigt små innerbommar slipar du till direkt av en borr, om den inte funkar direkt som den är.

Svarvstål, egna/udda lösningar
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Rubert

#26 » 07:32:36, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja-bonds tråd "svarvstål, egna/udda lösningar" var intressant läsning för en pensionist/hobbyist som är hänvisad till skrotlådan istället för maskinaffären.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

daniel n (trådstartaren)

#27 » 00:07:47, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återkoppling!

Hålet borde såklart har svarvats ur innan brotschning, men så blev det inte, denna gång. Nästa gång tillverkar jag ett verktyg för det. I alla fall satte jag biten i fyrbackschucken, Borrade och brotschade. Hålet blev väldigt rätt i dimension, men jag vet såklart inte hur rakt det är. Använde sen motdubben i det borrade hålet.

Jag har en video där jag visar, men det verkar som att man inte kan ladda upp den?

Sen blev det utsidan. Använde metoden med dubbla mätklockor som Jörgen föreslog, känns som att vinkeln blev väldigt bra. Har en video det med, kul metod! Fick faktiskt väldigt bra resultat avseende ytterdiemsnioner på biten och helt ok ytfinish. Däremot är ju hålet bara borrat, ej svarvat så jag vet inte hur bra hålet stämmer med utsidan. Men det är som det är med det, även om just denna spännhylsa blir kass så har jag lärt mig massor!

Ok, hittade att man kunde ladd upp videos som dokument, men då får jag meddelande om att filtypen .mov ej är tillåten (filmade m iPhone om det spelar någon roll). Tips på hur jag gör då?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

jörgen.ottosson

#28 » 06:22:31, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med återkoppling, hoppas du lärde dig massor! :thumme:

( det går att ladda upp vilken fil som helst om man tex. Zipppar den först.....tyvärr betyder det att alla som vill titta, måste ladda hem, packa upp, och sedan titta.... ett alternativ som många brukar använda är att lägga filmen på youtube, eller liknande site, och länka dit.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#29 » 11:33:13, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller konvertera mov till wmv, då brukar det synas direkt i inlägget. Men läääänge sen nån provat...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

daniel n (trådstartaren)

#30 » 00:36:28, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkade det bli rätt med filerna. Dels är det en film efter brotschning av hålet, dels en film med setup för att svarva i 15 graders vinkel.
IMG_6806.wmv


IMG_7051.wmv
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se