Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Uppställning av svarv

76 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

JengaPRO

#61 » 09:47:26, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja det är inte problemet i detta fallet men jag har en chuck som behöver för backarna slipade.
Jag märkte sent (en slutsats som jag drog för ett år sedan men som jag förträngt) att mitt precisionsvattenpass inte är helt bra när man använder den koniska delen av det. Det är som en fåra i det på undersidan (tror jag visat bild på det tidigare). Den blir liksom konkav vilket man gillar om man ska ställa den på chucken. Problemet är fåran inte är bra gjord för den är lite konisk. Det gör att när man stället vattpasset på en cylindrisk yta så lutar det. Tänk dig att du lägger två plankor på golvet med 5 cm emellan dom i ena änden och 7cm i andra. Om du då lägger en cylinder av något slag mellan plankorna så att den rider på kanterna på plankorna. Då kommer cylindern luta även om allt annat är perfekt.
Det var det som var felet när jag försökte få chucken parallell med bädden. Mätfel alltså. Jag provade sedan att använda mätklockan istället och då såg det mycket bättre ut men ej perfekt. Jag ska ta nytag på detta vid tillfälle. Nu ligger felet på 0.05mm över en sträcka på 60mm vilket är för dåligt. Det tror jag dock att jag får till. Nu antar jag såklart att chucken är perfekt på utsidan.
Jag har alltså inte mätt på något jag haft inspänt i chucken när jag hållit på och grejat.....inte senast i alla fall.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



DennisCA

#62 » 10:09:36, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen svarvexpert så ta följande med en skopa salt, jag kommer svamla lite nu... Men personligen skulle jag inte lägga mycket tid på att få chuckens sidor parallella med bädden. Man vet ju inte om dom verkligen är i såpass skick att det resulterar i nånting användbart efter allt jobb är färdigt.

Det första jag skulle göra är att montera en precisionsaxel i chucken och köra med mätklocka monterad på sadeln och se hur visaren rör sig. Om ämnet inte sitter rakt i chucken så bör nålen röra på sig när man för sadeln fram och tillbaka, men hur vet man felet kommer från chucken och inte bädden? Nå om jag tänker rätt så bör man kunna rotera chucken och rör sig nålen då är det väl chucken som är orsaken och inte bädden. Dvs. du flyttar nålen 20cm och får typ 2 hundradelar skillnad, roterar du chucken rör sig nålen inte, det fortfarande 2 hundradelar, det i min hjärna tyder på att axeln sitter rakt i chucken men sadeln har sjunkit ihop nånstans p.g.a. slitage i bädden. Men on själva spelet blir större så tyder det på att chucken inte håller axeln rak. Kanske jag har tänkt åt skogen här?

Och såklart då det är en 3-backs chuck måste man kompensera för att de aldrig spänner upp nånting helt centrerat längs svarvens centerlinje. Så då roterar man först chucken med mätklockan vid backarna, skriver ner hur mycket spel det är och mäter igen t.ex. 20cm längre ut, om det är samma mängd rörelse fram och tillbaka så då sitter axeln riktigt rakt i chucken. Om nålen rör sig då man flyttar men spelet förblir samma så är axeln rak i chucken men någonting annat rör sig, typ bädden är nersliten eller inte lika sliten där. Skillnaden i spelet mellan de två positionerna är hur mycket den är från att vara parallel med bädden.... Men jag gissar det blir aldrig sådär svart och vitt i verkligheten, att chucken eller bädden skulle vara perfekt och felet ligger helt på en sida...

Det är väl förmodligen en kombination av båda faktorerna som gäller, här hjälper det väl om man använder vattenpasset på sadeln så kan man se hur bubblan rör sig och korrelera mot mätklockan. Bör väl även gå att räkna ut utan vattenpass (fast då det gäller matte brukar jag ofta tänka fel). Som exempel. Säg du mäter axeln vid backarna och mäter .05mm spel vid chucken, nollställer mätklockan och för den 20cm längre ut, då vi flyttar sadlen bort från chucken rör sig nålen med fem hundradelar, om vi roterar chucken så åker nålen fram och tillbaka .10mm, alltså skillnaden gånger två, då kan man väl anta att det är helt chuckens fel. Men om den bara åker fram och tillbaka .08mm så har vi två hundradelars skillnad som inte kan förklaras av att chucken spänner upp ämnerna oparallelt. Det beror förmodligen på något annat då, som bäddens slitage. Nu är matten inte min starka sida så gärna får någon expert dömma ut om detta jag fantiserat ihop.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

X-IL

#63 » 14:41:38, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl oftast en kombination av offset och "bellmouthing" i en gammal chuck, så du får både en förskjutning i sidled samt en "lutning" av ämnet.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#64 » 15:14:04, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Det första jag skulle göra är att montera en precisionsaxel i chucken...


Var får man tag på en precisionsaxel då?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jörgen.ottosson

#65 » 20:06:43, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonting som är så runt och rakt som man kan hitta. ( har man inte en riktig "prov axel" får man ta något annat man har...cromad axel, kolvstång, slipad axel, borr/pinnfräs ... ) har man ingen lång axel kan man börja med en kort bit och mäta för att se vart åt det lutar, det viktiga är att den är rund och rak.

Testing Machine Tools (Dr.Schlesinger).pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JengaPRO

#66 » 08:46:02, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att det finns "test bars" att köpa på ebay med kona på. Inte säker på att jag har kona på min dock. Borde vara mk4 i så fall.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

DennisCA

#67 » 09:40:15, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på en test bar själv, fast utan kona och istället med två exakta centerhål på varje sida. Då kan man använda två center i spindeldockan och dubbdockan, då blir det väldigt lätt att kolla om dubbdockan inte är centrerad och lätt att få den tillbaka efter man svarvat nånting koniskt och använt dubbdockan för det.

Test bars med kona är väl meningen man ska sätta i spindeldockans kona och så kollar man om själva spindeln/spindeldockan inte sitter rakt i svaren, går väl också att kolla att dubbdockan sitter rakt om konan passar dit, jag har dock bara använt pinolen för det. Keith Fenner använde en sådan för att ställa in svarven efter han hade haft av hela spindeldockan:
https://www.youtube.com/watch?v=rvBfSJSaFXU
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JengaPRO

#68 » 11:08:49, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag har funderat på en test bar själv, fast utan kona och istället med två exakta centerhål på varje sida. Då kan man använda två center i spindeldockan och dubbdockan, då blir det väldigt lätt att kolla om dubbdockan inte är centrerad och lätt att få den tillbaka efter man svarvat nånting koniskt och använt dubbdockan för det.

Test bars med kona är väl meningen man ska sätta i spindeldockans kona och så kollar man om själva spindeln/spindeldockan inte sitter rakt i svaren, går väl också att kolla att dubbdockan sitter rakt om konan passar dit, jag har dock bara använt pinolen för det. Keith Fenner använde en sådan för att ställa in svarven efter han hade haft av hela spindeldockan:
https://www.youtube.com/watch?v=rvBfSJSaFXU


Det var efter att jag såg den (för någon vecka sedan) som jag började lura lite på att ha en sådan men jag har inte hittat någon i Sverige som säljer det. I min manual står inget om kona i spindeln. Genomföringen är 38mm och jag skulle gissa att det MK4 i den. Finns "test bars" på ebay med MT4. Gissar att det är samma som MK4.

En dubb i båda ändarna har jag också funderat lite. Det adderar dock en felkälla (som man i och för sig ändå måste fixa) nämligen dubbdockan.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

DennisCA

#69 » 11:30:19, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MT = Morse Taper eller Morse Kona.

Om man har en test-bar utan kona och spänner mellan båda dubbarna är det nog menat just för justering av dubbdockan, till något annat passar den inte i den konfigurationen. Men den bör ju gå att spänna upp i chucken också, så har man två sätt att nyttja den.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

tkgb

#70 » 21:28:22, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svarven 38 mm i spindelgenomföring så har du säkert MK 5 kona i spindeln.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

JengaPRO

#71 » 21:40:17, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tkgb skrev:Har svarven 38 mm i spindelgenomföring så har du säkert MK 5 kona i spindeln.

Åhh tack. Tur att jag inte beställt något ännu.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jörgen.ottosson

#72 » 21:54:06, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök mäta och kolla, det kan vara metrisk kona också.

(det finns fler än som visas i tabellen, men stora ändens mått är namnet på konan, och stigningen är 1:20 på alla metriska .....MK-kona har lite olika stigning, men är nära mellan 1:19 och 1:20 ....och på "ojämna mått" på stora änden )
http://runeberg.org/karlebo/1936/0236.html
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JengaPRO

#73 » 22:48:29, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på Lunas hemsida och där stod det mer än i manualen. MK5 är det i mitt fall precis tkgb var inne på.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#74 » 15:34:00, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag tillfälle att för första gången testa min "test bar". Jag började med att göra rent ordentligt och sedan mäta rotationsnogranneheten.
Den låg inom +-2 hundradelar i rotation.
Sedan mätte jag ovanpå.

Bild
Bild
Som synes låg den inom en hundradel. Klappade mig själv på axeln över att jag lyckats ställa upp svarven så bra men kliade mig samtidigt i huvudet då jag visste att något inte stämde.

Jag mätte då från sidan.
Bild
Bild
Här felade det desto mer. Hmmm tänkte jag hur kommer man åt att justera det tänkte jag. Aldrig sett det justerad på youtube.
Började klura lite och tänkte att om huset som chucken sitter i är demonterbart så borde det gå att justera.
Jag hittade en par misstänkta skruvar varav jag började skruva på en efter att jag lossat huset från fundamentet.
Efter några lätta slag med blyklubban och lite mätande så fick stången inom en hundradel även på den ledden.
Bild

Sedan var det bara till å justera in dubbdockan efter huset så även den stämde.
Nu ligger stången inom en hundradel på en sträcka av ca 250mm :)

Tänk hur många dagar jag lagt på att justera uppställningen av svarven när det stora felet i själva verket låg någon helt annanstans.

Man kan tycka att sånt här borde vara injusterat på fabrik eller av föregående ägare men förra ägaren hade knappt använt den och före det var den ny.
Möjligen har den satt sig när jag svarvat lite för hårt men då borde den ha rört sig åt andra hållet.
Ska bli intressant att borra långa hål framöver :)

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#75 » 15:51:49, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev visst fel bild från sidan. Så här stod klockan före jag justerade.
25-26 hundradelar som sagt.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se