Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Uppställning av svarv

76 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

roland 1970

#16 » 18:25:37, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktören skrev:För att rikta upp en svarvbädd, prisma. Kan det underlätta med ett verktyg som ja skissat upp, se bild. Om hela bädden lutar något framåt eller bakåt är ointressant så länge hela bädden har samma lutning.
Använd två axelbitar av slipad stång och försök att få dem paralellla. De kanske då är lättast om man fräser två spår som rundstången kan styra i.
Fråga gärna om det som är oklart.
Bild


Enklast utan specialverktyg genom att lyfta bort dubbdockan, sedan lägger du maskinpasset längs respektive tvärs på släden och vevar fram och tillbaka utmed hela bäddens längd, nivelleras tills maskinpasset visar 0 både längst mot chucken och längst ut i maskinändan, se till att maskinen står lika tungt på alla maskinfötter.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430



Konstruktören

#17 » 09:54:36, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, eller så lägger du maskinpasset på tvärsliden och åker med den. :D
Användarvisningsbild
Konstruktören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:42, 13-05-2012
Maskintyp: Ej angivet

roland 1970

#18 » 17:07:51, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktören skrev:Visst, eller så lägger du maskinpasset på tvärsliden och åker med den. :D

Det var detta jag menade, tvärsliden sitter ju på släden, fast jag skrev det ju inte så utförligt.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Grett

#19 » 17:32:39, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter en gammal tråd med en fråga på samma ämne.

Har precis ställt upp en gammal svarv (Torshälla SV-150) och kollat med maskinpass (0,02mm/m)

Maskinen står inte 100% i våg men felet är lika över hela längden så jag inbillar mig att det är ok ändå ?

Jag kan alltså inte hitta några tecken på att den varken är vriden eller krum, så jag borde rimligtvis inte behöva göra mer åt själva uppställningen?

Kontroll av svarvresultatet återstår..
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

jörgen.ottosson

#20 » 18:03:34, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte någon betydelse, mer än det är ju lättare att justera svarven så allt är plant.... än "lika snett" i alla riktningar :grin:

Det är ju hur svarven ( och svarvaren) presterar som räknas....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Grett

#21 » 19:00:02, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev: ( och svarvaren) presterar som räknas....


Det var ju denna lilla detaljen ja... är rätt att det är den svaga punkten :snow:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Henkeforsberg

#22 » 19:11:41, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:
jörgen.ottosson skrev: ( och svarvaren) presterar som räknas....


Det var ju denna lilla detaljen ja... är rätt att det är den svaga punkten :snow:


Det blir enklare efter dom första tio åren.. ;)
Men har man ordning på utrustningen så blir det iallafall lättare att få bitarna som man vill.
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

HBMAB (trådstartaren)

#23 » 23:55:59, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dröjde innan jag svarade här men.... Bättre sent än aldrig. Jag har hittat ett maskinvattenpass bland min bortgångne svärfars grejor. Så hur vet man att man har samma tryck på alla fötter? Kan man bara försöka rucka i svarven och se om den rör sig? Sätter jag dit nya maskinfötter kan jag ju kanske känna på gäng-gångens motstånd när jag justerar in dom men det är ju lite beroende på gängornas skick?

Har lite problem med repeter-nogrannheten också. Svarvar jag en bit axel, tar loss den och sätter tillbaka den igen så tycker jag att den slänger ganska mycket. Har inte mätt noggrant med klocka ännu men jag uppskattar på säkert 0,5mm redan 100mm ut från chucken. Kan det vara att chucken börjar bli dålig och sliten?
HBMAB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:35, 29-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio35-09
New Holland TS135A-06
Yanmar B14 -98
Volvo EW-160 -01
JCB 406 -05
Yanmar Vio 80 -11
Maskinmekano LS 302
Messersi TCH15 -05

jörgen.ottosson

#24 » 00:05:00, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Repiternoggrannhet i chuck beror ibland på vilken skruv du spänner med.....och hur du spänner. Det betyder att chucken är sliten eller kanske alldrig varit bättre......men har ingen betydelse för resultatet om du bara känner maskinen och planerar arbetet.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#25 » 00:19:30, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HBMAB skrev:Det dröjde innan jag svarade här men.... Bättre sent än aldrig. Jag har hittat ett maskinvattenpass bland min bortgångne svärfars grejor. Så hur vet man att man har samma tryck på alla fötter? Kan man bara försöka rucka i svarven och se om den rör sig? Sätter jag dit nya maskinfötter kan jag ju kanske känna på gäng-gångens motstånd när jag justerar in dom men det är ju lite beroende på gängornas skick?

Det är nog mest vanligt att man drar bultarna med känsla, man känner
ju när trycket släpper och när det börjar gå tungt. Ta en till hjälp som
hela tiden håller koll på passet, detta förenklar oerhört.

Har lite problem med repeter-nogrannheten också. Svarvar jag en bit axel, tar loss den och sätter tillbaka den igen så tycker jag att den slänger ganska mycket. Har inte mätt noggrant med klocka ännu men jag uppskattar på säkert 0,5mm redan 100mm ut från chucken. Kan det vara att chucken börjar bli dålig och sliten?


Det är alltid svårt (nästan omöjligt) att komma tillbaks till samma
läge om man plockar bort ämnet under svarvningen. Därför är det
noga att man tänker igenom momenten och ser till att man kan göra
det mesta under samma uppspänning. Ibland får man göra de "sista"
delarna först så man kan prova dessa på detaljen som sitter uppspänd
i chucken bara för att man inte ska behöva plocka lös detaljen.
Alltså, det gäller att planera svarvningen.


Loke
Senast redigerad av Loke 00:23:14, 09-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MickeR

#26 » 00:29:51, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänka till vad gäller svarvmomenten är ett gott tips, så man slipper lossa och spänna upp igen.
Och måste man lossa för att spänna upp igen så får man inte missa att märka upp ämnet så man får ämnet mot exakt samma back och position på chucken när man spänner upp det igen.
Ytterligare förbättring fås om man före ämnet lossas, gör ett centreringshål med en dubbhålsborr och sedan använder en dubb för att centrera när man spänner fast ämnet igen.
Beroende på ämnets storlek så kan det också funka att centrera med en chuck eller spännhylsor i dubbdockan.

Ta dock mina tips med en nypa salt då de kan vara självlärda, så det kan säkert finnas bättre/lättare/vettigare metoder att tillgå.

De som kan detta med svarvning kanske har något tips om det går förbättra chucken på något sätt och få den mindre känslig för rätt positionering av ämnet när man spänner upp igen?

//Micke
Senast redigerad av MickeR 00:49:39, 10-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Hansborg

#27 » 09:15:12, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall dra åt jämt i alla tre nyckelhålen! :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

surkuse

#28 » 15:55:50, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det aldeles för länge sedan jag stod vid en svarv men följande är några grundregler jag har fått lära mig.

1. undvik att ta lös ämnen ur svarven i onödan.

2. för små stänger använder man en hylschuck om man vet att man måste ta lös ämnet.

3. för axlar/rör av lite större dimensioner så arbetar man mellan dubbar och då längden på ämnet är sådan att det "hänger" mellan dubbarna kompleteras dess med stöddocka.

4. för större ämnen eller ämnen med oregelbunden form så kan det vara lämpligare att ta lös hela chucken (men det blir ju viktberoende).

5. det är lättare att "återindikera" ämnen i en fyrbackschuck än i en trebackschuck.

6. för att "återindikera" ett svarvämne behöver man en mätklocka och två olika bearbetade ytor på ämnet (eller en lång uniform bearbetad yta) att indikera mot samt en mjuk hammare/klubba (bly/tenn/läder/...), centrera nära chucken - eliminera "kast" på annan yta eller större avstånd - återupprepa...

7. om man har en "tillräckligt" stor svarv så kan man med fördel montera en "lagom" trebackschuck/hylschuck i fyrbackschucken sålänge man inte får för stora utstick utan stöd (stöddocka/dubbdocka), detta ger även större möjlighet till "instick" om man har för liten spindelborrning :)

8. Man behöver inte montera bort chucken för att svarva mellan dubbar det går utmärkt att spänna in ett "dubbämne" i chucken och svarva till en dubb, ett sådant ämne kan återanvändas sålänge man har tillräckligt med material för att svarva till konan när "dubben" återmonteras.

9. alla självcentrerande back-chuckar har "personligheter" det gäller att lära sig i viken "ordning" man skall spänna chucken (förutsatt att chucken har flera hål för chucknyckeln).

10. Då man skall ta lös och återmontera ämnen så märker man ämnet så att man kan återmontera det så exakt som möjligt (spritpenna/krita/vadsomhälst som inte gör permanenta märken).

Förtydligande, att montera en chuck i en fyrbackschuck ger två fördelar:
- Enklare chuckbyte.
- Möjlighet att centrera/ocentrera en trebackschuck/hylsschuck.
Senast redigerad av surkuse 16:03:45, 10-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Polarmotor

#29 » 20:08:36, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

surkuse skrev:Nu är det aldeles för länge sedan jag stod vid en svarv men följande är några grundregler jag har fått lära mig.

1. undvik att ta lös ämnen ur svarven i onödan.

2. för små stänger använder man en hylschuck om man vet att man måste ta lös ämnet.

3. för axlar/rör av lite större dimensioner så arbetar man mellan dubbar och då längden på ämnet är sådan att det "hänger" mellan dubbarna kompleteras dess med stöddocka.

4. för större ämnen eller ämnen med oregelbunden form så kan det vara lämpligare att ta lös hela chucken (men det blir ju viktberoende).

5. det är lättare att "återindikera" ämnen i en fyrbackschuck än i en trebackschuck.

6. för att "återindikera" ett svarvämne behöver man en mätklocka och två olika bearbetade ytor på ämnet (eller en lång uniform bearbetad yta) att indikera mot samt en mjuk hammare/klubba (bly/tenn/läder/...), centrera nära chucken - eliminera "kast" på annan yta eller större avstånd - återupprepa...

7. om man har en "tillräckligt" stor svarv så kan man med fördel montera en "lagom" trebackschuck/hylschuck i fyrbackschucken sålänge man inte får för stora utstick utan stöd (stöddocka/dubbdocka), detta ger även större möjlighet till "instick" om man har för liten spindelborrning :)

8. Man behöver inte montera bort chucken för att svarva mellan dubbar det går utmärkt att spänna in ett "dubbämne" i chucken och svarva till en dubb, ett sådant ämne kan återanvändas sålänge man har tillräckligt med material för att svarva till konan när "dubben" återmonteras.

9. alla självcentrerande back-chuckar har "personligheter" det gäller att lära sig i viken "ordning" man skall spänna chucken (förutsatt att chucken har flera hål för chucknyckeln).

10. Då man skall ta lös och återmontera ämnen så märker man ämnet så att man kan återmontera det så exakt som möjligt (spritpenna/krita/vadsomhälst som inte gör permanenta märken).

Förtydligande, att montera en chuck i en fyrbackschuck ger två fördelar:
- Enklare chuckbyte.
- Möjlighet att centrera/ocentrera en trebackschuck/hylsschuck.





Det måste väl ändå vara en backskiva du avser när du skriver fyrbackschuck?
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

jörgen.ottosson

#30 » 21:14:55, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen.... (eller 4-backsskiva :grin: om man nu tycker det har betydelse)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se