Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

svarv med digital i kallutrymme

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

emilar3 (trådstartaren)

#1 » 19:35:47, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Är inne på att köpa en svarv med digital. Men på div sidor står det att digitalerna inte tål kyla. Vad är det som ingentligen inte tål kylan displayen eller sensorerna. Går ju att ta in displayen över vintern. Hur gör ni andra som har maskiner med digitaler. PS jag har inge värme i garaget som ni säkert förstår.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.



jörgen.ottosson

#2 » 20:57:19, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag gissa så är det kondens/fukt/temperaturväxlingar som är problemet man tänker på.

( nu kommer säkert flera att säga att jag har minsann ingen värme där jag har min svarv .....osv. ....och troligen funkar det alldeles utmärkt i 95% av fallen (= tillverkaren "friskriver sig..."), det är i så fall bara att hoppas att man till hör den skaran....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#3 » 21:19:45, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl kombinationen fukt och snabba temperaturväxlingar som är mest farlig.
Ett glest brädskjul med svart plåttak som blir stekhett en solig dag och utkylt så snart solen går ner är inte alls lyckat, men om det är ett välisolerat men kallställt utrymme, eller t ex en tung tegelbyggnad, så är det inte så farligt om det bara inte är alltför fuktigt där.
Man kan säga att om inte blanka järnytor rostar, så klarar nog elektroniken fukten också.

Saker man ska se upp med är dock äldre LCD-displayer, en del sådana är mycket känsliga för fukt, det brukar börja med en svart fläck någonstans längs kanten som sen blir större och större tills hela displayen är svart. Typiskt för billiga bilstereo från 80-talet, färddatordisplayen i Ford Scorpio mm.
LED-displayer (typ gammal klockradio) har dock inte detta problem.
Om den skulle ha en display med bildrör (dock knappast troligt i det här fallet, det är något man mer förknippar med gamla CNC-maskiner), så är den ungefär lika fuktkänslig som en gammal tjock-tv. Dvs att det är stor risk för antingen högspänningsöverslag som förstör diverse halvledare, eller att högspänningstransformatorn går sönder efter någon timme, om den var fuktig när man körde igång den. Det sägs att förr i tiden fick tv-reparatörerna byta många högspänningstransformatorer i augusti om rötmånaden hade varit fuktig - när folk kom hem från semestern och slog på en tv som hade stått avstängd en månad och dragit åt sig fukt. Var däremot tv:n igång några timmar varje dag klarade den hur fuktigt väder som helst.

Ett gott råd är dock att om det har varit kallt och fuktigt där svarven står, så se till att den är varm och torr (inte bara utvändigt utan även inne i elskåp mm) innan du försöker köra igång den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#4 » 21:38:53, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vräk på någon olja på hela svarven, jag gjorde inte det och kondensen som blir på kalla tunga metallytor var inte rolig... hela svarven blev snabbt rostbrun. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

emilar3 (trådstartaren)

#5 » 22:03:25, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey men verkar som om att det känsligaste är displayen och den går att demontera ganska enkelt beroende på märke. Svarven ska vara i olja dvs gejdrar och toppslid ska ha ett tunnt lager med olja. Och då borde den inte rosta. :mrgreen:
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

Mattias Petterson

#6 » 22:10:13, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt blankt rostar, reglage, rattar,chuckar stål, stålhållare, spindelrör mm
Finns mer än man tror..
Vad är det för svarv?
Ett tips som jag fick försent var att hänga någon plast eller presenning över..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Orsa

#7 » 22:50:31, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En maskin som står i ett ouppvärmt garage är ett slags projekt. Är det isolerat är det ju "trögare" vid tempväxlingar och kondensen blir inte så ivrig. Och nåra andra "beror-på-saker". Men en maskin är ett gigantiskt jättetrögt köldmagasin och när värmen ökar på dagen med fuktig luft så blir det blött.
Så att under åren hålla den ok i elkontakter/blankytor/mm kan vara ett losing battle..
Fundera på detta: Ställ den mot vägg/hörn och bygg en osb-låda med öppningsbar framsida. Klä med frigolit inuti helst styv typ markisoleringsskiva och sätt in ett elelement/frostvakt. Vi har en 10hk/500L kompressor i en sådan kur utomhus och det funkar finfint under många år. Och den tål ju inte att frysa alls av olika läskiga anledningar.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#8 » 23:11:27, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en släkting som i många år har haft verktygsmaskiner i ett ouppvärmt men välisolerat garage i Stockholmstrakten. Byggt på 70-talet, med undantag för portarna så är det ungefär samma isoleringsstandard som i ett boningshus från den tiden. Enda gången han har råkat ut för rostbildning, var en gång då en släpvagn med genomblöt last (som egentligen inte borde ha fått bli blöt) ställdes in i garaget för att inte ta ännu mer skada i rådande oväder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

danne mähl

#9 » 18:19:11, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser dit garage ut
finns det bara ett lager brädor eller någon form av isolering även om inte det finns värme
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO

#10 » 20:09:03, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svarv i kallutrymme och jag har inte haft några problem annat än rost på svarven.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

emilar3 (trådstartaren)

#11 » 22:37:07, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är isolerat med wellpapp i väggarna har jag sett. har fått veta av en bekant som kände till det att det var bra på att driva ut fukten. om det går att lägga isolering mot det vet jag ej. Men sen har man ju hört det där med luftlekt emot wellpappen men HUR. :smile:
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se