Ja, vad annars att göra åt "eländet" ?
Ser att vi tänker mycket olika gällande en väsentlig liten obetydlig detalj; "service och underhåll" samt "demontering och remontering".
För att få cykeln -brukbar-; då är det svetsen som gäller!
Men... då binder man ris kring egen rygg, pga de där ... stagen...
Poängen med de här motionscykelmodellen är att få maximerad konditionsträning. Att röra på armarna ger snabbas möjliga blodtryckstegring, och röra på benen ger största möjliga syreförbrukning och sedermera fett förbränning. Synd bara att tillverkaren tänkte med ... när han/hon gjorde ritningen/cykeln.
Jag -har- funderat på att bara slipa om och
gänga om toppen på trampaxeln o sätta dit en annan
mutter, och använda extra hård Loctite istället för nylock som sitter där nu, men...glappet i tramparmens hål för trampan bådar inte gott... En stumt monterad
adapter skulle fungera, rent kraft/belastningsmässigt, men då måste i alla fall ett hål borras/svarvas i den för att kunna gänga i trampan i den.
1976 bad jag en verkstad göra precis det som de flesta av er tycker är en vettig lösning; svetsa fast trampan.
Behövde cykeln till och från skolan.
Brydde mig inte - "den ska hålla/rulla/fungera!"
Det var åt mig själv, och som ni gissar så har jag fått äta upp problemlösningen... På -den- cykeln så var vevpartiet en del och tramparmarna lösa delar, så... det blev ny tramparm sommaren efter... Ville inte försätta annan i det problemet, för det var bara en kortsiktig lösning...dessutom så är vevpartiet och tramparmarna ett stycke på den här motionscykeln, så man bör undvika att göra åtgärder som "skadar" eller "förstör"...
Det löser sig