Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Bygga vertikalaxel för fräsning mm i svarv

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Umebo (trådstartaren)

#1 » 22:11:01, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en gammal storebro bänksvarv som jag grejar med på lediga stunder, och blir då och då hindrad av att inte ha tilgång till en fräs. Att köpa en vore ju perfekt men den budgeten finns inte just nu så därför tänkte jag försöka få till en ytterligare axel I svarven för fräsning och annat man kan tänkas behöva göra. Jag tänkte mig montera en vinkelhylla istället för toppsliden som bas, men skulle verkligen behöva hjälp med tips på mindre toppslid, koordinatbord eller liknande som kan vara lämpligt för projektet. Det räcker bra med 10-15 cm axelrörelse men får så klart gärna vara mer förutsatt att det inte blir för tungt. Är det någon som har någon idé var man kan få tag på ett vettigt budgetalternativ? :smile:
/M
Umebo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:59, 07-01-2010



jörgen.ottosson

#2 » 22:13:40, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte använda toppsliden? (efter som de ändå demonterar den... :klia: ....om än tillfälligt)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Umebo (trådstartaren)

#3 » 23:00:37, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte det först men det kommer inte att bli bra, toppsliden är helt enkelt för liten! Ger bara ca 6 cm I axelrörelse...
Umebo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:59, 07-01-2010

jörgen.ottosson

#4 » 08:30:36, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska använda "sliden" till att ställa höjden, så kanske du kan komma undan med någon ting som är bultat samman med vinkelhyllan, och bara en "stoppskruv" för att underlätta justeringen av läget. Det blir ju inte optimalt för att justera, men det blir relativt stadigt när det är låst..... :klia:

Någon ting liknande detta, där du använder de avlånga hålen för att juatera läget/låsa. men med hjälp av en stopp skruv från över/under sida..... ( skruv stycket har troligen inte den bästa kvalitén för "fräsning" , utan det var mest för principen med avlånga hål....)
( https://verktygsboden.se/maskinskruvsty ... cke-100-mm )
Bild

eller detta.... med spännjärn som spänner i spåren på sidan (och fungerar som styrningar) + stoppskruvar uppe och nere..... ( troligen bättre kvalite på detta..... )
( https://verktygsboden.se/maskinskruvsty ... g-50x65-mm )
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se