Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hur fungerar reversering och matning på Solberga pelarborr?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 20:06:43, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har precis blivit med (ytterligare en) pelarborr! Nu en lite större maskin, Solberga SE1230 med MK4 kona. Till skillnad från tidigare maskiner så är denna utrustad med matning och reversering. Nu har jag aldrig vare sig haft en maskin med dessa funktioner, eller borrat med någon sådan så innan jag kör igång på riktigt har jag lite funderingar som jag hoppas få hjälp med. Jag tittade förresten i downloads och hittade en manual till SE 1630, men när jag bildgooglar så ser det ut att vara en maskin som är ganska olika min (Solberga SE 7 verkar däremot ganska lik).


Så här ser den ut:
Bild



Matningsväxellådan:
Bild



Ringar vid insidan av handtaget:
Bild
Bild


Reverseringspedalen:
Bild


Fettnippel matningsväxellåda:
Bild


Fettnipplar spindel och växellåda:
Bild

Bild på undersidan av matningsväxellådan, där det droppar olja:
Bild


Frågor o funderingar:

1) Att man endast får ändra växel för varvtal när maskinen står stilla är helt klart och precis likadant som mina tidigare pelarborrmaskiner. Men hur är det med att ändra hastigheten på matningen? Får den ändras under gång?

2) Får man växla mellan manuellt läge och matning under gång?

3) Det droppar olja från matningsväxellådan, verkar komma från det roterande axel som syns på min sista bild. Stort problem, eller bara att fylla på med olja efterhand?

4) Vilken olja skall det vara i matningsväxellådan? I manualen till SE1630 står det att senare maskiner skulle ha olja i matningsväxellådan. Men där stod det också att det skulle finnas avtappningshål, ett nivåfönster etc vilket jag ej hittar på min maskin. Skall det möjligtvis vara fett i min maskin ändå? Det är ju ett fettnippel som sitter på sidan av väellådan. Kan det som jag upplever som oljedropp vara fett som separerat och droppar ut? Jag har väl en tanke om att så småningom dela maskinen och gå igenom den ordentligt, men steg ett blir bara service och köra igång.

5) Det syns också lite fettnipplar, bland annat ovanför spindeln. Vilket fett skall det vara här tro?

6) Det finns en pedal för reversering vilken jag ej har vågat prova. Har i princip bara lyckats lista ut att den byter riktning elektriskt (vänder två faser gissar jag?). Hur fungerar denna? Trampar jag helt enkelt bara på pedalen när jag vill att maskinen skall gå åt andra hållet? Dvs vid fullt gängdjup. Jag antar att man inte ska behöver slå av maskinen och få den stilla först? Samtidigt känns det som att det sliter rejält på sakerna att bara slå till backen mitt i? Är det bara lägsta varvtal som gäller? Hittar tyvärr inget i manualen till 1630 om detta.

7) Den släta+lettrade ringen längst in vid handtaget har jag förstått har att göra med inställning av max borrdjup vid matning. Dock förstår jag inte riktigt hur det går till, och dessutom verkar en skruv i den inre släta ringen vara av eller åtminstone bockad (se bild 4). Någon som har koll på detta? Jag antar att skruven på något sätt skall stoppa mot pinnen som står rakt ut från chassit, men den når inte dit. Jag är lite lost här alltså...

Tack på förhand!

3 personer gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Mattias Petterson

#2 » 22:02:09, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar starta maskinen mata manuellt ner till man träffar arbetsstycket då trycker man på start för matningen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

daniel n (trådstartaren)

#3 » 22:06:09, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Man brukar starta maskinen mata manuellt ner till man träffar arbetsstycket då trycker man på start för matningen.


Hur jag får igång matningen är väl en av de få saker jag har lyckats lista ut med manualen från SE1630. För denna maskin så ställer man den i "matningsläget" och matar sen manuellt, när man får motstånd, dvs när borren når arbetsstycket så ingriper matningen automatiskt.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#4 » 00:09:07, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar i nuläget mest på fråga 6, dvs om man får trampa på pedalen och växla rotationsriktning under gång? Behövs mer info för att svara på den frågan?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

rospigg

#5 » 18:15:04, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan hända att det krävs två trampningar
Tramp Nr 1 stoppar motorn
Tramp No 2 startar motorn åt andra hållet. (osv för att få den till "rätt riktning)
Det kan hända att den vänder håll direkt-då är det stor fördel om du har låg växel när det ska reverseras!

Lägg i lägsta växeln och provkör!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se