Vredet är tredelat, och det är väl för att man ska kunna finjustera kilens placering i förhållande till handtaget kanske. Tror detta har vridit sej lite på min. Har lite svårt att få neutralläget mitt mellan drivlägena. Man får dra spaken mer åt ena hållet än andra hållet för att få i "växeln", men får väl bara prova mej fram lite.
Men vet du Jörgen eller någon annan, hur funktionen är? Läser jag i manualen, så står det att tvärmatningsmotorn får en strömpuls, som styrs av en potentiometer på manöver panelen. Men det borde ju gälla någon nyare modell med elmotor, inte någon tidpuils till någon ventil väl?
På denna verkar det ju sitta någon liten hydraulmotor i änden av ventilblocket, som är under bordet.
Matningen ska ju gå att justera mellan 0,14-0,7mm, så det är väl någon ventil som öppnar när längdmatningen vänder.
Står längdmatningsvredet i neutral, så är ju "spärrskaftet" frikopplat, hakarna är upplyfta från drevet. Men vad är det som bestämmer matningen när man lägger i växeln? Är det utformningen på hylsan som hakrna glider emot. Att de tiilåts vara i ingrepp olika lång tid innan de lyfter?
Dålig och rörig förklaring jag gör tyvärr
Men någon som känner funktionen kanske kan förklara