Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

DRO

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

AN

#16 » 22:25:39, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vredet är tredelat, och det är väl för att man ska kunna finjustera kilens placering i förhållande till handtaget kanske. Tror detta har vridit sej lite på min. Har lite svårt att få neutralläget mitt mellan drivlägena. Man får dra spaken mer åt ena hållet än andra hållet för att få i "växeln", men får väl bara prova mej fram lite.
Men vet du Jörgen eller någon annan, hur funktionen är? Läser jag i manualen, så står det att tvärmatningsmotorn får en strömpuls, som styrs av en potentiometer på manöver panelen. Men det borde ju gälla någon nyare modell med elmotor, inte någon tidpuils till någon ventil väl?
På denna verkar det ju sitta någon liten hydraulmotor i änden av ventilblocket, som är under bordet.
Matningen ska ju gå att justera mellan 0,14-0,7mm, så det är väl någon ventil som öppnar när längdmatningen vänder.
Står längdmatningsvredet i neutral, så är ju "spärrskaftet" frikopplat, hakarna är upplyfta från drevet. Men vad är det som bestämmer matningen när man lägger i växeln? Är det utformningen på hylsan som hakrna glider emot. Att de tiilåts vara i ingrepp olika lång tid innan de lyfter?
Dålig och rörig förklaring jag gör tyvärr :sad:
Men någon som känner funktionen kanske kan förklara :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



AN

#17 » 00:28:52, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funktionen gav sej själv bara man studerade den lite, smarta grejer :grin:

Men har haft av borden för rengöring, monterat tillbaka med riktad axel, och allt löper lätt och fint.
Men vad är det egentligen som stoppar bordet i ändlägena. Ställer man de flyttbara "vändklackarna för långt ut vill ju bordet börja spåra ur.
Är väl något jag missat :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#18 » 17:33:21, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bordets slaglängd och läge får operatören hålla reda på, oavsett om man vevar manuellt eller kör hydrauliken. Jag känner inte till att det finns någon "säkerhets mekanism" som förhindrar att man kör för långt, utöver klackarna som man justerar för att få rätt slaglängd för det man för tillfället slipar.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN

#19 » 23:11:20, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bordets slaglängd och läge får operatören hålla reda på, oavsett om man vevar manuellt eller kör hydrauliken. Jag känner inte till att det finns någon "säkerhets mekanism" som förhindrar att man kör för långt, utöver klackarna som man justerar för att få rätt slaglängd för det man för tillfället slipar.

Tack. :smile:
Tänkte bara om jag missat något.

Hade lite problem med att axeln till den manuella längdmatningen inte låste. Trodde det var någon fjäderbelastad kula som skulle fastna i spår på axeln.
Fick isär det, och upptäckte då att funktionen var en annan. Var gammalt fasttorkat fett, så både vred och kula satt hårt.
Men visst är väl funktionen så att man vrider vredet(röd pil) motsols, så att kulan släpper, sedan drar man in eller ut axeln, tills den hittar det andra spåret, sedan vrider man vredet medsols och låser kulan?
Det verkar inte finnas något säte, för insexskruven, eller så är mina grejor slitna, får man får inte dra till insexskruven för då låser vredet. Känns inte helt rätt att den ska vara lite lös?
Bild


Vad är det meningen att den pluggade strömbrytaren ska vara till?
Bild


Använder man alltid kylvätska vid slipning,eller bara om man kör lite hårdare?
Är det speciell vätska, eller kan man använda samma som i tex en fräs?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#20 » 06:59:20, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte den låsningen på min (axeln för att veva bordet manuellt) jag har bara ett spår för att fälla ned en ryttare ( en bir plattjärn som passar i spåret på axeln) Axeln med veven dras ut och in för att koppla in den med kuggstången under bordet.

Den andra brytaren har troligen varit start av huvudmotor ( jag antar att den funktionen är flyttad på din :klia: )

Normalt använder man någon form av kylvätska när man slipar för att inte värme ska påverka formen på arbetsstycket, det är också en fördel efter som de håller dammet nere. Jag använder dock sällan kylning pga att jag använder maskinen för sällan = surnad skärvätska, och intorkad skit och rost på maskinen. När det är noga så brukar jag spraya med pumpflaska för att kyla under sista skären. (ofta bara vatten eller "fönsterputs-medel" beroende på vad jag har att tillgå)

Du känner om det blir värme i biten du slipar, då försvinner 1/1000 ganska fort i fel riktning, även om det bara är handvarmt. (stål utvidgas ca 1/1000 av måttet på 100°C uppvärmning, så om du slipar något som är 20mm tjockt och biten blir 20°C varmare än rumstemperatur ( = 40°C ) så blir biten 4 tusendelar tjockare medans du slipar = den är 4 tusendelar för tunn när den kallnat.

Arbetsstycken kan också böja sig av värmen (pga att de blir varmare på en sida först) men det är inte lika lätt att "beräkna" och ge exempel på. ( det gäller dock tjocka bitar i större grad än tunna)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se