Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Arboga 3508

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Lolukokasos (trådstartaren)

#1 » 13:37:44, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i helgen blivit med en gammal best, Arboga GM3508 pelarborrmaskin. Okunskap och brist på information (köpt av en änka) ställer till det för mig.
När jag nu fått hem den och putsat av det värsta så går spindeln på fel håll. Normalt byter man på 2 faser och sen funkar det. Jag tycker mig ha testat det. Det som jag tror krånglar till det är att maskinen lär vara utrustad med automatisk reversering i matningsläge? Jag fårstår inte hur detta ska funka. Bak på maskin finns en påsatt (senare) litet elskåp med grön och röd knapp, vet inte riktigt vad den gör men kan det vara yd?

Efter transport och uppresning så började det rinna lite olja ur spindeln, oljefönstrena är hyfsat tomma, någon som vet vilken olja som ska användas? Kan det finnas lager som bör bytas?
Det kan väl inte vara hela växellåda som ligger i olja?

Tack på förhand

1 person gillar det här inlägget.
Lolukokasos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:53, 01-07-2016



philosomatika

#2 » 19:11:50, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ritningar mm på den har du här iaf om det hjälper :smile:
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

G_Hackman

#3 » 20:38:51, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att den har spindelreversering. Slår den inte bara av matningen när du når det inställda stoppet? Det gör i alla fall min GM2512, fast det är ju en annan modell så det kan ju givetvis skilja. Vad händer om du aktiverar respektive stänger av matningen? Känner inte till hur man gör det på 3508 men på 2508/2512 görs det genom att vrida på handtaget som man använder för att manuellt sänka pinolen (på höger sida)
"Elskåpet" är antagligen ett motorskydd. Används inte som strömbrytare utan det är just ett motorskydd där knapparna kan ses som en slags huvudströmbrytare.

Om maskinen låg ner under transporten har oljan till pinolmatningen säkert hamnat på platser där den inte ska vara. Man ska nog transportera stående, eller åtminstone tömma oljan först.
Titta i följande tråd för några magra tips om olja:
G_Hackman @ Arboga pelarborr, olja till automatisk pinolmatning

Vet inte vad du syftade på med din fråga om det kan finnas lager som behöver bytas. Du behöver inte byta just för att det runnit olja ur den, det beror på att den legat ner. Däremot kan det givetvis behöva bytas lager ändå. Glappar den eller för den oljud?

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Lolukokasos (trådstartaren)

#4 » 22:26:07, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Jag har som skrivet inte någon riktig koll... det är säkert som du säger att den inte har reversering. När jag gjorde samma byte av faserna igen något dygn senare så gick den på rätt håll och då är reversering inte ett issue längre...

Tack för länken, ska inhandla olja och testa. Jag lovar att aldrig igen frakta den liggande (jag lovar!).

Det är nog någon eller några kugghjul som glappar och låter lite. Men det får nog användas ett tag innan det ska renoveras....
Lolukokasos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:53, 01-07-2016


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se