Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Kinasvarvar

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Zukram

#16 » 19:11:23, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med att köpa nytt är ju att det inte är slitet. Även om en svensk gammal svarv i grunden kanske är något bättre, eller tom mycket bättre kan prismorna var snedslitna och spindeln slut.

Jag har inte själv riktigt kompetensen att bedöma detta, och då kanske en ny, fast något dyrare kines vara något att ha?

Beställer man direkt från kina kan man få ganska hyfsat pris ändå om man går ihop ett par tre stycken.
Ofta säljer t.ex. Alibaba lotter om 5 maskiner.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



jörgen.ottosson

#17 » 19:45:26, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och du har kompetensen /kunskapen /möjligheten att bedöma om en svarv som är ny är tillverkad med kvalitetsdelar och med omsorg .....eller med undermåliga delar och av någon som inte kan montera en svarv? :klia:

Svarven som är billigast på "alibaba" kan vara en kanonmaskin och den som är dubbelt så dyr kan vara "ren skit" .....men det kan ju också vara tvärt om. :grin: ( jag vet inte hur jag ska veta vad som är vad :klia: )

exempel på "nytt" lager från e-bay ....kunde lika gärna vara ett bra lager....men det var det inte.... :sad:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

maggen

#18 » 19:59:38, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sådant har jag bytt ut på en Ekeby pirra.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tkgb

#19 » 12:11:17, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny kina svarv kan säkert vara bättre än en helt utsliten kvalitetssvarv.
Men för runt 60-70000 kr som en hyffsat kina svarv kostar går det ju att hitta en fin svarv i sverige.
Vikten på en kina svarv med ca 160 mm dubbhöjd verkar ligga runt 550 kg vilket är ca hälften mot en äldre kvalitetssvarv.
Bra när man ska flytta svarven men inte bra när man ska svarva :smile:

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

eltempogigante (trådstartaren)

#20 » 08:25:04, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all information det finns många kloka gubbar och gummor där ute som kommer med saker man inte tänker på när man bara jämför ny och begagnad.
Klart att vikt och kvalitet på lager motorer drev mm spelar stor roll och sånt ser man ju inte det får ju tiden utvisa.
eltempogigante
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:02, 20-09-2013
Ort: SIDENSJÖ
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920

DennisCA

#21 » 08:43:48, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kunna tänka mig en andrahands mindre kinasvarv. Man tycker ju dom måste vara väldigt billiga då priset på dom borde sjunka som en sten efter 10 sekunder. Men jag har nu inte sett någon ännu på andrahandssidorna. Att köpa ny skulle jag inte göra. Nu rör jag ju mig med en budget helst under 5000:-

Clickspring killen på youtube gör ju fina saker och han skrev hans utrustning är mest ny och från östern då det inte finns någon andrahandsmarknad med äldre maskiner värd att tala om i australien.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

maclars

#22 » 09:20:19, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag köpte min Kinasvarv 2013 "C06230A/D2". Jag är ganska nöjd med min, det jag saknar är lite större spindelgenomgång. Jag har 38mm det hade gärna kunnat vara 50mm. Skall man upp i dom storlekarna så skenar också priset. Jag använder den som hobbysvarv. http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... co6230ad2/ såg att priset har gått upp 10000 :- sen jag köpte den.
Med vänlig hälsning
Ivan

1 person gillar det här inlägget.
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

Krister W.

#23 » 10:06:55, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en del erfarenhet av en China Combo Lathe/Drill/Mill (AT 520 tror jag den heter), dvs en svarv med fräs/pelarborr-tillsats. Säljs under en del olika namn, bla Smithy Midas i USA: https://smithy.com/midasmachines
Går att svarva och borra i stål, fräsning i plast/alu! Försöker man fräsa i stål protesterar den våldsamt om man tar mer än några tiondelar med en fyrskärig 16 mm pinnfräs!

Galet mycket bättre än ingen maskin alls, men om budget och plats tillät skulle jag alla da'r i veckan föredra begagnade kvalitetsmaskiner "från förr"!
Den kostade runt 15k ex moms då den köptes in vill jag minnas (inklusive stativ). Dock har det krävts en hel del "justeringar" för att få den användbar överhuvud taget. :aaargh:

Nu kanske TS siktar lite högre upp i sortimentet iof, men inte bara precisionen utan även "körbarhetskänslan" är en helt annan i en kvalitetsmaskin. Livslängden kan jag inte uttala mig om ännu. Den har väl snurrat totalt några hundra timmar till dags dato, inga lagerbyten än! :mrgreen:
Köping S8 svarvar har jag sett på nätet för runt 10k. Det är ju såklart svårt att veta något om skick då, men alla förutsättningar finns ju för att "snygga upp" till en riktig supermaskin vad beträffar precision såväl som körkänsla!
Detta, och en gammal Abene VF3:a, eller en Bridgeport, det vore mumma det i verksta'n! :eat:

Budgetmässigt borde det gå att komma över för lite mer än vad sagda China-maskin kostar med moms! :laes_detta:
(Kanske, med lite tur)
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se