Det har jobbats lite...
Växellådan är bortmonterad, isärtagen och drivaxeln är rensvarvad och nedtagen till 28mm, så det går att
klämma på en
remskiva med det navet. Jag råkade ha en 22cm. Den är aningen för liten, men ska nog fungera ändå.
Växellådan under isärmontering. Innan jag såg de små låsskruvarna vid sidan om lagerhusen framstod det som en fullständigt omöjlig ekvation att överhuvudtaget få isär lådan
. 60 års smuts kan dölja en liten
spårskruv ganska väl.
Växelförare.
Det visade sig att ingående lager nog är utbytt, för det fanns smörjkanal för ett glidlager, men det är ju
kullager. Och ett sånt där med
spännhylsa för att klara olika axeldiametrar. Det var väl vanligt innan man riktigt bestämt sig för tum/metriskt.
Det nya kilspåret. Det blev aaningen för djupt tyvärr, men jag skyller på att fräsen är för ny för mig och skalan på djupjusteringen är rätt märkligt graderad.
Här är de flesta delarna. Jag demonterade aldrig mellanaxeln. Anledningen att jag tog ur alla lager osv, var för att någon fått för sig att oljekopparna var smörjnipplar och tryckt in en massa
smörjfett i dem och därmed täppt till kanalerna för droppsmörjningen. Mellanaxeln/bottenstocken hade inga smörjkoppar, så den hade klarat sig.
På väg att sättas ihop igen.
Sådärja. På plats. Det var klart bökigt att få tillbaka den. Den är TUNG..
Jag besparade er bilderna på tillfixningen av motorn. Den var ihoprostad, så jag fick banka ut rotorn, svarva till axeln (efter min misshandel) och polera den med
smärgelduk för att få bort all rost. Statorn rengjordes med en fin roterande stålborste, det blev rätt OK.
Jag hade inga nya lager hemma, så jag satte ihop den med de gamla, rengjorda och infettade. Det var såhär i efterhand kanske inte ... sååå bra. Den låter .. den låter MYCEKT
, men den funkar i alla fall för provkörning.
Jag råkade till och med ha lämpliga remmar hemma.
Motorfästet är anmärkningsvärt i sig. Det är en nästan 30mm tjock gjutjärnsskiva smom är planfräst undertill och ligger på en gjutjärnshylla, ett spår är fräst, eller förmodligen kipphyvlat i hyllan och en nock går i den för att det ska glida rakt. Klart brutalaste motorfästet hittils för en motor under 300 hk.