Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Kipphyvel Jochnick & Norrman

93 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jörgen.ottosson

#46 » 20:07:37, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte kullager håller, det är därför det är glidlagrat. ( glidlager är överlägsna på låga varvtal och höga belastningar, speciellt när lasten växlar snabbt....så länge som de får smörjning, men det är ju samma med kullager.... :???: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Zukram (trådstartaren)

#47 » 21:17:48, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lutar nog åt att migga både axel och strut och svarva till originaldimension. Jag har gjort liknande förr med acceptabelt resultat. Jag vet inte vars jag skulle hitta lämpligt material till en lagerbussning. Lagerbrons i de dimensionerna kostar som fasen ...

Migsvets på gjutfods brukar ge en stenhård yta som rimligen blir en ganska bra lageryta.

Såhär kan det gå om man försöker smörja med fett när det ska vara olja...

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#48 » 21:43:02, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle personligen undvika "miggen" (just av anledningen att det blir hårt/sprött tillsammans med gjutjärn.....och att det bygger in spänningar och brottanvisningar.

Jag tycker du ska titta på alternativen att lägga på axeln med brons i så fall, och lägga in en stålhylsa i struten....

...eller svarva ned axeln och gjuta babit lager i "struten"

Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#49 » 23:19:27, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med vilka material som går bra ihop i glidlager är en hel vetenskap. Grått gjutjärn är mycket bättre än stål, tack vare den fria grafiten i form av fjäll. Förmodligen har modernt s k nodulärt gjutjärn, där man har fått grafiten att lägga sig i form av kulor istället för fjäll, inte alls lika bra glidlageregenskaper. Men det har å andra sidan andra fördelar.
En annan allmän regel är att ett glidlager fungerar bättre ju större skillnaden i hårdhet mellan axel och lagerbussning är.

Lagermetaller som olika slags brons eller babbits kan också vara lömska. Beroende på gjutmetod, avsvalningshastighet mm kan exakt samma legering få helt olika kristallstruktur och därmed olika lageregenskaper. En del babbitsartade legeringar kan förstöras omärkligt genom att tennsyra bildas i dem om man håller dem smälta för länge.
Lageregenskaperna blir tydligen bättre om man kan bearbeta lagret på ett sätt som inte "mosar till" kristallstrukturen - alltså hellre slipning eller brotschning med mycket små skär och en mycket vass brotsch, än att t ex pressa en konisk dorn genom lagret för att få en slät insida med rätt diameter.
Om det inte hade varit för hr trådstartarens begränsade kunskaper i tyska så hade jag lånat ut en bra bok i ämnet.
Det finns dock en relativt bra svensk bok, dock lite ytlig på just den här typen av glidlagerproblem och kanske lite väl föråldrad, som nog kan vara en bra utgångspunkt. "Smörjningsproblemet" av Evert Norlin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zukram (trådstartaren)

#50 » 23:35:06, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske kan löda på brons också?
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#51 » 09:51:31, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ska man kosta på en riktig metallsprutning? Finns det såfall någon firma i Sundsvallstrakten som utför det?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#52 » 09:54:24, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Babbits är inte så långlivat, man får gjuta om dem då och då, och det är INTE roligt att he loss de här grejorna, så jag tror den iden går bort.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#53 » 14:37:03, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat lite på lagermetall att köpa och lite på att metallspruta. Det känns just nu som bästa metoden att svarva ner axeln litegrann och kanske öppna struten litegrann och sätta dit en bronsbussning.

Med lite tur kanske det till och med finns en standardbussning som går att få dit. Tydligen är bussningar bara runt 2-3mm tjock, så det blir inte mycket material som ska bort heller. Alternativt verkar det finnas lagerbrons på Momentum för ungefär 130kr/kg, så även en bit ämnesrör borde inte gå på mer än några hundra.

Metallsprutning BÖRJAR vid 1500kr, och sedan måste man ändå svarva till ytorna.

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#54 » 17:21:49, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln är 75mm, därmed borde ju struten också vara 75 och det finns standard lagerbussningar med 75mm ytterdiameter, så det känns vettigt att svarva ner axeln till lämpig diameter, putsa bort det värsta i struten och trycka i en standardbussing, kanske låsa den med cylindrisk fastsättning också, för säkerhets skull.

Lagermetall.se har t.ex. 470-FB090-7090 75x70x90. Lagerbanan är i och för sig 100mm, men det känns inte som 10mm i bakkant på den skulle göra någon nämnvärd skillnad då jag knappast kommer köra maskinen på sin ursprungliga fulla kapacitet. Åtminstone inte så länge jag äger den. Nästa ägare får skylla sig själv :-)

Eller ska man kosta på sig ngt mer fancy? Nån självsmörjande bussning? Det kanske inte är så stor skillnad i pris att man behöver bry sig.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#55 » 17:40:58, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om jag lär ut "dummheter" ....eller vad man ska kalla det... :klia:

Jag skulle valt ett lager som är "rullat" ( dvs är tillverkat av plåt/är delat på en sida) för det är ganska lätt att justera diametern på nedåt....

Jag skulle då valt ett 75/80mm efter som du säger att axeln är 75mm i dag. Sedan svarvat ned axeln till ett mått så huvuddelen av skadorna vid skärningen försvinner. ( låt säga att axeln då är 73mm)

....då kapar du ut ca 6mm material längs omkretsen i delningen på lagret, då har du ett "73/78" lager....

...sen finns det flera sätt att få till bra toleranser efter den operationen.

ett sätt: Gör lagret lite mindre än axeln. svarva ur "struten" tills lagret passar med lämplig presspassning (det är här man kan justera diametern mer exakt, du vet ju att lagret utvändigt är 5mm större än axeln, så svarvar du ur struten till 77.9 ...så kommer hålet i lagret att vara ganska exakt 72,9 när du pressat i det.) Brotcha sedan lagret till rätt diameter för axeln.

Ett annat sätt: gör lika som ovan, men svarva/putsa det sista på axeln i stället. ( obs, detta ger ett sämre lager, efter som det är större risk att det är ovalt/koniskt mm)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Zukram (trådstartaren)

#56 » 19:45:15, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kombination då?
Om jag köper ett 80/75-lager (svarvbart, dvs solid brons).
Svarvar ur struten så att ytan blir jämn, säg 1mm typ.
Gör som du sade och kortar lagret och pressar i det.
Gör ett tunt skär i lagret, bara mycket nog så man ser att det skurit hela vägen och bara för att försäkra mig om att det verkligen är runt.
Sen svarvar jag axeln för att passa den diameter det blev.
På det viset borde man väl ta minimalt med material på lagerbussningen och ändå få ett skär på någon millimeter på axeln för att försäkra mig om att bli av med alla skador.

Nackdelen är väl då att man inte kan kastbyta lagerbussningen ifall den skulle bli utsliten (lär inte hända min livstid).

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#57 » 20:08:36, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk bara genom en gång för mycket innan du gör.... svårt att sätta tillbaks material man svarvat bort.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

MekJan

#58 » 20:58:10, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följt tråden med intresse , har en liten teori om haveriet ! Att den roterat baklänges eventuellt så att stänksmörjningen eller pump inte gett smörjning kan ju vara ute på cresenten också ..... :mrgreen:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

PerJohansson

#59 » 21:02:17, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl bara nipplar för smörjningen? Det är det på min Värnamo iaf, och den är nån generation nyare. Dock så är det rotationsriktning markerad på den vilket jag inte riktigt fattar varför när det är samma rörelse oavsett rotation.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ja-bond77

#60 » 21:18:12, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roterar den fel väg får du mindre skärkraft på bommen iom att den då går fortare på framrörelsen istället för bakåtrörelsen. Nån jättebetydelse kanske det inte har, vissa jobb görs ändå med dragande arm och egentligen kanske det har störst betydelse inom produktion då man ville optimera skärhastigheten relaterat tomgångens tid(returrörelsen).

Kort förklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=UuTNtg7-Bwg

Lång förklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=Jx5nOn0tf_k
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se