Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Kipphyvel Jochnick & Norrman

93 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Zukram (trådstartaren)

#1 » 10:51:38, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På begäran lägger jag ut lite bilder om kippen jag kom över här på forumet.
I skrivande stund har jag rivit isär växellådan för att få ur drivaxeln. Den ska det monteras en ny remskiva på.
Jag har inte lyckats identifiera vilken modell detta är, men den är vansinnigt lik Värnamo-kippar, fast måtten verkar inte riktigt stämma med någon av dem.

Fråga: Vad bör man ha för varvtal på ingående axel? Jag har en remskiva på 22cm, kan den bli lagom t.ex. Det borde ju fungera, men frågan är alltid om vad som blir optimalt :-)
Jag har inte heller riktigt lycktas klura ut vad för effekt det bör vara på motorn. Jag har i och för sig några olika så jag kan testa. Min gissning borde vara runt 2kW,

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



Zukram (trådstartaren)

#2 » 10:55:42, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det som ska göras är framför allt att rengöra och smörja slidarna, särskilt toppsliden är vääääldigt trög just nu. Och sedan saknar jag själva klapperboxen. Klappan med verktygshållare fick jag med, men boxen saknas. Så om det finns någon maskinist som råkar sitta på en sådan, antingen till just en sådan här maskin, eller egentligen vilken som helst som går att modifiera så den fungerar, så är jag klart intresserad.

Maskinen har stått väldigt länge på undantag, så det är inte så jättekonstigt om någon del saknas, men det värsta är att någon tjomme kapat drivaxeln med skärbrännare för att komma åt remskivan. Hen hade inte ens fattat att det fanns en slirkoppling verkar det , för tryckkonan finns kvar.

Ni som kört kipphyvlar mer än jag: Är funktionen hos slirkopplingen i huvudsak en mjukstart för att inte lösa motorskyddet, eller är det något man praktiskt använder under drift? Jag tänkte att om det inte fungerar utan den, ersätta funktionen antingen med en elektronisk varvtalsreglering, eller med en mjukstartare nämligen och vilket man köper påverkas ju av funktionen i det fallet.

Bilder på maskinen i delar kommer sedan :-)

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#3 » 11:37:51, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slirkopplingen lär väl finnas där som säkerhet om det blir för våldsam matning eller att man ställt skärdjupet för stort. Utan den bränner man väl motorn eller i värsta fall bryter sönder maskinen om oturen skulle vara framme.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#4 » 12:37:38, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nått årtal på den? Ser ju rätt lika ut mot min, skylten är lite annorlunda bara:
Att förbarma sig över en kipphyvel...

Remhjulet är 36 cm yD, 2st B-remmar. Motorn stämmer 2kW/3hk. Konkopplingytan är ca 19 cm yD på grövsta stället. Tycker det är smidigt att starta armen med kopplingen men kanske inte helt nödvändigt ändå... :klia: Drar man fast spännbulten till armen lite lagom hårt så glider nog fästet i det ovala hålet ovanpå ifall man kör fast verktyget.
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Zukram (trådstartaren)

#5 » 15:19:36, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då lär min gå lite fortare. Jag måste hitta den minsta remskivan jag har för motorn med andra ord, för den enda remskiva jag hittade som kunde passa är 22 cm.
I värsta fall får jag köpa en motorstyrning för att få ner varvtalet. Fördelen med det är att jag då även får mjukstart på köpet.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#6 » 15:44:00, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade nu och min maskin måste vara mindre, för det är bara 29 cm mellan stödpinnarna till remkåpan.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#7 » 16:43:58, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det hade jag aldrig trott, det såg tyckte jag helt lika ut. Du har visserligen två skruvar till bordstödet medan min har bara en... Och min kopplingsspak är krokig och brytleden är också annorlunda... Så kanske inte helt samma ändå. Vad har du för rörelseområde på din?

ja-bond77 skrev:Slaglängd ca 5-35 cm.
X-led (med matning): ca 53 cm.
Y-led på bordet: ca 37 cm.
Toppsliden kanske 15 cm.

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

torbjorn_forsman

#8 » 18:48:04, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ni nu jämför remskivediametrar, förutsätter ni samma motorvarvtal? Det kan ju innebära viss skillnad om den ena har 1400 och den andra 2800 r/min.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#9 » 18:53:03, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte vara så att jocknick och norrman senare blev värnamo?
Senast redigerad av Mattias Petterson 09:03:32, 04-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ja-bond77

#10 » 19:03:23, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning...

På min motor står det 1430 på rpm...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

busholle

#11 » 08:25:22, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kan det inte vara då att jocknick och norrman senare blev värnamo?



Möjligen uppköpta, det fanns i alla fall verksamhet samtidigt i både Värnamo maskin och Jochnick.

https://www.varnamo.se/download/18.73ab2005153855cc9798f5a/1459260565176/Verkst%C3%A4der.pdf
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Zukram (trådstartaren)

#12 » 09:03:25, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Värnamo tillverkade på licens.
Jag fick bordets rörelsereserv till 51cm

Jag har inte mätt skyttelns.
Men den är VÄLDIGT lik. Det lär nog skilja några år på dem. Min är inte ny alls :-) T.ex. verkar det vara tumgängor på det mesta.

Ingen som har en klappebox över? :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#13 » 09:27:49, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När ni nu jämför remskivediametrar, förutsätter ni samma motorvarvtal? Det kan ju innebära viss skillnad om den ena har 1400 och den andra 2800 r/min.


Jag utgår från 1480rpm, då det är totalt dominerande vad gäller motorvarvtal på de flesta 3-fasmotorer, om det inte är något specialfall.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#14 » 10:25:42, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jobbats lite...


Bild
Växellådan är bortmonterad, isärtagen och drivaxeln är rensvarvad och nedtagen till 28mm, så det går att klämma på en remskiva med det navet. Jag råkade ha en 22cm. Den är aningen för liten, men ska nog fungera ändå.

Bild
Växellådan under isärmontering. Innan jag såg de små låsskruvarna vid sidan om lagerhusen framstod det som en fullständigt omöjlig ekvation att överhuvudtaget få isär lådan :-). 60 års smuts kan dölja en liten spårskruv ganska väl.

Bild
Växelförare.

Bild
Det visade sig att ingående lager nog är utbytt, för det fanns smörjkanal för ett glidlager, men det är ju kullager. Och ett sånt där med spännhylsa för att klara olika axeldiametrar. Det var väl vanligt innan man riktigt bestämt sig för tum/metriskt.

Bild
Det nya kilspåret. Det blev aaningen för djupt tyvärr, men jag skyller på att fräsen är för ny för mig och skalan på djupjusteringen är rätt märkligt graderad.

Bild
Här är de flesta delarna. Jag demonterade aldrig mellanaxeln. Anledningen att jag tog ur alla lager osv, var för att någon fått för sig att oljekopparna var smörjnipplar och tryckt in en massa smörjfett i dem och därmed täppt till kanalerna för droppsmörjningen. Mellanaxeln/bottenstocken hade inga smörjkoppar, så den hade klarat sig.

Bild
På väg att sättas ihop igen.

Bild
Sådärja. På plats. Det var klart bökigt att få tillbaka den. Den är TUNG..

Bild
Jag besparade er bilderna på tillfixningen av motorn. Den var ihoprostad, så jag fick banka ut rotorn, svarva till axeln (efter min misshandel) och polera den med smärgelduk för att få bort all rost. Statorn rengjordes med en fin roterande stålborste, det blev rätt OK.

Jag hade inga nya lager hemma, så jag satte ihop den med de gamla, rengjorda och infettade. Det var såhär i efterhand kanske inte ... sååå bra. Den låter .. den låter MYCEKT :-), men den funkar i alla fall för provkörning.

Jag råkade till och med ha lämpliga remmar hemma.

Motorfästet är anmärkningsvärt i sig. Det är en nästan 30mm tjock gjutjärnsskiva smom är planfräst undertill och ligger på en gjutjärnshylla, ett spår är fräst, eller förmodligen kipphyvlat i hyllan och en nock går i den för att det ska glida rakt. Klart brutalaste motorfästet hittils för en motor under 300 hk.

3 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#15 » 10:38:42, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkörning.

Jag kunde inte ladda upp filmsnutten, här så jag länkar till facebook, hoppas det funkar.

https://www.facebook.com/markus.almroth ... 287141546/
Senast redigerad av Zukram 10:52:31, 09-10-2017, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gabbe_96 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se