Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Kommer köpa nya fräsar till verksamheten.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Drilar (trådstartaren)

#1 » 21:17:54, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Då jag jobbar som yrkeslärare på Drift & Underhåller med utgång underhålls mekaniker mot industri. Så har jag fått på min lott att köpa in nya fräsar till verksamheten. I dag har jag 4 maskiner 2 st sajo UF 52 och 2 st Abene vhf3. Maskinerna jag har är av årsmodell ca 1975. Då vi har skärande bearbetning på ett eget spår men under CNC. Så kommer dem konventionella fräsar användas i samma utsträckning. Dem maskiner jag är intresserad av att köpa in till skolan är nyare Abene VHF3 med steglös matning. Dessa maskiner är av årsmodell ca 1995. Och ser bra ut utvändigt. Men har dessa maskiner några svaga punkter man skall kolla extra noga på ?


Sen skall jag även sätta på ny digital mätutrustning på det som köps in. Idag har jag Heidenhain 780. Men någon som vet om det finns bättre utrustning att köpa. Har tittat lite på Sony men då känns det som att det jag redan har är bättre.


Mvh Fredrik
Drilar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:18, 27-04-2017
Maskin: Sajo UF 52 DM




Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se