Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Fråga angående Arboga E100S

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

paycheck (trådstartaren)

#1 » 21:54:51, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt mig en Arboga E100S och har lite funderingar kring denna. Detta verkar vara en något äldre modell som enbart har motvikt för återgång på pinolen istället för fjäder. Den saknar även helt mekaniken för höjning av bordet. Såldes dessa maskiner någonsin i det utförandet utan höjning? Eller är detta möjligtvis ett hopplock av olika maskiner? Det ser ut att aldrig ha varit någon vev osv monterad.

Jag är således ute efter dessa delar till denna maskin, antar att det även kan passa från andra Arbogor som har 100mm pelare. De delar jag behöver är kuggstång samt infästning för denna, veven och "mellandrevet". Någon som har dessa liggande eller möjligtvis har en skrotad maskin som dessa delar kan plockas från?

Är även på jakt efter reduceringsväxellådan som ger ytterligare två växlar (60 & 100 rpm).

/Mathias
paycheck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:29, 28-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF



G_Hackman

#2 » 16:23:05, 06-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga delar att erbjuda dig men kan åtminstone berätta att jag har varit delägare i en maskin som verkar ha varit likadan som din. Ingen kuggstång eller annan mekanik för att höja/sänka bordet utan man får helt enkel lyfta med ena handen och manövrera låsspakarna med den andra. Lite tungt men det fungerar ju ganska bra om man inte behöver ändra så ofta.

Till den vi hade gick den inte att montera kuggstång och vev eftersom det saknades hål för dessa. Man hade nog fått byta pelaren och hållaren för bordet. Fast din kanske är annorlunda.
Lycka till.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Loke

#3 » 17:14:05, 06-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att göra något sånt här så bordet blir lättare att hantera:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQblQWYQOq8

Lite mer ideer i frågan:
https://www.youtube.com/results?q=COUNT ... RESS+TABLE


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

paycheck (trådstartaren)

#4 » 15:46:43, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med några svar!

G_Hackman skrev:Har inga delar att erbjuda dig men kan åtminstone berätta att jag har varit delägare i en maskin som verkar ha varit likadan som din. Ingen kuggstång eller annan mekanik för att höja/sänka bordet utan man får helt enkel lyfta med ena handen och manövrera låsspakarna med den andra. Lite tungt men det fungerar ju ganska bra om man inte behöver ändra så ofta.

Till den vi hade gick den inte att montera kuggstång och vev eftersom det saknades hål för dessa. Man hade nog fått byta pelaren och hållaren för bordet. Fast din kanske är annorlunda.
Lycka till.


Då låter det helt klart som att det kommit lite olika varianter från fabriken. På min är maskinbearbetningen gjord, så det enda som saknas är delarna.

Loke skrev:Går det att göra något sånt här så bordet blir lättare att hantera:
https://m.youtube.com/watch?v=ZQblQWYQOq8

Lite mer ideer i frågan:
https://m.youtube.com/results?q=COUNTER ... ABLE+&sm=3


Loke


En sån lösning är ju inte så dum, går fort att ändra höjd också istället för att stå och veva. Får se om jag snickrar ihop något liknande.
paycheck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:29, 28-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF

rospigg

#5 » 17:20:58, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motvikt för att balansera tyngden är inte dumt alls!
(på gamla jobbet small det helt plötsligt. Det var så det kändes riktigt ordentligt i golvet.
Arbetet stannade upp och vi undrade vad i fridens namn som hänt, inget syntes eller märktes någonstans alls! När killen vid arborrverket senare skulle köra huvudet uppåt hände inget-det var wiren, till huvudets motvikt inuti maskinkroppen, som gått av. En klump på 4-500Kg låter när den landar)
/Rp

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

paycheck (trådstartaren)

#6 » 00:21:49, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var renoveringen igång, lager beställda och började pensla lite idag. Insidan som räknas, eller vad brukar man säga?

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
paycheck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:29, 28-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF

paycheck (trådstartaren)

#7 » 21:11:41, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoveringen fortskrider :grin:

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
paycheck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:29, 28-11-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Modig 190HF

rospigg

#8 » 17:18:42, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag 27/5 finns denna nedväxlingslåda på Blocket, säljaren finns i Kronoberg:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... l/90123815
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magnusk750

#9 » 19:03:22, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick det bra att få ur lagren? Läst någonstans att dom kan vara tjuriga att få loss. Har själv en Arboga som borde få nya lager.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#10 » 19:08:41, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som har tips på en bra färg som liknar den gröna, hammarlack-liknande kulören? Har för mig det nämndes nåt om ett recept i nån tråd som jag inte hittar längre.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#11 » 19:09:49, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Gick det bra att få ur lagren? Läst någonstans att dom kan vara tjuriga att få loss. Har själv en Arboga som borde få nya lager.


Det finns en tråd nånstans här på forumet som beskriver en demontering rätt utförligt.

Vad jag minns var det nåt lager som satt tätt intill nåt kugghjul så man behövde helst en sån där avdragare med en tunn kant som går att få in i det smala mellanrummet.

Var nog denna tråd jag tänkte på: Pelarborrmaskin Arboga E100 - Reparation/genomgång

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se