Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

svarva kolv aluminium

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Zukram

#16 » 13:49:18, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen toppslid på svarven?
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



christianmoller (trådstartaren)

#17 » 15:43:31, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå,jag var uppe och kollade slaget igår(145)mm.
Har dock ingen matning på den,klurar lite på det
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

kimmen

#18 » 16:19:43, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är lättast att få tagi, kolv eller cylinder
Svarva en kolv! Går det? Kanske det finns profs som kan det
Jag skulle borra cylindern och behålla kolven. Förmodar att motorn inte kommer gå i båttrafik
Kanske du så småningom kommer över både en kolv och cylinder som passar för varandra framöver
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Zukram

#19 » 18:01:02, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:Jodå,jag var uppe och kollade slaget igår(145)mm.
Har dock ingen matning på den,klurar lite på det


Toppsliden har aldrig matning, du får handveva. Ställ in vinkeln genom att sätta en mätklocka i verktyget och se att den inte slår mot befintlig kona i ändlägena.
Du borde kunna ställa in det på 1/100mm åtminstone utan större problem.

Det svåra blir nästan att rikta upp allting, men så är det ju alltid.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MekJan

#20 » 19:33:25, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns faktiskt några svarvar med matning på toppsliden tror att det var en Profila , någon form av ryss- svarv iaf ! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

christianmoller (trådstartaren)

#21 » 20:21:54, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Profilia är nog det svenska namnet,tror dom heter Stanko och det är en öststatare,Niles är en annan som har matning på dom större.
Zukram skrev:
christianmoller skrev:Jodå,jag var uppe och kollade slaget igår(145)mm.
Har dock ingen matning på den,klurar lite på det


Toppsliden har aldrig matning, du får handveva. Ställ in vinkeln genom att sätta en mätklocka i verktyget och se att den inte slår mot befintlig kona i ändlägena.
Du borde kunna ställa in det på 1/100mm åtminstone utan större problem.

Det svåra blir nästan att rikta upp allting, men så är det ju alltid.

/m

Jag har riktat mot insida bädden och det verkar OK och jag hamnade som du säjer inom 1/100ing.
Planen är att göra ung.som du säjer,kommer även att svarva en pryl som jag landar och styr upp kolven med i chucken kommer även ha en dragstång genom spindeln och ut i kolven som jag fäster i en dummy kolvbult för att hjälpa till att hålla med.
Har även roat mej nu på tidig kväll att rikta och titta till dubbdockan. :grin:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

kimmen

#22 » 20:28:02, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med folk som vågar :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Zukram

#23 » 21:10:10, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd en HSS shearing bit, som utrikarna kallart.
De ska ge fiiin yta, men inte ta mycket åt gången. Du ska ju inte ta så mycket ..
Mät med mikrometer mellan varje skär och sätt indikatorklockan på verktygssliden så du vet exakt hur mycket du matar in.
Så brukar jag göra i alla fall, men det går ändå åt helvete ibland.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

christianmoller (trådstartaren)

#24 » 21:14:02, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Använd en HSS shearing bit, som utrikarna kallart.
De ska ge fiiin yta, men inte ta mycket åt gången. Du ska ju inte ta så mycket ..
Mät med mikrometer mellan varje skär och sätt indikatorklockan på verktygssliden så du vet exakt hur mycket du matar in.
Så brukar jag göra i alla fall, men det går ändå åt helvete ibland.

/m

:mrgreen: :thummar:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Stefan Palmkvist

#25 » 13:29:02, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har sett att på dom första 130 mm är koningen bara 0,04 mm medans nästa 120mm konar det 0,12 mm.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

nimbus

#26 » 14:05:29, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du får börja med att sätta undersidan utåt och svarva ett plan i botten och och på diametern på insidan efter du riktat upp den med indikator klocka som du vill ha den.Gäller att du är bra polare med klockan. Rikta på flera diametrar och ta hänsyn till ovalitet så du verkligen får den i centrum.Svarva bara minsta möjliga för att ha som ref när du svarvar andra sidan. Sen kan du göra en ring som du spänner på planskivan som styr på diametern på inner diam du svarvade. Dra fast den som du nämde med bult bakifrån till kolvbultshålet. Kan du stödja i nån hålighet i toppen med dubben är det en stooor fördel men då gäller det att det också är bearbetat annars flyttar du kolven i sidled
Såna här jobb är 80% mätning och 20% svarvning
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

kimmen

#27 » 14:30:25, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:coffee: :svettas:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

christianmoller (trådstartaren)

#28 » 22:28:45, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Tror du får börja med att sätta undersidan utåt och svarva ett plan i botten och och på diametern på insidan efter du riktat upp den med indikator klocka som du vill ha den.Gäller att du är bra polare med klockan. Rikta på flera diametrar och ta hänsyn till ovalitet så du verkligen får den i centrum.Svarva bara minsta möjliga för att ha som ref när du svarvar andra sidan. Sen kan du göra en ring som du spänner på planskivan som styr på diametern på inner diam du svarvade. Dra fast den som du nämde med bult bakifrån till kolvbultshålet. Kan du stödja i nån hålighet i toppen med dubben är det en stooor fördel men då gäller det att det också är bearbetat annars flyttar du kolven i sidled
Såna här jobb är 80% mätning och 20% svarvning

Det finns ett plan och en diameter i nederkant som är gjord vid tillverkning som jag tänkt använda.
Det finns även en diameter strax nedanför ringarna som inte har slitits,har mätt med mickrometer och den verkar rund på denna ytan.
christianmoller skrev:
Zukram skrev:Använd en HSS shearing bit, som utrikarna kallart.
De ska ge fiiin yta, men inte ta mycket åt gången. Du ska ju inte ta så mycket ..
Mät med mikrometer mellan varje skär och sätt indikatorklockan på verktygssliden så du vet exakt hur mycket du matar in.
Så brukar jag göra i alla fall, men det går ändå åt helvete ibland.

/m

:mrgreen: :thummar:

Har ett par japanska snorvassa plattor som jag provåkt med i en 180 klump och får bra ytor :grin:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

christianmoller (trådstartaren)

#29 » 22:33:22, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Palmkvist skrev:Du har sett att på dom första 130 mm är koningen bara 0,04 mm medans nästa 120mm konar det 0,12 mm.

Jo,jag har sett det,frågan är hur toleranserna ser ut egentligen :huh:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

nimbus

#30 » 10:57:31, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:Det finns ett plan och en diameter i nederkant som är gjord vid tillverkning som jag tänkt använda.
Det finns även en diameter strax nedanför ringarna som inte har slitits,har mätt med mickrometer och den verkar rund på denna ytan.


Dom där bottenytorna är luftytor som antagligen inte är nått noga vid tillverkningen,mao du kommer få kast om du spänner upp dom utan att bearbeta dom först, är mitt tips.. :coffee:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gabbe_96 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se