Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Jula/kina Borr/Fräs

69 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Anders Micro (trådstartaren)

#1 » 22:44:53, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte visa min Jula maskin Borr/fräs som jag har gjort om till en proffs maskin!!

Lite bilder


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Alltid roligt med nya ideer :idee3:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 23:00:00, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort något för att få den stabilare?, de där brukar vara väldigt veka om man kör i något hårdare än plast och aluminium.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Anders Micro (trådstartaren)

#3 » 23:07:16, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du gjort något för att få den stabilare?, de där brukar vara väldigt veka om man kör i något hårdare än plast och aluminium.


Japp, fyllde pelare röret med cement.
Går bra i metall men med mindre skär max 1mm :mrgreen:
Alltid roligt med nya ideer :idee3:
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#4 » 11:35:39, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ångrat många gånger att jag inte köpte en sådan där när Jula hade utförsäljning av dem - tyckte priset var för högt, även då...
De hade även ett rundmatningsbord...de rackarna sålde ut dem när min kassa inte tillät investering...hm...

Swedol säljer den där pelarborrfräsen idag, till fler pengar än vad Jula tog.
Rundmatningsbord har jag inte hittat igen. Finns väl hos Lunda m.fl. ?

En liten svar och en liten fräs skulle sitta bra i "verkstaden", så man kan fixa små prytlar själv.
Bekant till mig skaffade en liten svarv, billig, i Italien för många år sedan - i slutändan kostade den, med reparationer och ombyggnationer, som om han hade köpte en bra svensk svarv från början...

När jag kände på dennadäringa Jula fräsen så tyckte jag den glappade någe för våldsamt mkt - skyltexemplaret i Västerås, Uppsala och Barkarby.
Hur löste du glapp problemen med din?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#5 » 12:14:36, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju vara hyfsade grundtoleranser i den maskinen. Vi blev erbjuden att köpa ett skyltex av en lite större hobbysvarv på Jula. Jag och en kompis tog med mätklocka och magnetfäste för att kolla om det var något som gick att använda för enklare svarvning av dorn och sådant i verkstaden. Det visade sig vara fullständigt onödigt! En tumstock hade räckt bra. Den hade ju visserligen stått där ett tag och det hade nog "vevats" en hel del på både det ena och det andra när den stått i utställningen bland folk rätt länge. (Själv hade man ju varit där och dubbelvevat både längd och tvärslid för att simulera svarvningen av en kula några ggr. :razz: ) Men det var en rent förskräcklig passning på de prylarna, allt glappade och flexade så det både kändes och syntes utan mätning! Det enda positiva var att prismorna var riktigt hyfsat raka och plana trots att den stod helt ojusterad löst på golvet, men det var också allt. Att bara försöka marknadsföra en sådan maskin där toleranserna mättes i mm! :klia:
Det blev ingen affär, inte ens när det låga priset övergavs och sattes till bud! Vi kunde liksom inte lura ut vad den kunde användas till!
Så Kinaprylarna där kan tydligen vara av högst varierad kvalitet. :insomnia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

roland 1970

#6 » 12:21:47, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glapp i gejdrar går att justera bort och då kommer också stabiliteten, värre är det med glappa spindlar o glappa borrpinoler, att gjuta pelare fulla med betong o armering borde alla göra som har en lågprismaskin.

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

sverre_99

#7 » 00:07:19, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! Har en sån maskin en tidigare ägaren gjort om på liknande sätt :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Anders Micro (trådstartaren)

#8 » 07:45:58, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ångrat många gånger att jag inte köpte en sådan där när Jula hade utförsäljning av dem - tyckte priset var för högt, även då...
De hade även ett rundmatningsbord...de rackarna sålde ut dem när min kassa inte tillät investering...hm...

Swedol säljer den där pelarborrfräsen idag, till fler pengar än vad Jula tog.
Rundmatningsbord har jag inte hittat igen. Finns väl hos Lunda m.fl. ?

En liten svar och en liten fräs skulle sitta bra i "verkstaden", så man kan fixa små prytlar själv.
Bekant till mig skaffade en liten svarv, billig, i Italien för många år sedan - i slutändan kostade den, med reparationer och ombyggnationer, som om han hade köpte en bra svensk svarv från början...

När jag kände på dennadäringa Jula fräsen så tyckte jag den glappade någe för våldsamt mkt - skyltexemplaret i Västerås, Uppsala och Barkarby.
Hur löste du glapp problemen med din?


Hi!
Köpte min fräs/borr hos WWW.LANTBUTIKEN.SE, för 5000:- med frakt men i dag är den dyr, 6500:-.
Man löser glappet med att installera Digital avläsning på alla leden, X-Y-Z, då spelar det ingen roll om bords skruven glappar,
Allt går att justera till minimalt glapp. Något som jag saknar är styrning av borraxeln, ska riva den göra ett spår så att den inte
kan vrida sig nu stör den Digitala avläsningen om man borrar utan ut-växlingen inkopplad, när den är inkopplad funkar det bra.
En nackdel är också att den lägsta hastigheten är 320n/min, ska man borra över 20mm blir det vibrationer så jag skaffa in två
kil-remhjul rund 250 och 50mm och monterade på original kil-remhjulen med styr pinnar som gör att jag kan lätt demontera dom,
kommer nu ner till c:a 140-150n/min, funkar bra med borr över 20mm och även att Brotscha och stora fräsar rund 60mm. :cool:
Alltid roligt med nya ideer :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Micro (trådstartaren)

#9 » 07:58:32, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Verkar ju vara hyfsade grundtoleranser i den maskinen. Vi blev erbjuden att köpa ett skyltex av en lite större hobbysvarv på Jula. Jag och en kompis tog med mätklocka och magnetfäste för att kolla om det var något som gick att använda för enklare svarvning av dorn och sådant i verkstaden. Det visade sig vara fullständigt onödigt! En tumstock hade räckt bra. Den hade ju visserligen stått där ett tag och det hade nog "vevats" en hel del på både det ena och det andra när den stått i utställningen bland folk rätt länge. (Själv hade man ju varit där och dubbelvevat både längd och tvärslid för att simulera svarvningen av en kula några ggr. :razz: ) Men det var en rent förskräcklig passning på de prylarna, allt glappade och flexade så det både kändes och syntes utan mätning! Det enda positiva var att prismorna var riktigt hyfsat raka och plana trots att den stod helt ojusterad löst på golvet, men det var också allt. Att bara försöka marknadsföra en sådan maskin där toleranserna mättes i mm! :klia:
Det blev ingen affär, inte ens när det låga priset övergavs och sattes till bud! Vi kunde liksom inte lura ut vad den kunde användas till!
Så Kinaprylarna där kan tydligen vara av högst varierad kvalitet. :insomnia:


För var jag också ute efter en Jula svarv men upptäckte samma sak, glapp, senare kom jag över en Clas Ohlson svarv och den
var jag hel nöjd med, det var med en fräspelare monterad men var tvungen att sälja den senare kom jag över en till Clas Ohlson svarv med stativ, monterade Digital avläsning på X-Y leden svarvar nu med tolerans på 0,01mm, hel nöjd med denna maskin,
rekommenderar Clas Ohlson eller EMCO compact 8, finns reservdelar i England vid behov. :hurra:
Senast redigerad av Anders Micro 09:50:59, 14-01-2018, redigerad totalt 3 gånger.
Alltid roligt med nya ideer :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Micro (trådstartaren)

#10 » 07:59:20, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99 skrev:Snyggt! Har en sån maskin en tidigare ägaren gjort om på liknande sätt :thumme:


Har du några bilder? :mrgreen:
Alltid roligt med nya ideer :idee3:
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#11 » 13:10:07, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste börja med att säga, vilket jobb du lagt ned på att göra matningsväxellåda på bordet och för pinolen. :buga:

Där emot betong i pelaren, jag har svår att förstå (rent tekniskt/fysikaliskt) hur det fungerar

E-modul är en egenskap hos ett material som talar om hur "elastiskt" det är.....(dvs. hur mycket kraft det behövs för att det ska töja sig en vis sträcka)

Stål har en E-modul på ca 210GPa ( 210 000N/mm²)

betong har mellan 20 -50GPa (dvs 5-10 gånger lägre värde = 5 -10 gånger "mjukare" = lättare för att töja på sig)

Att fylla betong i ett stålrör för att det ska bli "styvare" borde vara lika effektivt som att klistra skumgummi på regelvirke för att förstärka byggnaden..... :klia:

Jag kan möjligen tänka mig att det dämpar vissa vibrationern (resonanser) :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Anders Micro (trådstartaren)

#12 » 16:04:04, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Svensson får man ta det som finns och göra det bästa av det möjliga,hade man haft tillgång till ett gjuteri så hade man helt i något bättre.
Pelar röret har en godstjocklek på 5mmm inte mycket att hurra för vad gälla stabilitet, blev en klar skillnad med cement. :mrgreen:
Alltid roligt med nya ideer :idee3:
Användarvisningsbild
Anders Micro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:57, 12-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#13 » 16:10:09, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betongen borde ju i alla fall minska tendenserna till att deformera/buckla röret.
Trevligt projekt i alla fall. Har du någon koll på vilka toleranser du kan få till med makapären? :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PerJohansson

#14 » 16:12:55, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krymper inte betongen när den stelnar dessutom?

En stump massiv stång borde gå att få tag på, det är väl inte mer än 40-50 cm som behövs?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Janson1

#15 » 16:24:47, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket jobb nerlagt på fräsen. Jag tror betongens uppgift blir mest för att öka trögheten och tyngden i fräsen som i sin tur ger ökad stabilitet och mer immun mot självsvängning? Helt klart tror jag betong är bra för just detta.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se