Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gänga i svarven Mått tolleranser och uträknigar

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

danne mähl (trådstartaren)

#16 » 20:48:41, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tar M10x 1,5 som exempel och r=radien d=diametern (har märkt att det kan vara förvirrande och frustrerande)
Ytter diametern är 10mm (ingen överraskning där inte). Men gängan ska ha en lite mindre höjd när den är klar
ca 0,1 av stigningen =r0,15mm och skulle då vara d9.7mm men när man mäter så är den enligt minna skruvar så är den snarare d9.85

enligt tabellen ovan så ska gängan svarvas till r0,93 (10-r0,93x2= d8,14mm)
gängstålet jag har är 16 ER AG60. Den kan gänga 0,5-4 i stigning 60gr
när jag fört svarvade gängan så blev det fel. Mutter gick inte på :huh:
matade fram stålet till det tog i och nollade innan jag matade in till r0,93. Utgick från 10mm eftersom det är utgångpunkten
Men hur noggrann jag 'än är funkade det inte. Något misstag gjorde jag i alla fall :myzsko:

Hade svårt att kunna kontrollera vad som var fel. Har inga mätpinnar för gängor
Men 1,5 går att mäta med 3st 1,0mm borrar och ska då visa 10,727mm. Borrarna är vid kontrollmätning 0,98 och för att få det att stämma så blir det omräknat 10,667

Fick ett fel på ca d0,3mm :klia:

gängskäret är gjort för att kunna svarva från 0,5 till 4mm stigning
skäret är väldigt spesigt för att klara 0,5. radien på spetsen är 0,08mm men vid gängning på 1,5 ska den vara 0,22
En skilnad på 14 hundringar
Men även om jag la till detta mått blev det inte riktigt bra :insomnia:

Och det är här som förvirringen blir uppenbart :myzsko:
topsliden är graderad i verkligt mått men tvärsliden är diametern så det blir lätt att missa om det är radien eller diametern som angivits i specarna och vad man ställer in. Jag använder DRO för det underlättar. Någon konstruktör har fått den ljusa iden att gradera tvärsliden i 0,04mm, 4mm per varv. Men vem f-n... ska ta bort 0,1mm jaha nu ska det vridas 2 och ett halvt sträck och inte tala om när man ska ha 1mm då ska det vara hummf öööö nej inte det nästa äee var var jag någon stans nu då.. Ni förstår säkert

till baka till uträkningen :laes_detta:

10-r0,93x2= d8,14mm - r0,14x2= d7,86mm
Nu börjar det o likna något inte riktigt rätt men går att vrida på muttern med lite våld

Tack vare DRO så kan jag spara inställningarna för varje verktygs hållare
Tog svarvstålet för gängning och svarvade en vanlig rundstång och sparade diametern. Nu vet jag att den stämmer

svarvar till d9,9mm byter till stickstål för frigången i slutet på gängan.
byter till gängstålet matar ut toppsliden ett par mm. justerar tvärsliden till 7,86
har tvärsliden på samma mått hela tiden. matar in toppen sakta till den preciss tar i och utgår från det och tar små skär enligt tabellen
toppsliden har viseligen en vinkel men den är så lite att jag struntar i den. När den är noll så är ju frame i vilket fall som helst
har för mig att den var på 1mm tog ett skär så den är på 0,93 och sen tar skären 0,22 0,20 0,17 osv


lite gradning och putsning och det passar perfekt 10,668 ja den marginalen är jag nöjd med :hurra:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984



danne mähl (trådstartaren)

#17 » 20:59:29, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu så är det exakt mått och gängor brukar ha en tolerans 6G (vet inte vad den står för)
men gängan ska vara lite mindre och mätning med mått pinnar visar på 10,53 och inte 1,667 som exakta måttet är

Har även gängat M10x0,5 måttet blir då 10-r0,33x2=9,34 OBS skäret radie är 0,08mm och det ska vara det när man gängar 0,5mm stigning så ingen extra ska läggas till

En fin trekantsfil för att ta bort graderna så gick gängsnittet på men glidpassning

Äntligen kan jag sova lugnt på nätterna igen

vet att detta är tråkigt och onödigt vetande och dom flesta skär på känn osv
Och det funkar bra för det mesta men om man ska göra lite udda gängor
Tex justerskruvar, fin inställningsskruv eller UNC UNF Dom har samma gängprofil men andra utgångsmått.
Då är det bra att veta vad man gör för jag har i alla fall inga sådana ligandes så jag kan mäta på
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se