Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Demontering problem

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Torshälla (trådstartaren)

#1 » 11:43:35, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla Torshälla SV 150 svarv ställt till problem genom att inte kunna demontera Spindeln / Spindeldockan för att kunna byta kullagret vilket troligen är pressat på spindeln / konan.
Efter att frigjort låsbrickan, som är intakt med låsmuttern samt gängad på konan .....har problem uppstått genom att få loss muttern ( efter ett ½ varav sen är det stopp ) frågan är vilken gäng stigning det rör sig om Höger / Vänster gänga) ......eller är jag ute och sycklar ? ( eller måste man demontera hela axeln som kugghjulet sitter på.
Har försökt med att kylspreja spindel konan utan att kullager konan ger med sig / lossnar, provat med att kila samt bända utan att något händer ..... ser fram emot lösning inför denna problemlösning. :dancing_geek:
Torshälla
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:48:39, 21-02-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min gamla Torshälla SV 150 svarv ställt till problem genom att inte kunna demontera Spindeln / Spindeldockan för att kunna byta kullagret vilket troligen är pressat på spindeln / konan.
Efter att frigjort låsbrickan, som är intakt med låsmuttern samt gängad på konan .....har problem uppstått genom att få loss muttern ( efter ett ½ varav sen är det stopp ) frågan är vilken gäng stigning det rör sig om Höger / Vänster gänga) ......eller är jag ute och sycklar ? ( eller måste man demontera hela axeln som kugghjulet sitter på.
Har försökt med att kylspreja spindel konan utan att kullager konan ger med sig / lossnar, provat med att kila samt bända utan gehö ..... ser fram emot lösning inför detta markabra problem.




Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se