Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Renovera Örn sk 2 svarv?

98 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Skru'are

#16 » 12:05:46, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ingenjör som vill skaffa sig praktiska erfarenheter är väldigt positivt.
Det är värt att stimulera.
Låt oss inte skrämma upp med allehanda tänkbara problem (OK det är välmenta råd, det vet jag.)
Forumet hjälper sina medlemmar och den samlade kunskapen är mycket stor.
Men låt oss ta det systematiskt. När TS har svarven hemma, så kan frågor, svar och tips tas i ordning.

Till TS:
Först: Grattis :thumme:
Har du någon dokumentation?
Har du alla beteckningar så att det går att skaffa? Dels på nätet, men Maskinisterna har mycket i sin gömmor ....
Ju mer fakta du lämnar - desto bättre svar/tips får du. :photograph:

PS
Din första fråga i #1 har inte fått ett rakt svar. Reder jag ut det här? JA.
Att det lönar sig ekonomiskt har flera svarat på. Men, glöm inte bort att värdesätta det du får under resans gång; vi är alla en del i ett livslångt lärande.
Erfarenheter påverkar oss på så otroligt många sätt.
:shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



jörgen.ottosson

#17 » 18:08:28, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är oljud i lager (eller man tror det) kolla att det finns smörjning innan mer görs.... :laes_detta:

...efter man vet att all smörjning fungerar, och oljud kvarstår, så försöker man lokalisera ljudet innan man börjar riva. ( sjungande ljud kan lika gärna komma från någon växel, eller annat lager i växellådan)

När man konstaterat att spindellagren måste bytas, det är då man beställer dessa (till det pris de nu betingar... :snow: ) inte före....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbo (trådstartaren)

#18 » 19:22:31, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:En ingenjör som vill skaffa sig praktiska erfarenheter är väldigt positivt.
Det är värt att stimulera.
Låt oss inte skrämma upp med allehanda tänkbara problem (OK det är välmenta råd, det vet jag.)
Forumet hjälper sina medlemmar och den samlade kunskapen är mycket stor.
Men låt oss ta det systematiskt. När TS har svarven hemma, så kan frågor, svar och tips tas i ordning.

Till TS:
Först: Grattis :thumme:
Har du någon dokumentation?
Har du alla beteckningar så att det går att skaffa? Dels på nätet, men Maskinisterna har mycket i sin gömmor ....
Ju mer fakta du lämnar - desto bättre svar/tips får du. :photograph:

PS
Din första fråga i #1 har inte fått ett rakt svar. Reder jag ut det här? JA.
Att det lönar sig ekonomiskt har flera svarat på. Men, glöm inte bort att värdesätta det du får under resans gång; vi är alla en del i ett livslångt lärande.
Erfarenheter påverkar oss på så otroligt många sätt.
:shake_hands:
Tack för det uppmuntrande svaret och för det raka svaret på frågan. Allt går att renovera men vissa saker är svårare än andra och kräver mycket kunskap och/eller stor maskinpark. Jag har varken eller därav frågan men svaret verkar rätt entydigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#19 » 19:25:07, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Om det är oljud i lager (eller man tror det) kolla att det finns smörjning innan mer görs.... :laes_detta:

...efter man vet att all smörjning fungerar, och oljud kvarstår, så försöker man lokalisera ljudet innan man börjar riva. ( sjungande ljud kan lika gärna komma från någon växel, eller annat lager i växellådan)

När man konstaterat att spindellagren måste bytas, det är då man beställer dessa (till det pris de nu betingar... :snow: ) inte före....
Bra poäng! Ivrig som man är så vet jag av erfarenhet att jag är lite dålig på att gå igenom sakerna ordentligt innan man river. Man vill ju se hur det fungerar...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#20 » 19:30:16, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu funderar jag på lättaste sättet att få hem den. De två spåren är att med motorlyft få upp den släp alternativt få in den i skåpbil med bakgavellyft med en palldragare. Det sista alternativet är lockande men lyften är specad till 750 kg och svarven ska väga 810kg. Man undrar vilka säkerhetsmarginaler den hade när de räknade på den...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

jörgen.ottosson

#21 » 19:44:33, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarv på palldragare är ganska rank transport (= lätt att tippa....hög tyngdpunkt liten/smal markyta) Försök i så fall att få upp svarven på två pallar först, skruva fast svarven i pallarna (och skruva gärna två plankor mellan pallarna på tex sidan = ännu mera bred för stöd). På det sättet får du lättare under palldragaren, och du får pallens bred (ca 800mm) som "stödyta" nära marken, så länge som du inte lyfter så mycket. ( har du svarven direkt på en palldragare så har du bara palldragarens bred mot marken som stöd, svarven måste tippa ganska långt innan dess "fot" tar i marken)

Har du svarven ändå uppe på pallar och plankor så kan du troligen även rulla den på rör ut till "dörren"

detta är ett liknande sätt, ganska tipp-säkert.



Om du sedan ska tranportera på släp eller i skåpbil beror ju på vad som är lämpligast. Jag skulle personligen kollat om det inte finns någon med en traktor i närheten som kan lyfta på svarven när den är ute. De hundralappar det kostar är som regel väl investerade pengar....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbo (trådstartaren)

#22 » 20:12:41, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också tänkt traktor men det är dåligt med dom där svarven står (läs: villaområde i sthlm).

Vet inte riktigt hur högt tyngdpunkten ligger men kan detta vara ett bättre alternativ:Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180308/5a9181c3d9d79c789f0bad85f18477d9.jpg


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Mattias Petterson

#23 » 20:30:24, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lätt att ta bort benen, sitter med 3 bult i varje underifrån ditt vänstra kan vara knepigare då motorn sitter i det på din svarv. Sitter förmodligen remmar imellan.
Angående vikten på bakgavellyften så går ju både chuck och dubbdocka lätt att ta bort så är du nog nära 750 kg..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Turbo (trådstartaren)

#24 » 18:59:06, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Det är lätt att ta bort benen, sitter med 3 bult i varje underifrån ditt vänstra kan vara knepigare då motorn sitter i det på din svarv. Sitter förmodligen remmar imellan.
Angående vikten på bakgavellyften så går ju både chuck och dubbdocka lätt att ta bort så är du nog nära 750 kg..
Smart! Benen vet jag inte om jag ger mig på. Tar nog luckorna också så borde det gå tycker jag

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

braha

#25 » 08:17:36, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du pratar med rätt kranbilschaffis kan det bli billigt, säkert o garanterat svettfritt. Kanske inkl transport.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Turbo (trådstartaren)

#26 » 13:16:02, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Om du pratar med rätt kranbilschaffis kan det bli billigt, säkert o garanterat svettfritt. Kanske inkl transport.
Dåligt med det i bekantskapskretsen

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Skru'are

#27 » 13:45:51, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lånar en motorlyft till. en i var ände och kort stroppat.
Rejäla spännband strategiskt på personbilssläp.
Släpet kan du ju köra in i garaget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#28 » 14:00:47, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo skrev:Har också tänkt traktor men det är dåligt med dom där svarven står (läs: villaområde i sthlm).
....


Turbo skrev:
braha skrev:Om du pratar med rätt kranbilschaffis kan det bli billigt, säkert o garanterat svettfritt. Kanske inkl transport.
Dåligt med det i bekantskapskretsen

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Du kan inte mena att det ligger så avsides att det inte finns maskiner/lastbilar/kranar inom en halvmils radie? :uupps:

måste ju finnas hur mycket företag som helst i området som har maskiner, förutom rena entreprenad firmor eller "bönder"....

Assistanskår, fastighetsskötare, industrier/butiker, byggbolag, byggvaruhandlare, maskinuthyrare mm
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

braha

#29 » 14:09:34, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon känner någon osv...
När du ser en kranbil, följ efter, fråga. Om inte, kan han tipsa?.

Undvik svarv direkt på pallyft - instabilt, och stål mot stål glider lätt av.

Tippsläp, winch (elwinch m bilbatteri), rör e axlar under svarven, (rullspett) = bara en tidsfråga

Fantasi löser de flesta problem
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

PerJohansson

#30 » 20:50:46, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog upp min Storebro ur ett källargarage. Den stog på ett par pallar som hade några reglar spikade på längden så de inte skulle vika sig. Detta var säkrat med spännband runt maskinen. Lite rör och min Jaguar så var den uppe (automatlåda underlättar). Sen en lokal hyrfirma som kom med lastare för en femhunka i näven så stog den på släpet, och det var en maskin som väger 2 ton.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se