Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Renovera Örn sk 2 svarv?

98 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Skru'are

#76 » 09:40:29, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det framåt - jag tänkte på #33.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Turbo (trådstartaren)

#77 » 23:24:56, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det gjorts några framsteg :)
En snäll herre norröver lånade ut demonteringsverktygen så nu börjar det bli rätt tomt i svarven. Spindellagret har kännbara kanter i överkant och som tur är så råkade jag klicka hem ett nytt lager på Ebay för rimliga pengar redan när jag fick hem svarven. Nu åter står bara att få loss det. Demonteringsverktygen är ganska precis så långt att man bara får på en halv mutter dvs. till ingen nytta.

Det bakre lagret på remhjulet verkar ha snurrat på sin axel.

BildBildBildBildBild

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#78 » 09:06:27, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha funderat lite så tror jag inte att det är någon bra idé att pressa ut Al ringen som sitter som stop för spindellagret. Jag funderar istället på om man, som jag sett på några ställen, ska lägga en svets på lagerbanan för att få den att släppa. Är det någon som har erfarenhet av det och kan bekräfta att det är en bra idé i detta fallet? Jag tänkte tig för att slippa stänk från pinne. Ska man köra hela varvet runt eller punktvis?


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

igelkottar

#79 » 12:37:08, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppa in en plastpåse eller annan påse med rockwool så går det lätt att få tillbaka isoleringen och sprutet blir begränsat till inuti påsen.

Pinne eller mig är väl att föredra då du vill komma upp bra i värme och hur mycket svets, ja halvvarv eller så skulle jag tippa. Men det kan nog andra veta bättre som gjort det många gånger till skillnad från mig som bara gjort det ett fåtal gånger.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Turbo (trådstartaren)

#80 » 20:45:23, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick bra med tig men jag fick maxa maskinen på 160A.

Vet inte om jag gjorde rätt med spindellagret men är lite nöjd med lösningen. Först gjorde jag ett verktyg för att kunna justera låsmuttern till lagret på chucksidan. Sedan upp i pressen och pressa till det rört sig någon tiondel dvs. spelet gängan och sedan justera skruven, lite pressa någon tiondel tills det släppte.
F.ö. så skulle jag börjat med att köpa press. Allt blir så mycket enklare och mindre risk att ha sönder något.

Någon som vet hur smörjnipplarna sitter och om man borde byta ut dom mot något mordernare? Har inget som passar och vet inte var jag ska leta. En sån liten enhandfettpump hade ju passat bra.

Är det någon som är bra på gamla SKF lager? Remhjulslagrerna heter x i manualen och är märkta med SKF 6011 HX. Jag har lite lyckats hitta någon information om att det finns eller har funnits högprecisions spårkullager. Köpte 6011 c3 när jag beställde de andra lagren men börjar tveka. Trist om det inte funkar bra pga. att man snålar Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/9d16e0822598f929d8c3b703ec75de7a.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/fc2315da8804ed44171d9d6c7e15935a.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/53cf44a4da8214859dde7b6f79a20873.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/86a97e61fe0173cc740bdaf2ae962c32.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/c9caeaa73ebd60d4bd2c82f211370b59.jpg


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

torbjorn_forsman

#81 » 21:43:32, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C3 har större glapp än standard, så sådana lager ska man nog inte använda om man tänker sig att få något som liknar precision.
Ett normalt 6011 har radialglapp 10-25 um när det är nytt. C3 har 25-41 um, C2 har 3-13 um. Jag hittar inget om någon tilläggsbeteckning HX, däremot nämns beteckningarna P6 och P5 för lager med skärpta toleranser.
Allt detta ur SKF huvudkatalog från 1975. Jag har också tillgång till en katalog från omkring 1960, dock inte just för tillfället.

Smörjnippeln är en sån som passar till en gammal enhandsfettspruta med invändigt koniskt munstycke. Det är inga problem att byta ut dem mot "normala" hydrauliska nipplar om man vill det. Kolla bara vad det är för gänga på dem, och köp nya nipplar med samma gänga.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#82 » 06:45:14, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...innan du byter fettnipplar, kolla att smörjpunkten verkligen ska smörjas med fett, det är inte ovanligt att samma ty av nippel används för olja ( till glidytor och lager) på verktygsmaskiner.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA

#83 » 08:28:45, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp i min fräs hade dom tryckt in fett i för dom trott det samma, slutade med att maskinen skar ihop. Flera månaders arbete att rensa bort allt fett (och reparera skadorna) och jag är inte färdig ännu.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ply36

#84 » 09:57:29, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att du har användning för demontering/monteringsverktyget. Men är gängstången för kort? En annan sak jag råkade ut för samma problem som DennisCA i föregående inlägg då jag köpte en fräsmaskin där man tryckt in fett istället för olja. Det sluttatde med att jag fick plocka ner hela maskinen och rengöra alla kanaler för olja med en läskstång och små tygbitar för att få ut fettet.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

Turbo (trådstartaren)

#85 » 10:40:22, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:C3 har större glapp än standard, så sådana lager ska man nog inte använda om man tänker sig att få något som liknar precision.
Ett normalt 6011 har radialglapp 10-25 um när det är nytt. C3 har 25-41 um, C2 har 3-13 um. Jag hittar inget om någon tilläggsbeteckning HX, däremot nämns beteckningarna P6 och P5 för lager med skärpta toleranser.
Allt detta ur SKF huvudkatalog från 1975. Jag har också tillgång till en katalog från omkring 1960, dock inte just för tillfället.

Smörjnippeln är en sån som passar till en gammal enhandsfettspruta med invändigt koniskt munstycke. Det är inga problem att byta ut dem mot "normala" hydrauliska nipplar om man vill det. Kolla bara vad det är för gänga på dem, och köp nya nipplar med samma gänga.
Ska dubbelkolla lagrerna när jag kommer hem. Hade för mig att det var c3 men det framgår inte av orderbekräftelsen. Efter lite googlade på p6 toleranser så hittade jag lite info. Det verkar vara ytter och innermåtts toleranser. Jag ska nog överväga att beställa nya om det är c3 jag har. Bakre spindellagret 6210 är inte "x" tillägget. Ska man tolka det som att det räcker med normal tolerans?
BildBildBild
Bild
Senast redigerad av Turbo 10:47:54, 01-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#86 » 10:45:11, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ply36 skrev:Jag ser att du har användning för demontering/monteringsverktyget. Men är gängstången för kort? En annan sak jag råkade ut för samma problem som DennisCA i föregående inlägg då jag köpte en fräsmaskin där man tryckt in fett istället för olja. Det sluttatde med att jag fick plocka ner hela maskinen och rengöra alla kanaler för olja med en läskstång och små tygbitar för att få ut fettet.
Tack! Det fungerade utmärkt som det var tänkt. Försökte använda det för att få ut ytterringen till det främre spindellagret men det räckte den inte till så det fick bli tig:n istället. Manualen säger fett för främre och bakre lagret så ingen anledning till oro men jag tackar för lärdomen. Kommer läsa både en och två gånger innan jag tar fram fettsprutan Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190301/82a1919ddae852eb2e002d845759a1eb.jpg


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Jens N

#87 » 12:13:35, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog att du skall undvika C3 lager i svarven, C3 lagerglapp används vid montage med hård passning eller där lagren utsätts för värme, kan exempelvis vara i en pump där axel och innerring värms av mediet medan ytterringen är svalare i lagerbocken. Under drift blir då glappet ”normalt”.
Har förresten själv en Örn skolsvarv, tycker att det är en trevlig svarv.
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.
Användarvisningsbild
Jens N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:02, 13-10-2012
Ort: Halland
Sverige

torbjorn_forsman

#88 » 12:57:54, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre kullager är ibland märkta med punkter på ytterringen istället för C2, C3 osv. Två punkter = C2, inga punkter alls = standard, tre punkter = C3 osv.

C3 eller C4 är vanligt på ramlagren i tvåtaktsmotorer (t ex snöskotermotorer).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbo (trådstartaren)

#89 » 18:11:24, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra respons! Tack för det!

Var helt säker på att jag fått tag på c3 men nu blir jag inte klok. Normala lager ska ha suffix CN. Jag kan inte hitta någon märkning. Varken på låda eller lager.

Märkningen på gamla lagret kanske är XH på innerringen och WH på ytterringen vid närmare kik. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190301/828dec2843b058da4f2c13c4b2802b4e.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190301/7d925f8600e5da91c3b2034ff234d560.jpg


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#90 » 12:22:17, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inga c3 lager jag köpt. En äldre order som jag mindes. Nu sitter spindeln på plats igen. Nu är det bara växellådan kvar. Där saknas det två försänkta 4mm nitar som minst ska vara 24 mm och det verkar väldigt svårt att få tag på om man inte vill köpa ett par hundra stycken.
Sen är det där här med olja. Vad kör folk med? Rätt olja finns vad jag förstår bara på 20l dunk och jag har svårt att tro att alla örn ägare sitter på 2x19l olja extra.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190405/424a781f8a94483527ec5bc1c37d69da.jpg


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se