Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Renovera Örn sk 2 svarv?

98 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jörgen.ottosson

#46 » 08:54:11, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju ut som "vattenledningsrör" på bilden :klia:

Jag gick ut i verkstan och gjorde några provskär, med ett sanbbståls skär jag hade framme, för att försöka visa skillnad på olika varvtal/matning och material. Jag försöker inte visa hur dåliga lager påverkar....(lagren på svarven är bra) ....utan att det finns flera faktorer som påverkar ytan när du svarvar. Vad som ger bäst yta måste man prova sig fram till, eller "veta" av erfarenhet. Skulle jag slipat stålet annorlunda skulle också resultatet ändrats på något sätt....skulle jag satt ämnet närmare chucken skulle resultatet ändrats. (jag svarvade medvetet längre ut för att få lite mer vibrationer i skäret att visa....)

Första skäret ( längst till höger i bild) är gjort med 350rpm
Andra skäret ( nr 2 från höger) är gjort med 180Rpm
3:e skäret, 180 rpm med dubbel matning mot tidigare
4:e skäret 350rpm med dubbel matning. (samma matning som 3:e)

"vattenledning"
Bild
Bild

Stålaxel nr1 ( av något slag, ur skrotlådan...troligen inte så hög hållfasthet)
Bild

Stålaxel nr 2 ( av något slag, ur skrotlådan...troligen lite högre hållfasthet)
Bild

alla tre till samans.
Bild

Andra faktorer som kan påverka ytan är skicket på chucken (hur bra/stabilt den greppar) skicket på stålhållare, toppslid mm (samma sak där "stabilitet" ....tex kan smuts eller skador under toppslidens "gradskiva" göra att svarvstålet vickar under belastning)
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



DennisCA

#47 » 08:59:38, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med glapp i ledskruvarna till tvär och toppsliden?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#48 » 09:13:57, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Hur är det med glapp i ledskruvarna till tvär och toppsliden?


Är det en fråga till TS om skicket på svarven?......eller tänker du rent allmänt om glapp i ledarskruvar påverkar vibrationer vid svarvning?

Min erfarenhet (och bestämda uppfattning :mrgreen: ) är att glapp i ledarskruvar måste alltid finnas ( i någon mån) annars skär gängan. De enda maskiner som är "glapp fria" i ledarskruvarna är CNC maskiner med förspännd kulskruv.....och det funkar inte på en manuell maskin.

Glappet i ledarskruvar på verkar måttet på biten du svarvar ( om du vevar på fel sätt och inte "kompenserar glappet" när du vevar......detta oavsett om du har digital monterad eller ej.....Fördelen du har med digital i det fallet är att du ser att måttet "kryper i väg"

Det är glapp i slider/lager/chuck och ostabil montering av stål (inkl. hela släden och chucken) som ger vibrationer. Sen kan ett "vassare" (positiv skärvinkel, liten nosradie) eller "trubbigare stål" ( neutral eller negativ skärvinkel, större nosradie) under lätta på var sitt sätt beroende på vad orsaken till vibrationerna är. ( i vissa fall behövs större skärkraft för att det ska sluta, i andra fall vibrerar det för att kraften är för stor)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbo (trådstartaren)

#49 » 09:57:06, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det ser ju ut som "vattenledningsrör" på bilden :klia:

Tack för ett ambitiöst svar! Det var en solid axel. Ska fota lite olika inställningar. Vad är det bästa utan du kan få till? Kan jag vänta mig bättre yta med vändskär? När jag svarvat tidigare har jag alltid haft hjälp med allt runt om och kunnat koncentrera mig på att bara veva.Hur mäter jag kollat jag glapp i de olika delarna på bästa sätt? Indikator klocka mot skär/toppslid/tvärslid? Kan fota/filma lite mer.
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#50 » 09:57:45, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Hur är det med glapp i ledskruvarna till tvär och toppsliden?
Det är glapp. Kan fota hur mycket det är
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

torbjorn_forsman

#51 » 10:15:45, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En äldre (ryktesvis tillverkad 1936) Örn SK som jag har i min närhet, har glapp motsvarande ungefär 30° vridning på toppsliden och 180° på tvärsliden. Det stora glappet i tvärsliden är nog mest axialspel i lagringen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#52 » 11:04:04, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
DennisCA skrev:Hur är det med glapp i ledskruvarna till tvär och toppsliden?


Är det en fråga till TS om skicket på svarven?......eller tänker du rent allmänt om glapp i ledarskruvar påverkar vibrationer vid svarvning?


Det senare, det glappar nog i min svarvs ledarskruvar och jag har funderat på att byta muttrar i tvär och topsliden iallafall, mot acetal/delrin matskruvar. Frågan är om inte skurvarna också behöver bytas efter 60 år.

Edit:
Äntligen hittade jag en bra källa som har bilderna kvar, orginalinlägget på annat forum hade försvunnit, hur man gör nya muttrar. Jag tror sådär spontant att Delrin eller acetal är bättre än brons eller gjutjärn då slitaget med det materialet främst händer på muttern så man slipper nöta upp skruvarna i samma takt. Och muttrarna ser relativt enkla ut att fixa nya.

http://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?f=50&t=3727
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#53 » 13:35:28, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo skrev:...
Vad är det bästa utan du kan få till? Kan jag vänta mig bättre yta med vändskär?
...


Den "bästa ytan" ( = bästa ytfinheten) är ju naturligt vis nästan "blank" .....

....men den viktiga frågan är hur gör jag det? Och svaret är inte så enkelt som att: " använd det här stålet så blir det alltid så...."

Det beror på materialet du svarvar i ( hårhet, skärbarhet mm) , och på svarven/stålen du svarvar med. ( varvtal, stabilitet, motoreffekt. mm)

Vill man ha en fin yta på material som inte skär så bra, då få man lämna kanske 0,02-0,05mm för att sedan använda fil och smärgelduk för den sista finishen.

Samma sak om svarven inte har rätt varvtalsområde, eller tillräcklig motoreffekt för att skära bra med det skär du använder...
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbo (trådstartaren)

#54 » 17:21:37, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att med lite kunskap och rätt maskin/verktyg går det att få det väldigt bra. Jag antog att du har en liknande svarv i avseende ålder, precision, slitage mm och tänkte mer vad kan man vänta sig att få till för yta när i typ som i ditt ex ovan. Om du svarvar med mindre ut stick och med något stål du har liggandes som kanske ger bättre yta. Dvs. vilken yta borde jag vara nöjd med/sikta på som amatör?
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

Turbo (trådstartaren)

#55 » 17:32:29, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:...Och muttrarna ser relativt enkla ut att fixa nya.

http://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?f=50&t=3727

Det var ju en väldigt smutt lösning på problemet men frågan är påverkar det resultatet eller är det en Nice to have grej?
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

jörgen.ottosson

#56 » 19:41:12, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo skrev:Jag förstår att med lite kunskap och rätt maskin/verktyg går det att få det väldigt bra. Jag antog att du har en liknande svarv i avseende ålder, precision, slitage mm och tänkte mer vad kan man vänta sig att få till för yta när i typ som i ditt ex ovan. Om du svarvar med mindre ut stick och med något stål du har liggandes som kanske ger bättre yta. Dvs. vilken yta borde jag vara nöjd med/sikta på som amatör?


Vi spänner upp en av provbitarna igen, och tar ett nytt skär ( samma stål, lite närmare chucken, 250rpm samma matning som de två första skären i testet ovan)
Bild

Helt OK yta för att svarva okänt stål utan att prova ut skärdata.( detta skulle jag vara nöjd med som svarvad yta, generellt. )
Bild

vill jag att ytan ska vara lite bättre, några drag med planfilen..... ( och de blir mycket svårare att fota, där av OSB skivan, ett försök att moderera ljuset)
Bild

ytterligare "polering" .....120 + 320 smärgelduk..... Och nu är yta mycket bra, för de flesta ändamål. (vill man så kan man fortsätta "polera" för att bli kvitt alla repor....men det har ingen praktisk nytta så länge som det är delar till normal mekanik....)
Bild

Hur bra? ......vi tar reda på det... ( pick upp för ytjänhetsmätare )
Bild

Resultat Ra 2,5 .....det är gott nog för det mesta ( tätningsytor för oring brukar vara ca Ra 3,2, för packningar Ra 6,3 ....Yjämnhetsmåttet Ra är ett mått på medelytavvikelsen i "my-meter" = 0,001mm......så medelytavikelsen på biten ovan är alltså 2,5 tuendels mm )
Bild
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbo (trådstartaren)

#57 » 19:52:20, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här gillas skarpt! Och Ra mätning tilltalar ingenjören då Ra tillsammans kontakttryck är två viktiga faktorer som påverkar värmeöverföring. Då vet jag vad jag siktar på
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

calleb47

#58 » 11:24:17, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilrem finns billiga från Indien och Kina ca 150kr st + frakt Rembutiken.se eller Rubbernstoff.com. Svenska kilremar finns två olika till Örn SK B62 eller B64 kostar ca 400kr/st, kilremarr motor-växelåda A40 Eller A42 ca 70-100kr/st

SKF lager kulager ligger mellan 300-500kr/st och Rullagret ligger på 4500-5000kr/st. Alkternativ till SKF lager hittar du hos https://www.kugellager-express.de/hochg ... 0x95x26-mm där rullagret kostar Ca 1200kr + frakt. Rullager skall vara NN3012 KTN/SP.

Paxboxar är av BA typ (plåt) i spideldockan och 12-13mm tjocka i växellådan är det vanliga p-boxar 10mm Tjocka (Stenholmstätningar är det tidigare namnet på Stefatätningar)

Mvh Calle Bergsén
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
calleb47
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:41, 21-02-2018
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn SK, BM 621, LBB, kross sorterverk, elverk lite Vh m.m. Verkstad

Turbo (trådstartaren)

#59 » 11:42:15, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt precis och svarade på ditt inlägg om olja. Jag lär också behöva olja snart. Såg att vi inte bor nästgårds direkt (Uppsala) annars hade vi kunnat dela.

Tack för infon! Tätningarna har jag gått bet på just map. tjockleken. 3012 lagret hittade jag på ebay billigt (skf). Övriga lager letar jag. 6210 lagret är jag osäker på hur man ska tänka med lagerspel. Samma gäller väl egentligen lagren till remhjulet på spindeln.

Har du några tips/lärdomar att dela med dig av? Några verktyg/don eller liknande man borde fixa? Har du bilder på det så är det ännu bättre! Verkar vara många som gjort rem/lagerbyte men ingenstans har jag hittat en diy eller åtminstone bilder på processen.
Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:29, 26-01-2008

torbjorn_forsman

#60 » 22:06:12, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har instruktionsbok till svarven (jag har sett en sådan men har den inte tillgänglig just nu), så innehåller den både anvisningar för rembyte och ritningar på de mellanläggsbrickor som behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se