Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Slipvätska /skärvätska för slipning av hss stål

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

skarplycka320 (trådstartaren)

#1 » 20:19:23, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en weinig profilslip på väg hem, den kommer att användas att slipa hyvelstål i hss till profiler.
Nu till min fundering,behöver skärvätska /slipvätska för kylning av stålen under slipningen. Och den kommer att användas sporadiskt under årets alla månader. Och kommer att stå ute i ett kallföråd. Och bor man mitt i Sverige så förekommer allt för ofta minusgrader ner till - 27-30°. Har frågat runt men inte fått något bra svar.
Allt från glykol blandning med slipvätskan till att använda helsyntetisk slipolja. Det är vad skär och slipolje fabrikanter och åf säger.
Någon att rekommendera något annat.
Känns sisådär att användas olja när man slipar och det blir gnistor!?
Och glykol, hmm hur mår slipskivor av det?
Mvh
skarplycka320
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:57, 17-02-2012
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 20:28:58, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken med att kyla är väl bland annat att det INTEska blir gnistor?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PerJohansson

#3 » 21:33:37, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipmaskiner med keramiska skivor (aluminumoxid, zirkon) som håller lite varv gör skapligt med gnistor även om man kyler ordentligt. Så länge som inte vätskan är antändbar spelar det ingen roll.

Jag har jobbat där man använt slipolja och diamantskivor, då är det gnistfritt och kolsyresläckanläggning som gäller. Har man högt tryck på oljan så det blir mycket dimma är det inte kul om det puffar till.

Nu vistas jag kring periferislipar med al-oxskivor där det står gnistor so men kvast kring skivan. Där används vattenbaserad emulsion så det enda man ser är lite ljus runt skivan.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

torbjorn_forsman

#4 » 22:01:01, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte på att blanda en vattenbaserad skärvätska med glykol, bara risk att glykolen ställer till med någon mindre önskvärd kemisk reaktion med något annat som ingår i skärvätskan.
Däremot är det väl ganska troligt att en sådan emulsion, om den innehåller tillräckligt mycket av annat än vatten, inte riskerar att orsaka frostsprängning. Återstår dock att se om skärvätskan själv tål att frysa eller om den blir lika konstig som vattenbaserad färg efter frysning. Det kanske går att göra några prov med tilltänkt skärvätska - häll den i en liten glasflaska med skruvlock, lägg in i frysen och se vad som händer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pall-Anders

#5 » 23:58:04, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipar stål med keramisk skiva och med rak olja som skärvätska, visst slår det gnistor men aldrig varit med om att det tagit eld, vilket det säkert kan göra om man bär sig illa åt. Nackdelen med ren olja är väl att den inte kyler riktigt lika bra som en olja-vatten-emulsion, annars tycker jag den är bra när maskinen står mycket mellan varven och det riskerar att frysa.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige

skarplycka320 (trådstartaren)

#6 » 07:49:29, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer använda aluminium oxid och cbn skiva så gnistbildning kommer att förekomma än hur mycket msn kyler. Men hur tun är en slipolja vid minusgrader? Och är inte förtjust i olja och slipning, går inte ihop tycker jag. Men blir kanske att prova det, men ska prova med glykol och skärvätska i frysen först.
Skärvätskan bör inte på verkas av glykolen tror dom.
Tack för tipsen.
Har fått tips på Omegas 657 syntetolja och Curtis Grind 6 CC. Säkert dyra? Någon som känner till någon av dessa?
skarplycka320
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:57, 17-02-2012
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se