Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gissa svarven

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jenlar (trådstartaren)

#1 » 12:33:14, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla.

Nu har jag blivit med svarv "igen" Maskinen har ingens synlig märkning kvar, åtminstone inte som jag har hittat än. Jag behöver därför hjälp med identifiering. Vilket märke till att börja med, Så klart blir det extra poäng på övrig information. Jag har dessvärre inte särskilt mycket mer än bilderna att bidra med för tillfället. Märkningen av maskinen har fallit bort. vilket jag kan se som lite märkligt då det brukar vara gjutet på dessa äldre maskiner.
Märkningen på reglage är på tyska, den som finns kvar (gammal eller möjligtvis dialekt då stavningen inte helt passar dagens tyska.) får mig att anta att maskinen har europeisk bakgrund. Tyskland, Österrike, Schweiz, Luxemburg och Liechtenstein.

Tacksam för alla förslag.


Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jenlar (trådstartaren)

#2 » 23:03:16, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den äntligen hemma! Skicket är imponerande bra men lite skitigt. Det blir en grundlig rengöring utvändigt och av växellåda samt spindel. Modellen är "förmodligen" en Schuchardt&Schutte. Svårt att få bekräftat då jag bara hittat en liknande svarv på internet. Givetvis på Lathes.co.uk var annars.
http://www.lathes.co.uk/schuchardt&schutte/, Inte samma modell men mycket likt. Bl.a. reglage för tvärmatningen och dubbdockan är identiska.
Spindeln är i bara skick och dreven är "normalt" nötta i kanten. Inget alarmerande. Även prismorna är fina och oskadade. litet spel i tvärsliden finns men det måste ju vara något att fixa.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se