Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Dubbdocka centrerar inte, Blomqvist bs600

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

SwedishGT40 (trådstartaren)

#1 » 07:38:02, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
min första tråd här.
Köpte mig en blomqvist bs600 i helgen som var och körde hem den.
Den är komplett med samtliga drev och verkade vara i gott skick(inga märkbara glapp)
Bultade ner och shimsade in den i veckan så att den står i våg med maskinpass, men dubbdockan centrerar inte alls bra, den ligger minst 0,5mm under centrum på stycket i svarven...


Kollade på undersidan av dubbdockan och den har lite repor på den plana glidytan, men max 0,2mm djupa, och då det är enda sidan så borde centrum på dubbdockan endast ha sjunkt 0,1mm isf.
Har justerskruvar för att dra den i sidled(dock verkar det inte hända något :ohnej: ).
Finns det någon som har bra tips på hur man får till att den svarvar någorlunda vettigt, typ inom några hundradelar iaf?

Skulle vara väldigt tacksam om det kanske t.om. fanns någon som bodde i närområdet som känner att dom har kunskap nog och tid att kanske hjälpa till, detta ligger utanför mitt kunskapsområde...
Bild
SwedishGT40
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:27, 19-03-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford GT40



DennisCA

#2 » 08:45:55, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte hjälpa med varför skruvarna i sidled inte funkar, har ingen blomqvist själv, men vad gäller höjden låter det som du får shimsa så dubbdockan höjs upp. Då är det också viktigt att den shimsas lika myket fram och bak, annars kommer borren inte vilja gå rakt fram sen om du ska borra med svarven.

Du kollar att dubbdockan sitter rakt i höjdled med mätklocka i stativ monterat på tvärsliden, sen vevar du ut pinolen ur dubbdockan så långt det går utan den blir lös. Ställ sen mätklockan så att den mäter ovanpå pinolen och så vevar du tvärsliden så mätklockan åker över pinolens längd, nålen ska inte röra sig... mycket.

Iallafall är det så jag gjorde. Jag har det till 0.01mm på min tror jag, dvs ett hack på mätklockan. Kanske det finns bättre sätt att sköta detta på men så gjorde jag.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

SwedishGT40 (trådstartaren)

#3 » 10:04:46, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Kan inte hjälpa med varför skruvarna i sidled inte funkar, har ingen blomqvist själv, men vad gäller höjden låter det som du får shimsa så dubbdockan höjs upp. Då är det också viktigt att den shimsas lika myket fram och bak, annars kommer borren inte vilja gå rakt fram sen om du ska borra med svarven.

Du kollar att dubbdockan sitter rakt i höjdled med mätklocka i stativ monterat på tvärsliden, sen vevar du ut pinolen ur dubbdockan så långt det går utan den blir lös. Ställ sen mätklockan så att den mäter ovanpå pinolen och så vevar du tvärsliden så mätklockan åker över pinolens längd, nålen ska inte röra sig... mycket.

Iallafall är det så jag gjorde. Jag har det till 0.01mm på min tror jag, dvs ett hack på mätklockan. Kanske det finns bättre sätt att sköta detta på men så gjorde jag.


Det var inte en dum lösning du, smart tänkt :)
Jag får renovera backarna på chucken först så jag är helt nöjd med kastet den ger, och sen ge mig på att svarva en smal stång med skarp spets på för att montera i dubbdockan och sikta med enligt din metod.
Det innebär att jag måste kolla hur man kan dela på dubbdockan då för att få in shimsen på någon klämd yta. Måste ju ha kärvat ihop i dubbdockan, typ att fettet har blivit till klister istället.
SwedishGT40
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:27, 19-03-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford GT40

DennisCA

#4 » 11:51:14, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm du bör inte behöva någon stång med spets enligt den här metoden, en mätklocka med magnetbas + stativ är det enda du behöver egentligen. Samma procedur som i denna tråd (sök pinol för att komma till den relevanta delen), han kollar båda riktningarna förstås, det bör jag också kolla på min...

Renovering av Rex VF 140 svarv

Ja vad gäller dubbdockan så antog jag lite att det var som min och gick dela i två delar.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mats757

#5 » 12:31:24, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter växellåda och chuck fast ordentligt på bänken?
Jag skulle kolla det först innan jag meckar med dockan.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

SwedishGT40 (trådstartaren)

#6 » 12:52:02, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Hmmm du bör inte behöva någon stång med spets enligt den här metoden, en mätklocka med magnetbas + stativ är det enda du behöver egentligen. Samma procedur som i denna tråd (sök pinol för att komma till den relevanta delen), han kollar båda riktningarna förstås, det bör jag också kolla på min...

Renovering av Rex VF 140 svarv

Ja vad gäller dubbdockan så antog jag lite att det var som min och gick dela i två delar.

Jodå, det är klart jag behöver en spets i chucken att jämföra emot så jag vet när jag är rätt i höjdled/sidled eller hur vet jag annars när jag justerat upp dubbdockan till rätt höjd/centrering?.
Rakheten däremot är precis som du nämner i din metod helt oberoende av någon centrering.


mats757 skrev:Sitter växellåda och chuck fast ordentligt på bänken?
Jag skulle kolla det först innan jag meckar med dockan.

Yes, har kollat, och bultarna sitter åtdragna, inget som har släppt.

EDIT: Tack för tankarna och hjälpen, ska pula lite ikväll och så får vi se vart det landar :)
SwedishGT40
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:27, 19-03-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford GT40

DennisCA

#7 » 13:56:39, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedishGT40 skrev:Jodå, det är klart jag behöver en spets i chucken att jämföra emot så jag vet när jag är rätt i höjdled/sidled eller hur vet jag annars när jag justerat upp dubbdockan till rätt höjd/centrering?.
Rakheten däremot är precis som du nämner i din metod helt oberoende av någon centrering.


OK jag missförstod vad du menade då, då är det klart och tydligt jo.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

insve

#8 » 14:50:49, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedishGT40 skrev:Jodå, det är klart jag behöver en spets i chucken att jämföra emot så jag vet när jag är rätt i höjdled/sidled eller hur vet jag annars när jag justerat upp dubbdockan till rätt höjd/centrering?.
Rakheten däremot är precis som du nämner i din metod helt oberoende av någon centrering.


Jag tycker det är svårt att jämföra två spetsars läge med någon stor noggrannhet, här gäller det ju 100-delar. Ett sätt är att sätta upp en axel i chucken som har samma diameter som dubbdockans pinol (det går till och med med olika diametrar och räkna ut skillnderna) och mäta med en klocka monterad på släden och jämföra värdena på axeln och pinolen. Sidledes går pinolen att justera men höjdläget måste shimsas om det är för lågt, jag köpte bladmässing på OTD när jag behövde shimsa min lilla fräs. Problemet är om dockan och/eller chucken är slitna så att axeln inte centrerar.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

ja-bond77

#9 » 17:35:25, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dubbdockspåren är intakta ända i chuckändan så är det enklast att klämma fast mätklockan i chucken och mäta runt pinolröret för att se om det centrerar. Det borde gå att mäta fram via mätklockan på tvärsliden mot pinolen om dubbdockan sjunker nåt närmare chucken. Om inte släden sjunker då... Knepigt att mäta ut var man är i världen på gamla slitna prylar. :)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#10 » 18:28:25, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra att mäta.....men är lite svårare att tänka rätt så man vet vad man mätt.... :klia:


Du kan mäta att dubbdockan är parallell i höjdled ( ej rätt höjd) ...genom att veva släden fram och till baks.
Bild

Du kan mäta att dubb dockan är parallell i sidled (men ej rätt i läge) så här, veva fram och tillbaks.
Bild

Det går också att mäta att dubbdockan centrerar mot chucken så här....genom att snurra chucken, med mätklockan på. ( jag mäter inne i konan för att slippa spår och skador på utsidan)
Bild

....och när man roterar chucken.... :insomnia: ....vad händer värdet ändras ju nästan 2 tiondelar...
Bild

....en felkälla är att armen för mätklockan som "fjädar" och när man vänder den på sida eller upp och ned så fjädrar den i motsatt riktning mot tidigare......= Mätvärdet blir mycket fel...

Mätklocka "0:ad " mot en ganska styv bit plattjärn....
Bild

Mätklockan med plattjärnet vänds upp och ned.....nu visar den nästan samma två tiondelar som tidigare.... :idee3:
Bild


..."felkälla nummer två" är att man läser av fel mätvärde..... När du mäter runt en axel och centrumet är förskjutet 0,01mm .....så kommer mätklockan att mäta 0,02mm totalt fel, efter som du mäter samma fel på båda sidor, men i motsatt riktning. :laes_detta:

Det är det som är skillnaden på totalkast, (="centrumlinjens kast") och cirkulärt kast ( = utsidans kast)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

SwedishGT40 (trådstartaren)

#11 » 21:22:51, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pulat lite ikväll.
Gjorde rent alla glidytor och även sliden.
Plockade isär dubbdockan och rengjorde och mätte den enligt ovan metod.
Den slog 23/100delar på 65mm sträcka......
Shimsade med det jag hade och VIPS så var vi nere på 2/100delar istället. Dvs. Fullt ok för mina behov då jag inte kommer svarva några precisionsrör eller axlar iaf.

Ska justera in den i sidled nu bara så är det dags o svarva lite sen :mrgreen:

Bilder från mätning.
Chuckfläns ser bra ut
Bild

Här är mätning på höjdled av dubbdockan. Dyker sina 23/100delar på fulla längden... (Inte nu längre)
Bild
Bild
SwedishGT40
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:27, 19-03-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford GT40

jörgen.ottosson

#12 » 22:12:37, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: kommer du inom några 1/100 mm så är det utmärkt
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#13 » 06:49:56, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säker många som tittar på engelskspråkiga filmer på tuben, där man visar hur man centrerar/mäter/svarvar mm

Tänk på att när de säger " a couple of thousands " ( = ett par tusendelar ) så talar de tum.

1/1000 tum = 0,0254 mm .....så två tusendels tum är ca 0,05 mm ( fem hundra dels mm eller en "halv tiondel" ) ....

Så bli inte frustrerad för att du bara kommer inom "några hundra delar" .....det är ofta bättre än vad som behövs.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA

#14 » 08:20:01, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar tänka att en hundradel, dvs ett hack på mätklockan min, så är en lite mindre än en halv tusendel i tum. (0,1mm = 0,00039" enligt master converter, ett bra program att ha på datorn).
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se