Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

"Stegade" borr? Step Drill

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Orsa

#16 » 20:38:35, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julgran är ett jättebra måste för allt som heter plåt. Senast använt vid kabeldragning ut från hytten bredvid en ruta. Julgran/stegborr, sen en gummigenomföring och kabel. Hur ska man annars göra hål som är så där 15 mm eller därikring med handmaskin. Är det tunnare funkar ju punch men även stegborr är det mellan 1-2 mm passar stegborr. Vi brukar köra med kvalitetsborrar. Just stegborrar vet jag inte, kanske Dormer?
Funkar också lika bra i plastpaneler. Vanliga borrar från 8-10 mm och upp blir inte hålen runda, det hugger och ex vis tunn plast kan spricka.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Anders.B

#17 » 21:58:33, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Jag har inte använt mina så mycket men när jag vill borra ett stort hål med 18v skruvdragare/borrmaskin så funkar dom fint. Med vanlig borr så tar den typ max 12-13mm men med stegborr kan jag borra mycket större. Har inte borrat tjockare plåt än 3mm ännu men det är nog inga problem.
Helt klart något att ha i verktygslådan.


Funkar utmärkt även i 8-12mm tjockt stål man får avsluta från båda hållen och räkna med en vis avfasning vilket ofta är snyggt.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se