Mattias Petterson skrev:Huvudmotorn är ju avsäkrad i gruppcentralen
Jo, men hade det varit tillräckligt för båda motorerna, hade man ju sluppit massa kopplingar, och ett proppskåp.
jörgen.ottosson skrev:låsningen är väl till för att inte axeln ska flytta sig själv medans du slipar (inte för att hindra att du vevar på fel vev...)
AN skrev:Börjat montera borden på maskinen nu iaf, så lite händer det ju även om det inte går fort.
Men är det någon som sett några bra filmer på Youtube om verktygsslipning. Sökt lite men inte hittat något direkt. När jag tittar på slipen och tillbehören inser jag vad lite jag vet om verktygsslipning
jörgen.ottosson skrev:Det där är en drivfläns för medbringare (troligen från en delningsaparat) ....man skruvar fast den i stället för chucken, där av gängan, när man vill sätta arbetsstycket mellan dubbar.
Så här ser det ut komplett. Lika stadigt åt båda hållen.jörgen.ottosson skrev:det är för att driva medbringaren ( i stället för chucken) .....varför jag säger att det troligen är till en delningsaparat (nu bekräftat av polar motor) är för att det sitter en skruv som man kan spänna fast medbringarens "pinne" å den inte glappar....om du svarvar eller slipar med medbringare så driver du ju arbetsstycket i en riktning.....men delningaaparaten ska ju hålla arbetsstycket stilla (i båda riktningarna)
Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster