Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Torshälla sv150 trassel

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

lars0ne (trådstartaren)

#1 » 11:11:20, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har äntligen lyckats få hem svarven.
Nu när jag hade tid att titta lite närmare och även provköra den så hittade jag såklart lite fel.
Det allvarligaste felet som jag vill få ordning på så fort som möjligt är en konisk distans för justering av glappet i släden. Nr157a sida 17 i manualen här under downloads.
Jag tror att den är av. det ser ut som att den är lappad sen tidigare och den är inte tillräckligt lång för att man ska kunna justera glappet.
Nu behöver jag veta hur det ska se ut. Är det någon här som har en likadan svarv som har möjlighet att mäta samma del?! Längd, bredd och höjd på båda sidor så jag kan Jämföra med min..

Bild

Det är den delen jag håller fingret på!

Vänligen
Lars
lars0ne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:14, 15-04-2010
Ort: STHLM-Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb 4 '65 - borta
Torshälla sv150



jörgen.ottosson

#2 » 12:38:47, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Är det kilen för att justera spelet i tvärsliden ? Den är troligen konisk och romboid ("vinklat tväsnitt" ), samt anpassat för just din tvärslid genom skavning.

Om du ska tillverka en ny måste du försöka hitta vinkeln (mäta så noga som möjligt) sedan grovbearbeta kilen till den form den borde ha, men med ganska mycket överlängd. När du sedan anpassar kilen till din tvärslid ( skaver in den) så kommer den att förflytta sig mer och mer in i sliden, när du är nöjd med tillpassningen får du kapa din nya kil till rätt längd, och bearbeta läge för justerskruven i änden. ( jag antar att det sitter en sådan där)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Dexxas

#3 » 13:17:46, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten remsa av bladmässing som mellanlägg kan göra susen tillsvidare...

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

lars0ne (trådstartaren)

#4 » 18:45:50, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Guld! tackar för snabba svar!
Alright, vet man hur det ska se ut orginal? Ska den vara så mycket kortare som den är (sliten) eller saknas det några cm?
Jag inbillar mig att den ska vara längre, men hålet för justeringsskruven är ju försänkt ~ 1cm in i tvärsliden. Är det orginal eller en lösning när man fått en kortare kil?! Vad tror ni?
Jag inser att det måste bli en ny kil men längden är jag osäker på.
Schims är en bra start för att veta hur off man är..
Vänligen
Lars
lars0ne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:14, 15-04-2010
Ort: STHLM-Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb 4 '65 - borta
Torshälla sv150

jörgen.ottosson

#5 » 21:32:58, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försänkningen är troligen original, för att du ska ha lite justeringsmån. Kilen brukar normalt vara lika lång som den fasta delen (möjligen några 10-tal mm kortare ) är den mycket för kort har den troligen gått av någon gång. Det går ju som sagt att klippa till en remsa mässing plåt ed för att lägga mellan och limma fast (tex med grön locktite ) men kolla först att kilen är någorlunda rak, speciellt om du misstänker att den gått av. ( du limmar i så fall på "baksidan" den sida av kilen som inte är lageryta)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tkgb

#6 » 22:03:09, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser lite för kort ut men inte så mycket,svårt att se när bilden är så pytteliten :smile:
Det ser ut som det ev fattas en bit av gejdern med, är den kanske reparerad efter en skada?
Att tillverka en kil från grunden är fullt möjligt men inte helt lätt,mycket arbete om det ska bli bra.
Det bästa är ju om man kan göra den i gjutjärn då det inte skär så lätt som vanligt stål.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

valberga

#7 » 23:09:36, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma svarv o samma problem. jag kan inte med skruven "tajta" till glappet tillräckligt som det borde göras. Kilen blir ju med tiden så sliten att justermånen som en gång i tiden fanns där har blivit utnyttjad till max. Har funderat på att göra en ny kil. Har grunnat på det i flera år, men ju längre tid det går desto större blir glappet. Lägga bladmässing i mellan får nog bli lösningen
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

lars0ne (trådstartaren)

#8 » 12:16:22, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i min gamla tråd igen..

Kan ju vara lite kul med en uppdatering om läget med min svarv tänker jag..
kilen skickade jag till TKM och dom hjälpte mig att göra spåret för justeringsskruven. Sen lämnade jag den som den är. Ganska tight anlagd, använder inte toppsliden allt för mycket så det fungerar.

Jag hade även en trasig växelplåt som jag lät TKM nytillverka (trodde att jag skapat en tråd här på maskinisten men hittar den inte), det kostade s*t*n med då har man ju givit nytt liv till en svarv = värt!

Nu håller jag på och försöker få loss chuckflänsen (gängad spindelnos) livrädd för att vålda för mycket så jag har svarvat till en ring av 10mm bonnstål som jag tänker skruva fast i flänsen och låsa mot bädden när jag backar spindeln. Hoppas det går vägen.

Har insett att jag saknar låsningen på dubbdockan är det någon som har en sv150 som kan ge mig en hint om hur den ser ut. Jag tänker mig att det är en Axel som är svarvad offcenter som låser mot kolven när man vrider handtaget? Någon som kan ta en bild och lite mått?





Här är en bild som jag stal från en annan tråd som visar vilken låsning jag menar. Säkert jätteliten men den borde ge er en hint iaf.
Bild
lars0ne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:14, 15-04-2010
Ort: STHLM-Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb 4 '65 - borta
Torshälla sv150

jörgen.ottosson

#9 » 12:34:13, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

lars0ne skrev:...
Nu håller jag på och försöker få loss chuckflänsen (gängad spindelnos) livrädd för att vålda för mycket så jag har svarvat till en ring av 10mm bonnstål som jag tänker skruva fast i flänsen och låsa mot bädden när jag backar spindeln. Hoppas det går vägen.
...


Att köra med svarvens motor/växellåda är det sämsta du kan göra, om du är rädd för att "vålda" .....så belastar du varje del från spindeln genom växellådan ned till bädden där du har mothållet, med en hög relativt långvarig kraft (eller vridmoment ...beroende på hur man ser det).... det är i alla fall min åsikt.

Bättre att rigga din ring av bondstål med något du kan slå på, för att lossa flänsen från spindeln. (när du slår får du en kort, i och för sig hög, kraft som går in i flänsen.....men mothållet i spindel/växellåda blir till stor del masströghetsmoment (= kraften som åtgår för accelereration av delarna i växellådan) ...ju längre "hävarm" du slår på ju mindre belastar du lagret i spindeln.

lars0ne skrev:...
Har insett att jag saknar låsningen på dubbdockan är det någon som har en sv150 som kan ge mig en hint om hur den ser ut. Jag tänker mig att det är en Axel som är svarvad offcenter som låser mot kolven när man vrider handtaget? Någon som kan ta en bild och lite mått?





Här är en bild som jag stal från en annan tråd som visar vilken låsning jag menar. Säkert jätteliten men den borde ge er en hint iaf.
Bild


Låsningen i dubbdockan är oftast bara en rund axelstump (eller två) med ett hål i genom för en skruv, och lite grann avfrästa för att passa formen runt pinolen, så att när du drar åt skruven (som handtaget/vredet sitter på på bilden) så nyps pinolen fast.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

lars0ne (trådstartaren)

#10 » 17:56:37, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Ja det ena utesluter väl inte det andra tänker jag. Tycker det känns fel att slå men det är ju för att man själv applicerar kraften kanske.

Såhär gjorde jag och jag tänker svetsa eller skruva fast en arm på denna för att kunna applicera kraft av valfritt slag.
Bild

Såhär ser det ut i hålet på dubbdockan
Bild

Menar du någonting i stil min ritning nedan eller ännu enklare?
Bild
lars0ne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:14, 15-04-2010
Ort: STHLM-Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb 4 '65 - borta
Torshälla sv150

jörgen.ottosson

#11 » 18:24:57, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, fast delad på mitten, mitt för centrum på pinolen, med gänga bara i den nedre delen (och det är gjort på det sättet i din dubbdocka)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

lars0ne (trådstartaren)

#12 » 20:05:34, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min avdragare för flänsen, valde att gå på släggmetoden.

Bild

Satte på mig hörselkåpor och tog en sup, sen var det bara att banka på.. loss kom den.

Bild

När man inte har skjutmått över 150mm och måttar snarare än mäter blir det lätt fel..
Mässingslod applicerat.

Bild

Mässingslod tillsnyggat.

Bild

Dyr-Chuck testmonterad.

Bild

Dyr-chuck testmonterad.

Bild

Ska tilläggas att det är otroligt kul att ha en chuck som lirar tillfredställande. Och grymt bra komplement att ha en reserv som man kan byta till när man ska spänna upp rostigt skit i svarven eller behöver spänna upp runda saker i pelarborren eller när man svetsar på bänken!

Fått hem material för dubbdockan låsning. Ingen aning om det är rätt men det är mjukare än pinolen.
Håller på att laborerar med lite olika vinklar på ytan som ska låsa mot pinolen. För flack så ville den inte riktigt släppa. Uppdatering kommer..
Bild

En ny fråga. Har letat lite på forumet ang olja i växellådan. Jag pallar inte kliva ut i oljeträsket utan är nyfiken på vad folket har valt att köra på för olja i sina svarvar och vilken mängd som behövs på ett ungefär, så att ja inte köper för lite.



Lars.

2 personer gillar det här inlägget.
lars0ne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:14, 15-04-2010
Ort: STHLM-Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb 4 '65 - borta
Torshälla sv150

oler

#13 » 22:47:59, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inga stora mänder i den lådan. Bör sitta ett nivåglas vid växelspakarna. Mätte inte exakt volym när jag bytte på min men grovt uppskattat 5 L. Kör vg46 i min (och övriga liknande växellådor). Rätt/Fel?? Skulle egentligen varit vg68 men hade rekomendationer på olika lådor mellan vg32 och vg68 så jag valde att kompromissa. 46 fanns hemma.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se