Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Jämn finish?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Konir (trådstartaren)

#1 » 21:49:50, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Försöker lära mig att svarva på svarven ute i garaget men det går lite sådär. Får inte till en jämn finish utan ofta varierar utseendet något längs arbetsstycket och jag förstår inte varför. Jag har balanserat maskinen med ett maskinvattenpass, bytt till nya vändskär, kört med centreringsdubb och lekt massor med hastigheter. Jag förstår verkligen inte vad som blir fel. Förhoppningsvis något pinsamt nybörjarfel. :)

Det jag helst vill få till är en spegelblank yta, vet inte hur realistiskt det är. Detta har jag kört med metallbearbetningsvätska, 302 rpm och så långsam matning maskinen klarar, centreringsdubb och ett vändskär märkt 656(har det med nosradie att göra?). Det är ungefär såhär bra det blir, släng ut förslag på vad jag kan ändra och pröva... min fantasi har gått på grund. :razz:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Konir
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:56, 23-12-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro GK-195



fretchi

#2 » 21:53:20, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett så är det väl större nosradie på skäret och lägre matning som gäller.

Hur långt är arbetsstycket och vilken diameter? 300 rpm låter lite. Har du centrerat skäret mot arbetsstycket?

Edit. Det kan ju hända att du matar för lite också. Matar du för lite så arbetar inte skäreggen effektivt. Hur djupa skär tar du?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Konir (trådstartaren)

#3 » 22:25:38, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsstycket är ungefär en decimeter på längden och 25mm i diameter. Försökte centrera skäret så gått som möjligt emot spetsen på centreringsdubben, vet inte hur effektivt och precist det är, men det kunde nog varit värre i alla fall. Har även små avvikelser står inverkan?

Jag tror att jag fegar ganska rejält med skärdjupet, 0,05 eller 0,1mm när jag försöker få lite bättre yta. Ska pröva att mata på lite snabbare i morgon. Någon tanke om varvtal? Maskinen går i taket vid 1600.
Konir
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:56, 23-12-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro GK-195

tkgb

#4 » 22:41:38, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ytan du fått till ser väl helt ok ut.
Ska det bli spegelblankt så får du ha mycket högre skärhastighet och ca 0.1 mm per varv i matning om det är ett finskär.
Det är bättre att ta lite mer i skärdjup om man vill ha bra yta.
Fast svarvar man i riktigt kasst blötjärn så blir det aldrig bra yta hur man än gör.
Jag tror dom flesta kör med lite smärgelduk på biten i slutet när man svarvar manuellt.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

massn20

#5 » 23:08:29, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en gk195 du har?
Många parametrar spelar in.
Material, vändskär, maskinstabilitet mm

Men du kör med all säkerhet för sakta och tar för litet skärdjup. Du ”smetar” istället för skär.
Får det till 23 skärmeter vilket är vanligt för snabbstål.
Jag skulle börja med att tredubbla det och minst ta ett skärdjup på halva nosradien.
Mvh Ricky
massn20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:16, 21-09-2016
Sverige
Maskin: MAS sn20
AbeneVHF3
Emco maximat V10 Mentor

lillmalen

#6 » 23:13:12, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

insve

#7 » 00:19:49, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker mej känna igen problemet med just det utseende på ytan, beror kanske på materialet, jag tror det kletar på spetsen på skäret. Då har jag bytt från hårdmetall till snabbstål som slipats vasst så har det blivit bättre.
Det går att få riktigt fina ytor vid svarvning men som sagt det beror mycket på materialet.

Ett par exempel, allt svarvat med hårdmetallskär i min lilla svarv REX Valter VF 140.
Rensvarvade änden på spideln till mitt fräshuvud pga att det var massor av slagmärken, blev superfin och blank yta.

Bild

Tillverkning av verktyg, samma inställning på svarven för båda (stora röret i bakgrunden är ett foder till dieselmotor), den stora ringen till vänster, verktygsstål 2260, bra yta (tungt att bearbeta), brickan troligen vanligt bonnjärn 1311 skuren ur en plåt, sämre yta, så jag tror att materialet har stor betydelse för resultatet och hur man väljer bearbetningsdata.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Stefan1972

#8 » 10:48:19, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det mesta beror på materialet. Hade likadant på en statlig verkstad jag jobbade på förut. Vi hade riktig svarv och lagade mycket så det svarvades en del och alla klagade och till slut visade det sig att den som köpte in material bara hade tagit nåt och det var nå special komprimerat axelstål som var ganska hårt. Ingenting att få fin yta på alltså av svarvande allreparatörer. Statligt så ingen reagerade väl på nå kostnader heller..........
Finns ju enkelt vanligt automatstål som mer lämpar sig för enkla svarvjobb och allmänt konstruerande. Dessa ger en bättre yta om man är ovan och inte håller koll på varenda parameter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Hasse Jansson

#9 » 22:41:27, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips som jag brukar köra med är att först beta bort materialet så fort som möjligt tills du har ett par tiondelar kvar till slutdimension med standardsvarvstål. Sedan kör jag med ett vänskär för aluminium dom sista hundradelarna. Då kan man finlira en hundradel i taget till exakt rätt dimension samt att jag brukar få riktigt fin yta - men det krävs höga varttal minst 750rpm vid diameter på typ 10-20mm men matningen kan vara låg. Sedan är det fin smärgelduk som gäller med lite olja.
Skall man utnyttja ett vändskär till 100% och få riktig superfinish så är det cnc maskin som gäller. En dator måste styra varvtal och matning exakt enl. matematiska formler tillsammans med kylning beroende på material man skall köra.
Hasse
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

nimbus

#10 » 23:04:05, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste felet är nog att det går för sakta. En annan svårighet är att få bra yta i blötjärn som är nästan omöjligt så där kan va en felorsak. 300rpm på en 25mm diameter skulle säkert vart 3000rpm eller iaf max varv vad maskinen klarar
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Hasse Jansson

#11 » 23:26:26, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Materialet har självklart stor betydelse, jag tycker det är svårt att få fin yta på vanlig C45 stång, där kör jag med alu-vändskärsmetoden.
Jag har kört en del verktygsstål typ 2140, 2260 enorm skillnad men svårt att få tag på och svindyrt. Automatstål är trevligt att köra i men är ganska mjukt.
Det är inte så roligt att stå med skallen 20cm från en chuck som snurrar i 2000-3000rpm om man skall finlira till nångonting :)

För dom som bor i skåne så kan jag tipsa om en handlare som tar hem vilket material som helst och säljer till privatpersoner.
www.metallia.se
Han sågade upp bitarna i längder så jag fick in dom i bilen utan extra kostnad. Han tar hem 2260 för dom som har behov av det.
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Hasse Jansson

#12 » 00:59:43, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här killen är en riktig snidare för dom som inte känner till honom. Extremt duktig och mängder med smarta tips.
http://www.gtwr.de
Hasse Jansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:01, 09-12-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ca: 47st el eller bensindrivna

Lumberjack

#13 » 22:39:26, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan gotteswinter (gtwr) är duktig och har många fina YT-videor.

Nu vet vi ju inte vare sig material, maskin eller skär men på bilden ser det kletigt ut och jag skulle prova djupare skär 1mm (radiell inmatning), högre matning (mm/varv) 0,1 och högre varvtal 1000rpm - och öka.
Lumberjack
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:37, 20-07-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskin: Deckel FP4
Stanko 1A616


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se