Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Delnings apparat VF-600 Mattson o Zetterlund fräs

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

harley03 (trådstartaren)

#1 » 22:08:36, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis gjort iordning min nyinköpta delnings apparat till VF-600 fräs och undrar om någon har en handhavande manual över hur delnings skivan fungerar ? Ja jag är novis på att använda mig av delnings skiva !
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....



Mattias Petterson

#2 » 22:27:34, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en i downloaden, dock för sajo ud 130 men det är samma princip
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

harley03 (trådstartaren)

#3 » 22:36:07, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03 (trådstartaren)

#4 » 13:06:10, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03 (trådstartaren)

#5 » 13:45:44, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör finnas en Anvisning /handhavande manual specifikt för denna lilla delnings apparat som var ett Original tillbehör till VF-600 fräsen antar jag och det är den jag söker .... Vore extremt tacksam om någon som har detta papper/dokument kan dela med sig utav detta ! Mvh Patrick
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Edis

#6 » 16:27:00, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde ett excel-ark som jag anpassade efter min delningsapparat.
Om du anger vilka hålskivor du har, så kanske jag kan få ihop ett excel-ark till din maskin också.

I korta drag så kan jag beskriva det jag håller på med nu, ska fräsa lite splines till en axel med 15 splines. Min maskin går 9 grader på ett varv (40 varv på veven är ett helt varv på chucken).
Ska jag då göra 15 splines så behöver jag således veva 24 grader (360/15=24) per kugg. Det innebär 2 hela varv, plus 2/3-delars varv. Jag har bl.a. en hålskiva med 18 hål och delar man det på 3 så ska jag således sätta piggen i det 12 hålet. Det blir då 24 grader på två varv och 12 18-delar.

Du har två armar som sitter vid hålskivan också. Sätter man den ena så att den går emot piggen vid startpunkten och den andra vid hål 12, så blir det lätt att fortsätta utan att behöva räkna hålen. När man har vevat två varv som i mitt fall och sedan ställt sig i 12:e hålet, så kan man vrida armarna så att "startarmen" går emot piggen, så hamnar den andra armen automatiskt vid hål tolv.

Lite svårt att förklara och jag är novis på det, men det känns som att det fungerar riktigt bra.

Hade jag inte haft en hålskiva med 18 hål, så hade ju ett varv med 30 hål fungerat också, då sätter jag bara piggen i hål 20 istället.

Så lite matematik blir det, men kan ju vara bra att behöva hålla de kunskaperna vid liv också :-)
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se