Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hur slipa en kärnborr på en Makino C-40

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mr_President (trådstartaren)

#1 » 18:59:02, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte för ca 10 år sen en ”bra å ha” verktygsslipmaskin (Makino C-40). Har använt den tämligen lite och för enkla jobb. Slipen lär ha stått på Hägglunds för att slipa kugg till växellådor till bandvagnar.

Nu slöade jag en kärnborr på en plåt som visade sig vara härdad. Tänkte försöka slipa upp borren som ett led i att lära mig maskinen.

Har kollat youtube mm och förstått att det är många ytor resp hög tand (spetsig) och låg tand (flat).

Finns här någon som har erfarenhet av hur man skall rigga slipen för att slipa en kärnborr?

På bilden är det riggat som jag tror det skall göras fast jag blir inte klok på hur jag skall ställa slipstenen resp bordet.

Har en hel del stenar och diamantskivor som följde med köpet.

Tacksam för tips.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö



Mr_President (trådstartaren)

#2 » 19:45:16, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projektet tillfälligt haltat :-)

Gick bra och jag provade lite olika slipvinklar. När jag slipade alla tänder spetsiga skrek det väldigt i borren och rätt var det var lossnade en mindre flisa ur borren (inte där jag slipade utan en bit ifrån).

Ville trots flisan borta prova om borren var vass och det var den ända tills den sprack helt enligt bild.

Lärde mig mycket i processen så nästa slöa kärnborr känner jag mig bättre förberedd att slipa.

Kan nämna att borren är (var) en kinaborr.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se