Om det är mycket sega eller "lackartade" beläggningar som kommer av att den gamla oljan har börjat bilda harts, så kan de vara svåra att lösa i vanlig diesel eller modern
lacknafta. I så fall kan man hjälpa upp saken genom att blanda i en skvätt thinner (billigaste sortens cellulosaförtunning från Biltema duger) i lösningsmedlet.
Och, som sagt, maskinen MÅSTE köras obelastad då och då medan den står med lösningsmedel i växellådan för att tvättningen ska lyckas.
Om det inte finns några gamla oljerekommendationer från tillverkaren som verkar gå att tillämpa idag, så får man titta på hur växellådan är gjord och hur den ska användas för att avgöra vad för slags
olja som kan vara lämplig.
T ex:
Förekommer det några hypoidväxlar eller snäckväxlar eller är det bara raka och koniska kuggväxlar?
Är det kul/rull/nållager överallt eller finns det också glidlager?
Finns det några delar av kopparlegeringar (mässing, brons etc) i växellådan?
Är det några detaljer som verkligen MÅSTE gå lätt och som kan tänkas ställa till problem med en trögflytande olja?
Ska maskinen bara användas i normal rumstemperatur eller kan det vara aktuellt att köra igång den när det är utkylt där den står också?
Ska maskinen köras hårt i produktion, fulla arbetsdagar, eller kommer den att få ett lugnt liv och bara gå någon enstaka timme då och då?