Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Köpa billigare metallsvarv

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

busse (trådstartaren)

#1 » 09:53:14, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inser att jag skulle behöva en metallsvarv, har en kompis som har en så här liten svarv http://verktygsstallet.se/sortiment/sva ... 0618a-350/ som brukar svarva åt mig men det skulle vara skönt att ha en egen då han som de flesta har lite ont om tid.

Han säger att hans svarv duger åt honom men är för liten åt mig utan jag ska ha en storlek större och då börjar det ju kosta lite och är väl i gränslandet på vad jag kan tänka mig att lägga på en svarv. Verkar ju finnas en del svarvar med 700 mm bädd och de verkar ju vara ganska lika och de jag tittat på är dessa.

http://verktygsstallet.se/sortiment/sva ... 50g-700mm/

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=131

Är mer inne på Duabhusets svarv det är frakfritt och sen följer bänken med skåp och lite grejer med så den bli nog billigare hur som helst, för bara frakten för 155 kg lär ju kosta en del.

Vad säger ni om dessa svarvar? Nåt större än dessa har jag inte heller plats med i garaget så detta är nog en lagom kompromiss.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



dc_lindberg

#2 » 10:20:04, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över 3ggr så dyr som din kompis' svarv.
Men, inkl stativ => bra pris!
Håller med dig.

En bekant till mig köpte för många år sedan en liten billig svarv när han var hemma i Italien (på den tiden var de "gratis" där jmf med svenska priser). När han kom hem med den i började använda den... => total "renovering"!
I slutänden kostade de billiga Italienska svarven lika mkt, eller mera, än om han köpt en bättre svensk svarv... (vi talar 60/70-tal ngt).

Det jag försöker svara är samma sak som den ende som får pilla på mina BMWn (mek) sa till mig för nästan 30 år sedan:
"köpa billigt = köpa dyrt!"

Finns ju många Maskinister med -goda- kunskaper om de olika svarvarna på den svenska marknade, både nytt och gammalt.
Är en begagnad svar något att överväga, eller föredrar du att köpa en fabriks ny?

Hur stor golvyta får svarven -max- ta i anspråk för dig?



(tråden intresserar mig mkt eftersom jag också skulle behöva skaffat mig en svarv för mång år sedan - man är så handikappad utan en hemma)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andy80

#3 » 10:32:07, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt Busse om jag spammar din tråd.
Jag vill också ha en svarv, har man grävmaskin saknar man ofta möjligheten att kunna svarva. Ibland ser man gamla rejäla gamla svarvar på blocket för runt 10k. Är de ngt att satsa på tro?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Mattias Petterson

#4 » 11:44:23, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:Ber om ursäkt Busse om jag spammar din tråd.
Jag vill också ha en svarv, har man grävmaskin saknar man ofta möjligheten att kunna svarva. Ibland ser man gamla rejäla gamla svarvar på blocket för runt 10k. Är de ngt att satsa på tro?

Ja, de är oftast bra, antar att du mest ska svarva bussningar och axlar?
Se bara till att du får med mycket tillbehör, stål, chuckar och alla lösa drev till matningen. ( det är tillbehören som kostar pengar)
Köper du en "ren" svarv för 10 000:- så är du lätt uppe i ytterligare 10 000:- för lite tillbehör innan du börjar svarva.. :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

busse (trådstartaren)

#5 » 15:21:40, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svåra för mig är ju att hitta nån vettig svarv hyfsat nära, utbudet på beggade svarvar till vettiga pengar är nog ganska begränsat här ikring. Det brukar ju vara bättre att att köpa rejäla grejer på en gång men det är ju också lite avvägning hur mycket den ska användas, med man brukar ju säga att den som köper kvalité bara gråter en gång ;)

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Mattias Petterson

#6 » 20:09:17, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Det svåra för mig är ju att hitta nån vettig svarv hyfsat nära, utbudet på beggade svarvar till vettiga pengar är nog ganska begränsat här ikring. Det brukar ju vara bättre att att köpa rejäla grejer på en gång men det är ju också lite avvägning hur mycket den ska användas, med man brukar ju säga att den som köper kvalité bara gråter en gång ;)

Köper du bra grejer kommer du att använda den mer än om du köper dåliga grejer, dvs det blir billigare i längden att köpa bra grejer... :thummar:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

busse (trådstartaren)

#7 » 22:11:49, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
busse skrev:Det svåra för mig är ju att hitta nån vettig svarv hyfsat nära, utbudet på beggade svarvar till vettiga pengar är nog ganska begränsat här ikring. Det brukar ju vara bättre att att köpa rejäla grejer på en gång men det är ju också lite avvägning hur mycket den ska användas, med man brukar ju säga att den som köper kvalité bara gråter en gång ;)

Köper du bra grejer kommer du att använda den mer än om du köper dåliga grejer, dvs det blir billigare i längden att köpa bra grejer... :thummar:


Helt klar är det ju så men det är ju så att köper man kvalitetsgrejer så är dom roligare att använda men det är också en avvägning om hur mycket dom kommer att användas, lite som att köpa en Fender Custom Shop bas och en Ampeg SVT300 förstärkare för 70-80000 kr, skulle jag spela och livnära mig på musiken skulle jag kunna tänka mig att ha dom grejerna men nu spelar jag bara på en Japan Fender och en Ampeg PF500 till ett värde av kanske en femte del för det är svårmotiverat att köpa värsting grejer då dessa grejer ändå är hyfsat bra.

Lite samma sak med en svarv, nånstans runt 20000 kr kan jag tänka mig att lägga men sen känns det ut för mycket pengar att motivera för en maskin som jag vet kommer att stå ganska mycket men som är väldigt bra att ha när den verkligen behövs.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se