Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Skruvstycke till fräs

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:41:53, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick inget skruvstycke med min fräsmaskin. Enligt forskning så kom maskinen vanligtvis med ett 125mm skruvstycke av märket Hilma. Men sådana kostar för mycket ens begagnade och jag tror inte hydraulik är ett krav. Har inga pengar att lägga ut på proffsmärken och andrahandsmarknaden är ganska dålig, speciellt i Finland. Så det blir förmodligen någon billigare variant och jag har fått upp ögonen för en "screwless precision vise":
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ces-Type-2

Stefan Gotteswinter, som är en känd youtube maskinist har visst samma variant fast 70 mm, jag är intresserad av 120 mm versionen. Den har inte en skruv som de flesta utan den låser snett nedåt istället, det gör också att backarna inte lyfter sig något och håller en väldigt hög grad av parallelism som gör att de håller saker och ting väldigt bra, även om det bara greppas i toppen av backarna. Har frågat runt flera ställen och många som har just detta skruvstycke verkar alla gilla den, så jag lutar starkt mot att skaffa denna.

Men lite mera åsikter kan inte skada...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



nimbus

#2 » 13:09:32, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder nästan aldrig den typen utan använder istället ett mer universalskruvstycke av denna typen :

Bild
Originalets URL: http://www.gerardispa.com/media/slider/categories/01_std_vise.png
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

2 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se