Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hittat några udda "svarvverktyg"?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 15:40:01, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det är "de här fem" jag tycker ser märkligast ut.
Vad de kommer ifrån...
Minns inte riktigt, de har troligtvis medföljt i något maskinköp.

Först trodde jag de kanske var gjorda för träbearbetning och i kolstål, men de gnistrar absolut inte som tomtebloss i bänkslipen.
Gnistan blir exakt som slipning av snabbstål för svarv, sparstål alltså.
Men med detta har jag ju inte bevisat att det är HSS heller, bara att det kan vara.
De ser ju "smidda" ut, för att vara till en viss applikation?
Annars brukar man ju få slipa fram sina formstål ur ett cylindriskt eller rektangulärt ämne av HSS som man köper på maskinaffär.

Eftersom deras skaft inte är cylindriska, utan smidda, är de ju också lite svåra att hålla i.
Kanske att det funkar i en V-formad Toolfix-hållare om man drar åt skruven en del, men jag tror inte det blir så stabilt då stålet inte har plan anliggningsyta mot hållaren...

Bild
Bild
Bild
De här kan vi kalla "de fyra".
De är inte lika mystiska.
Från vänster till höger:
1. Snabbstål slipat till V-form med positiv "rake" skärvinkel, och denna har säkert spånbrytande funktion.
Skickligt slipat! Används stålet för gängning med svarv, eller är det någonting annat?
2. Ursvarvningsbom/svarvbom, för att svarva invändiga hål i cylindriska ämnen med en hårdmetallplatta pålödd som skärande verktyg.
Men geometrin, det är en radie slipad ju?
De gånger jag använder svarvbom är det med ganska vass spets på skäret för att få ner skärtrycket.
Tror inte min svarv skulle kunna hantera det där stålet utan fruktansvärda vibrationer....
3: Cylindriskt HSS-ämne? Är dessa jätteanvändbara som svarvstål?
Har sett Stefan Gotteswinther på Youtube, han har en Deckel SO (klon) verktygsslip och gör pinnfräsar med ett skär, "single lip cutters" med speciella geometrier för speciella jobb...
Eller vad brukar man göra med dessa?
4. Verkar vara snabbstål pressat i ett ytterhölje av något som nog inte är verktygsstål, utan gissningsvi bara har hållande funktion.
Men, vad är det, och vad används det till?
Bild
Tänkte att det kanske blir lite kul diskussion, och att man lär sig något man inte visste innan! :dancing_geek:

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



jake88

#2 » 01:36:01, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske har de suttit i en fräs/borr så att de ska rotera? Jag kan inte riktigt se hur noga axlarna är gjorda.

Eller kanske att de är gjorda för att gå varmt och skära i plast eller gummi på däck eller dyligt?
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#3 » 15:04:13, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en gang jeg så stålene tenkte jeg på at de var til noe tre arbeid i dreiebenk, men er nok noe spesial stål som er slipt til for å få en spesifikk fasong på et prosjekt. Ikke så uvanlig at jeg lager mine egne liknende stål om jeg får inn enkelt jobb som krever en helt spesiell fasong for å løse oppdraget. Har noen ganger brukt knekte pinnefreser og senterbor for å lage spesielle fasonger eller runde hss toolbits
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se