Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Projekt: chuckslip hållfasthets fråga

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jake88 (trådstartaren)

#1 » 01:10:55, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag skulle svarva in mina backar på 3backshucken. Fick insperation från tråden på forumet. Tyvärr märkte jag för sent att de va härdade :ohnej: och efter ett antal förstörda stål gav jag upp.


Jag måste nog slipa in dem istället. Problemet är att jag har inte någon lämplig slip till detta, man kanske kan göra någon special uppsättning av dremeln men tänkte jag ska höra en egen.


Så min tanke blev att driva det med vinkelslipen, den varvar bra och jag tror det ska räcka, den har även bra kraft :uupps:

Jag har skissat lite och byggt och anpassat medans jag kör så går inte efter en ritning. Men simpelt så är iden en "spindel"/stång som man kan sätta klämhylsor från luftverktyget i som går genom en "tub" med två lager och sen en adapter för att koppla in sig på skruven från vinkelslipen.


Det blev lite specialare med gängor skulle väl egentligen ha vela haft stång med kilspår men har inte verktyg för invändiga kilspår.

Idag fick jag ihop det såppas bra att jag vågade hänga på vinkelslipen och skruva fast tuben i chucken för att känna på hur det snurra. Jag har varit noga med kast så jag skulle säga att den är statisk balanserad, skakar inte när jag kör utan går mjukt och fint. Men jag har ju inte kunna prova med last på och idag när jag prova så hade gjorde jag lagerläget där jag nu har satt konan för att skruva fast slipstiftet så inte någon lång stång som kan börja vobbla. Det jag börjar bli lite rädd för är att jag råkar böja stången lite av någon okänd anledning och den då med hjälp av centrifigalen böjer sig ännu mer och börjar snurra som en väderkvarn i verktygshållaren. Efter som att jag antagligen kommer stå och kolla ganska framför när jag kör denna låter detta otroligt läskigt.


Produkt info för stålet i stången från leverantören. PS: Jag kan inte mycket om olika legeringar.

Slipad homogen axel med ett cirkulärt tvärsnitt av stålsort C45E (SS 1672). C45E är ett seghärdningsstål som ofta används som axelmaterial i maskiner och dyligt, men även vid tillverkning av olika verktyg så som tänger, bultsaxar skruvnyckar med mera. Stålet är även lämpligt att flam- eller induktionshärda.

Stången är ø16mm på ut-sticket och ø15mm över lagrena.

Här är några bilder så att det går att förstå vad jag pratar om.


Bild
Typ såhär ska det se ut när det är klart saknas något som hållerihop fästet för vinkelslipen med vektyget.

Bild
Översikt

Bild
Stång

Bild
Kona insida



Bild
Fäste kona
Bild
Sång genom tuben.


Bild
Adapter mellan vinkelslip och stång

Bild
Adapter mellan vinkelslip och stång


Bild
Själva "tuben" Det ska senare sitta ett "block" här så man kam skruva fast den i vektygshållaren.

Bild

Här får svarven agera fräs i brist på en :grin:


Gå till lösningen

1 person gillar det här inlägget.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jake88 (trådstartaren)

#2 » 01:19:51, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom av mig när jag börja ta kort.
Själva frågan är alltså om ni tror stången kommer hålla eller om jag ska va orolig att stången kan böja sig och börja veva som en propeller?
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#3 » 11:35:51, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det är ett bekymmer med så små stenar. Men klart, hade stången varit härdad hade den ju fjädrat tillbaks från betydligt längre belastningar. Man kan ju jämföra lite hur stora prylar på liten/lång axel folk kör med... Detta handhållet iofs, bilder från nätet:
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jake88 (trådstartaren)

#4 » 12:03:41, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där är ju betydligt mer utstick än jag har. Min är ca 100mm bara
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jake88 (trådstartaren)

#5 » 17:04:17, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerade!

Kanske att jag skulle gjort en annan lösning för adapter den va lite ranglig, men den gick snabbt att göra och jag vet inte om jag ska slipa backar så ofta. Om jag bygger om den ska jag nog sätta en rem på istället så att den kan ta hand om vibrationerna.


Direkt efter slipningen så kasta det 1 hundradel, men sen behövde jag ta ur backarna och göra rent osv och då blev det kast på 4 hundra. Bättre än innan med 15 hundradelar men jag hade nog hoppats på mindre.

1 person gillar det här inlägget.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Clintan99

#6 » 18:34:58, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar svarva in härdade backar i svarven , se till att du har rätt tryck på backarna vid insvarvning
Ta kraftigaste bom du har med kortaste utlägg och sätt in ett cermet skär eller p10/ K10 hm skär .
Skärhastighet ca 20m/min matning 0,05 och ta ca 0,05mm i skäret varje gång för utom det sista som du kör med Samma inställning som det näst sista har gjort så i 30 år och det har fungerat alldeles utmärkt
Clintan99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:05:46, 24-04-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC35-2009
Bobcat 300
Fadal VMC 15 (CNC Fräs)
Okuma LB 200-MW (CNC Svarv)
Wedevåg WL2 (Borrslip)

Clintan99

#7 » 18:38:02, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att nämna att man kan givetvis även andvända keramik eller bornitrid , men alla har inte detta hemma :grin:
Clintan99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:05:46, 24-04-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC35-2009
Bobcat 300
Fadal VMC 15 (CNC Fräs)
Okuma LB 200-MW (CNC Svarv)
Wedevåg WL2 (Borrslip)

jake88 (trådstartaren)

#8 » 19:57:33, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, jag tog vad jag hade. Jag har inte någon stor bom utan bara någon liten som jag fick med när jag köpte den.

Men jag tror att slipningen fungerade, men jag vet inte varför inställningen ändades när jag tog isär och gjorde rent. Hade isär det innan jag slipa också för att göra rent men man vet ju aldrig om det va något korn som jag inte fick bort... :???:


Bild
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#9 » 20:18:08, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En chuck med backar centrerar inte på hundradelen, även om du slipar in den. (pga toleranser i spiralen på skivan, och även hur spiralskivan centrerar i chucken.) det kommer alltid att variera när du skruvar backarna till olika diameter, eller använder en annat hål för chucknyckeln när du drar fast arbetsstycket .

en ny 300mm chuck för ca 10-20 000:- kronor kastar fortfarande ca 2 till 8 hundradelar beroende på vilken kvalitestgrad du köper...så för en bagagnad chuck så är under 0,1 mm bra, behöver man mindre kast kan man inte använda en 3-backs chuck (utan justering vid varje uppspänning)
http://www.bison-bial.com/public/data/r ... ata-de.pdf

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jake88 (trådstartaren)

#10 » 21:09:26, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det nästan 10000kr kvalite på min chuck nu då :grin:
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se