Fick svarven hemkörd på lastbil. Visste redan att 127 hjulet var kasst och en kompis har erbjudit sig att tillverka ett(motvilligt).
Fick en annan överasskning när jag skruvade bort ett av dom andra dreven.
JoeHell skrev:Hej!
Jag har fått tag i en likadan svarv! Den är till synes i mycket fint skick, och det medföljde konsvarvningstillsats och spännhylsematare (?, "collet closer") samt ett tiotal spännhylsor. Tyvärr har jag inte kört den, för trefaskabeln var söndertrasad efter transporten. Motorn och varvtalskontrollen är ett kapitel för sig, fö.
Solid maskin, perfekt format. Det enda jag funnit som är lite problematiskt är att avståndet mellan toppslidens övre yta (där stålet vilar) och centrumlinjen bara är ca 20 mm. Svårt att hitta ett modernare snabbfäste som skulle passa där. Kanske jag kan fräsa ner toppsliden någon cm, men är orolig att tappa styvhet då.
I vart fall, om jag kan bidra med erfarenheter, mått, bilder etc, låt mig veta. Har dock inte alltid svarven/verkstaden inom räckhåll.
Skulle vara kul också att få en uppdatering från xdigger om hur det har gått! (Skickar med en bild på gängschemat, som var lite slitet på din maskin)
Ursäkta sen bump.
Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning
Användare som besöker denna kategori: christer.hwk och 5 gäster