Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv Christen & Co A-G DAN Type 700

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

xdigger (trådstartaren)

#16 » 20:34:05, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick svarven hemkörd på lastbil. Visste redan att 127 hjulet var kasst och en kompis har erbjudit sig att tillverka ett(motvilligt). ;)

Fick en annan överasskning när jag skruvade bort ett av dom andra dreven.


Bild
Bild
Bild
Bild
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet



xdigger (trådstartaren)

#17 » 20:37:40, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut i Nortonlådan. Bilderna ovanför är ingående axel i Nortonlådan.
Bild

Någon som vet någon som säljer stål kugghjul med modul 1.25? Behöver tror det var 80 eller 90 tänder också, går det att köpa tänkte jag köpa ett som vi gör iorning hålet så det passar svarven.
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

jorgen.isaksson

#18 » 21:50:13, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis beställt och väntar på kugghjul härifrån. Kräver kanske lite bearbetning på bredden också

http://www.bearingshopuk.co.uk/coupling ... _mod=24434
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Mattias Petterson

#19 » 22:00:57, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en lagom svarv till garaget!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

X-IL

#20 » 22:30:19, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag beställde kugg från AliExpress. Sjukt billigt i jämförelse med de jag hittade i Europa. Jag skulle dock ha Modul 1,5 så det var lite lättare att hitta. De kinesiska kuggen är nog inte vackrast men de jag fick var det inget funktionellt fel på.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

xdigger (trådstartaren)

#21 » 22:46:19, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen: Ska kolla in detta!!

Mattias: Helt perfekt faktiskt, ca 145 i dubbhöjd. Tar 700 mellan dubb ungefär.

X-IL: Ska kolla detta också.

Ringde runt lite idag och det svåra verkar vara just 127T hjulet, så det kommer nog kompisen få fräsa åt mig. Ska bli skönt när jag får nya axeln så jag får igång matningen, har provsvarvat lite och den gick riktigt bra och framförallt är den ganska tyst(utan matning visserligen). Den spinner upp i ca 1500-1800 varv ungefär så det är ju lite kul.

Vi kommer göra axeln i 2511 och sätthärda och hjulet blir i 1650, min kompis far som hjälper mig lite, han började med maskinbearbetning 1950 och min kompis som ockå är verktygsmakare är riktigt duktig han med. Så grejerna är i trygga händer. Svarven hade inte sett en oljedroppe sen hedenhös och var full med träspån, dom har svarvat trä med den så jag har dammsugit den nogrannt och sen smort hela svarven, så nu är den bra kladdig! :D

Ska kolla lite på toppsliden, skruven som håller bussningen med gängan där saknas så jag behöver skruva fast den, det glappar lite i bussningen där.
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

xdigger (trådstartaren)

#22 » 17:40:38, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag håller på och svarvat och grejat lite. Drivremmen är av läder och det jag märkt nu när jag har svarvat lite är att remmen är ganska slapp, skulle således behöva en ny läderrem alternativt korta av min rem. Är det någon som har erfarenhet eller vet vilka verktyg jag behöver för att limma och sy en ny rem?

Samt var jag kan köpa en ny rem.
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#23 » 18:26:21, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan beställa en balatarem(flatrem) på kilremslagret till exempel. Läderrem vet jag inte, ta kontakt med nån sadelmakare kanske.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

xdigger (trådstartaren)

#24 » 03:27:25, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte en balatarem låta en del när alligatorlåset far förbi? En kompis trodde inte att ett alligatorlås skulle hålla i en svarv.

Jag har sålänge kortat av läderremmen så nu kan jag fortsätta medans jag letar upp en ny rem! ;)

Lite sugen på gummiflarem, men då behöver man ju riva
Spindeln.
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#25 » 10:11:49, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alligatorlås i svarv funkar alldeles utmärkt men tickar lite. Så är det på min gamla svarv som jag sålt, läder med alligatorlås. Det går utmärkt att limma balata också, man måste bara ha ett bra gummi”lim”, Rubber Co säljer ett kontaktcement som skall funka, och remmen. Dock är det ett dyrt cement och hyfsat stora förpackningar. Jag har gjort ett försök utanför svarven med ett 3M gummicement, skall ta mod till mig nån dag och klippa remmen i svarven och montera och limma en ny. Slipa omlottskarv och se till att få så stor limyta som möjligt.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

xdigger (trådstartaren)

#26 » 15:03:57, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade lite med kilremslagret.se, dom trodde inte balata skulle fungera i mitt fall. Dom tyckte nog en ändlös gummirem skulle vara bättre så det blir väl att man får riva spindeln i alla fall. Blir ju säkert ett väldigt bra resultat av det och jag ska ju inte byta rem en gång i veckan direkt. Så det kanske blir så, nu ska jag mäta hjulen och kolla om något av dom har rundning, var tydligen viktigt att kolla detta samt hur lång rem jag behöver.
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

JoeHell

#27 » 19:58:48, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har fått tag i en likadan svarv! Den är till synes i mycket fint skick, och det medföljde konsvarvningstillsats och spännhylsematare (?, "collet closer") samt ett tiotal spännhylsor. Tyvärr har jag inte kört den, för trefaskabeln var söndertrasad efter transporten. Motorn och varvtalskontrollen är ett kapitel för sig, fö.
Solid maskin, perfekt format. Det enda jag funnit som är lite problematiskt är att avståndet mellan toppslidens övre yta (där stålet vilar) och centrumlinjen bara är ca 20 mm. Svårt att hitta ett modernare snabbfäste som skulle passa där. Kanske jag kan fräsa ner toppsliden någon cm, men är orolig att tappa styvhet då.
I vart fall, om jag kan bidra med erfarenheter, mått, bilder etc, låt mig veta. Har dock inte alltid svarven/verkstaden inom räckhåll.

Skulle vara kul också att få en uppdatering från xdigger om hur det har gått! (Skickar med en bild på gängschemat, som var lite slitet på din maskin)

Ursäkta sen bump.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JoeHell
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:51, 15-03-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM650

xdigger (trådstartaren)

#28 » 15:37:44, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoeHell skrev:Hej!
Jag har fått tag i en likadan svarv! Den är till synes i mycket fint skick, och det medföljde konsvarvningstillsats och spännhylsematare (?, "collet closer") samt ett tiotal spännhylsor. Tyvärr har jag inte kört den, för trefaskabeln var söndertrasad efter transporten. Motorn och varvtalskontrollen är ett kapitel för sig, fö.
Solid maskin, perfekt format. Det enda jag funnit som är lite problematiskt är att avståndet mellan toppslidens övre yta (där stålet vilar) och centrumlinjen bara är ca 20 mm. Svårt att hitta ett modernare snabbfäste som skulle passa där. Kanske jag kan fräsa ner toppsliden någon cm, men är orolig att tappa styvhet då.
I vart fall, om jag kan bidra med erfarenheter, mått, bilder etc, låt mig veta. Har dock inte alltid svarven/verkstaden inom räckhåll.

Skulle vara kul också att få en uppdatering från xdigger om hur det har gått! (Skickar med en bild på gängschemat, som var lite slitet på din maskin)

Ursäkta sen bump.

Bild
Bild
Bild



Jag vill gärna komma i kontakt med dig!
xdigger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:21, 25-06-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se