Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Råd svarvning av bussningar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 22:26:07, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja,

Fick ett litet "volontäruppdrag". Skall svarva bussningar till hjulupphängningen till en rallycrossbil.

Bild

Bild

Ni som har lite koll, vad skall man tänka på? Finns det någon anledning att har metallrör runt bultarna för att minska risken att hålet i plasten förstoras eller skall man bara borra hål i bultarnas storlek?

Hur tajt skall man göra ytterdiametern? I några fall skall dom pressas i plåt.

Ös på med tips, jag kommer inte börja med detta förens tidigast i slutet på nästa vecka.

Bilen han bygger på är en BMW 330i E46 -03, så det är rättså fräsha grejjer att hållas med. Dessutom, som ni ser, är det blästrat och grundat. Trevligt!

/Magnus

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Stefan1972

#2 » 08:04:12, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de flesta moderna hjulupphängningar bygger på att alla leder rör sig mer än åt bara ett håll. Med för tajta bussningar blir de alltså helt låsta och kan knäcka sakerna istället. Måste vara mycket bättre att satsa på moderna polyuretan bussningar som iallafall medger den rörelse som behövs.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 09:08:12, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det är ju sant. Misstänker dock att beställaren har koll på vad han vill ha i bilen. Men är polyuretan "mjukare" än denna plast? (han har tillhandahållit materialet)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Stefan1972

#4 » 11:02:56, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är det. Det är ju typ såna man kan köpa till massor med bilar. Blåa och röda och gula och allt vad de är. Vanlig nylon blir ju oftast alldeles för hård.
För många är det ju ballt som tusan med så stumt som möjligt men det är ju som sagt inte alltid det fungerar i längden........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#5 » 21:34:23, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir mycket konstiga utmattningsbrott med stumma bussningar, men det är ju knappast ditt problem!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fretchi

#6 » 22:18:04, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polyuretan går att få i de flesta olika hårdheter, från mjukt gummi till "stenhårt".
Fast på en rallycrossbil vill man kanske ha så stumt som möjligt bara för att hjulvinklarna inte ska kunna fladdra omkring.

En innerhylsa är absolut nödvändig. Den ska ha lite övermått så öronen i karossen nyper om hylsan. Skulle du vara utan innerhylsan klämmer du fast hela bussningen när du drar åt rejält.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#7 » 22:45:37, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, polyuretan är skitbra!
Flexibelt och hållbart.
Ska du ändå tillverka bussningarna ur någon hård plast som POM, Delrin eller annat - tänk på att dom tar åt sig vatten och sväller!
Se då till att beställaren talar om vilka mått du ska lägga ut och invändigt så det blir hans/hennes ansvar.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hansborg

#8 » 11:00:01, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se