Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gänga i Rex-Valter VF118

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Fasadputsaren (trådstartaren)

#1 » 13:13:15, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt mig en Storebro Rex-Valter VF118 och ska försöka lära mig att gänga i svarven.
Finns det några bra instruktioner som en nybörjare kan förstå , var kan man hitta dessa?
Har komplett drevsats (tror jag) att byta emellan men får inte till rätt stigning trots att jag tror jag har satt dit rätt drev enligt
tabellen på svarven,
Kan man misstolka var dreven skall sitta? Kan man gänga både tum och mm med samma drevsats?
Hur använder man "gängklockan" praktiskt under gängning.
Mycket nybörjarfrågor men man måste ju börja nånstans för att lära sig :)
Fasadputsaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:31, 11-02-2014
Ort: Åbytorp , Kumla kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304,Bm 4300 och Bm 2254



X-IL

#2 » 11:11:39, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM du har 127 och 100 drev så kan du gänga metriskt och tum, oavsett om du har metrisk eller tum ledarskruv. Det finns även nån annan drevkombination på mellanaxeln som ger väldigt nära korrekt "översättning" mellan tum och millimeter.
Klart man kan misstolka, men det är svårt att veta om du gjort rätt eller fel utan bilder. Har du nån manual till svarven (kanske till och med finns här på Maskinisten?), ibland är det tydligare i den. Har maskinen även Nortonlåda(bildgoogling på maskinen visar många med det i alla fall)? Isf kan du behöva ställa den rätt också.

Det finns ju också möjligheten, men inte lika troligt, att någon bytt ledarskruv.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#3 » 16:54:49, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så att det fungerar nästan likadant på alla svarvar (i några olika varianter)

Gängklocka kan du bara använda om du har samma typ av gänga på ledarskruven som du ska skära ( dvs. Tum-gängad ledarskruv kan bara skära tum-gängat med klockan .....ska du då skära mm är det säkra sättet att låta halvmuttern vara sluten hela tiden, och i stället veva ut stålet och backa svarven mellan skären)


Jag har försökt förklara (lite generellt) hur det fungerar med gängor och utväxling här: jörgen.ottosson @ Gänga i svarven

(du kan gärna läsa det övriga i tråden också, för fler tips....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Morgan2813

#4 » 13:43:49, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Bifogar fyra bilder på utdrag från REX VF118 manual på gångskärsinställningar.
Hoppas de är till hjälp.


Bild
Bild
Bild
Bild
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige

Fasadputsaren (trådstartaren)

#5 » 06:53:44, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat drevkombinationerna som tabellerna visar både på svarven och efter bilderna som blev inlagda här i tråden.
Samma drevning, 20 på spindeldockan och 56 på vxl med lyra på 1-B skall ge gängan jag är ute efter vilken är 1" med en stigning på 16TPI.
Denna drevning skall även ge en matning på 1,58 mm /varv (motsvarar 16 TPI) ,enligt tabellen för millimeterstigning med samma drev ska den även ge en stigning på 1,25mm.
Det enda resultatet av alla drevningsförsök blir att jag får en perfekt gänga med stigning 1,25mm.
Vad är det jag missar? Tänker jag helt fel när jag läser tabellerna , verkar konstigt att samma drevkombination ger två olika stigningar både16 TPI och 1,25mm.
Fasadputsaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:31, 11-02-2014
Ort: Åbytorp , Kumla kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304,Bm 4300 och Bm 2254

skogsgurra

#6 » 07:16:18, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvoten mellan 1,58 och 1,25 är väldigt nära 127/100. Misstänker att det kan vara nåt med just hjulen för tum/metrisk gänga.

Sånt kan man nog missa ganska lätt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Jarlingar

#7 » 13:36:05, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsgurra har rätt och beviset finns i listorna..
127/100 drevet är inkopplat och det skall inte användas vid tumgängning.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Morgan2813

#8 » 15:51:54, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kugghjulen på spinndelen och växellådan skall båda vara i ingrepp med mellanhjulet på 127 kuggar.
Det yttersta kugghjulet med 100 kuggar skall inte vara i ingrepp med något kugghjul vid tumgängning.
Kugghjulet på växellådan skall sitta innerst, skifta kugghjul och distanshylsa, montera först kugghjulet, sedan
distanshylsan - lås fast med fästskruven.
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige

Morgan2813

#9 » 16:31:46, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS
Mellanhjulet 127/100 omvandlar tum till mm. 2 gånger 12,7 = 25,4. 1 tum = 25,4 mm
Om man saknar växelhjul kan följande info vara av värde.
Original kugghjul i REX VF118 har följande data:
Modul 1,5 mm samt 20-graders pressvinkel.

Man kan i allmänhet inte blanda modulsystem med D.P (tum) system.
Men ingen regel utan undantag.
Det går att använda 18 D.P. (motsvarar modul=1,41), 14,5-degree pressure andige, 0,125" depth of tooth, 3/8" wide, 9/16" bore, 1/8" keyway.
Jag har prövat. Inget missljud uppstod. Av säkerhetsskäl byter jag efter gängning alla kugghjul till samma system, modul eller D.P.
Detta utifall de olika pressvinklar eventuellt sliter på kugghjulen vid längre drifttillfälle.
D.P. kugghjul kan beställas från: http://www.lathes.co.uk/index.html Tony Griffiths (e-post: tony@lathes.co.uk ).
Kugghjulen passar perfekt med kilspår, bred mm.



Bild
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige

DennisCA

#10 » 16:55:27, 17-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär bör det se ut för metriska gängor
Bild

Och för tumgängor:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Morgan2813

#11 » 09:40:58, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS Några data för REX-VF118 som kan vara till hjälp.

Dubbhöjd över prismat 118 mm, därav beteckningen VF118.
Största diameter 9", 228 mm.
Serienumret är instansat på främre prismat, längst till höger.
Spindelborrning 20 mm, MK3. Spindelgänga: BSF W 1 1/2" x 8.
Ledarskruven: 8 gängor per tum.
Kona i pinolen: MK2

Växelllådan på spindeldockan finns i flera varianter.
Min REX har kilremskivor med följande diametrar, i cm:
12 - 10 - 8
8 - 10 - 12
Detta ger följande möjliga varvtal, i rpm, på spindeln
(Uppmätt) Motorreglage i läge 1 resp. 2
700 - 450 - 280
1400 - 900 - 560
Med bakaxel i ingrepp (glöm inte att dra ut låssprinten)
140 - 90 - 56
280 - 180 - 112

Växelhjul: 20 - 24 - 28 - 30 - 32 -36 - 40 - 44 - 48 - 56 - 57 och 127/100
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige

Morgan2813

#12 » 14:01:34, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga?
Behöver ett tips om var man kan köpa en fast stöddocka till en REX VF118.
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige

Fasadputsaren (trådstartaren)

#13 » 09:11:22, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp och alla bra svar ,nu funkar allt som det ska.
Nu är det bara att ställa sig och öva lite innan man går på och kör på riktigt.
Fasadputsaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:31, 11-02-2014
Ort: Åbytorp , Kumla kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304,Bm 4300 och Bm 2254

skogsgurra

#14 » 11:44:41, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för feed-back, och lycka till med gängningen!

Det där med 127/100 har sin särskilda historia.Tror jag nämnt det tidigare men passar bra här.

I staterna fanns det en massa olika tum. Henry Ford hade ett helvete med delar från olika fabriker eftersom de utgick från den lokala tummen.

NIST försökte få kongressen att bestämma hur lång den gemensamma amerikanska tummen skulle vara. Det gick inte eftersom varje ledamot hade krav på sig hemifrån att hålla tummarna för "sin" tum.

Ford blev allt mer desperat och beställde passbitar av C- E. Johansson i Eskilstuna.

Johansson ville veta hur lång tummen skulle vara. "Det får du bestämma" tyckte Ford.

Johansson hade också lite problem med detta. 25,0000 var lite för långt från de vanligaste måtten. Men 25,4000 stämde ganska bra. Och så tänkte Johansson ett varv till. För att kunna gänga både metriskt och "Imperial" dvs i tum måste det finnas ett enkelt och bra förhållande mellan hjulen för gängmatningen. Och eftersom 127 är hälften av 254 så bestämde han att det skulle bli 25,4000. Det tog inte lång tid för kongressen att acceptera detta.
Ingen delstat förlorade och ingen vann. Då gick det bra att komma överens.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Morgan2813

#15 » 21:41:53, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bara i staterna fanns det olika "tum" utan varje nation med självaktning
hade sin egen "tumme".
I boken "Handbok för verkmästare, förmän, montörer och maskinarbetare"
av Hjalmar Frisk, utgiven av Bonniers förlag, år 1920, sid 85 kan man läsa
om 11 olika tum-mått.

Bild
Morgan2813
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:59:34, 30-10-2017
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se