Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv Örn 4-SK, renovera eller skrota?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Renovera eller skrota?

Omröstningen slutade 12:58:13, 06-01-2020

Renovera
17
85%
Skrota
3
15%
Sälj i befintligt skick
0
Inga röster
 
Antal röster: 20

weissblau (trådstartaren)

#16 » 22:20:15, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Jag är ingen expert men det ser ju onekligen ganska slitet ut. Går nog utmärkt att använda om man har låga krav på precisionen?
Går ju också att lämna bädden på omslipning och skavning?


Jo, men hur mycket påverkar det precisionen egentligen?
Om båda sidorna på prismat slitits lika mycket så innebär det att släden hamnar lite lägre på det slitna området, men det borde knappt påverka diameter-precisionen?
Så klart inte säkert att det slitit helt jämnt.



Skickat från min motorola one via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
weissblau
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 17-10-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



weissblau (trådstartaren)

#17 » 22:37:57, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Nära 70 år innan det blev så utslitet som det är nu. Troligen daglig användning i någon mekanisk verkstad en ganska stor del av den tiden, med de sämre smörjmedel som fanns att tillgå förr, och tydlig vanvård under senare år.
Hur många hundra år (hobbyarbete?) planerar du att svarven ska klara sig innan kugghjulen slitits ut?


Du har naturligtvis rätt i att det hållit länge.
Precis som jag också skrev .
Men det kanske är bättre material i original kugghjulen än i billiga ohärdade kugghjulsämnen?
Och varför inte göra det bättre om man kan, eller ser du något risk eller nackdel med härdade kugghjul?

Skickat från min motorola one via Tapatalk
weissblau
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 17-10-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#18 » 23:09:58, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

weissblau skrev:Och varför inte göra det bättre om man kan, eller ser du något risk eller nackdel med härdade kugghjul?

Det är trevligt att göra förbättringar. Problemet jag ser är väl att det som ser ut att vara en förbättring av en maskindetalj för oss vanliga dödliga kan vara en förändring av en konstruktion som gjorts av väldigt goda orsaker, av personerna som designade och provade ut grejerna från början. Kan man t.ex. ha valt "mjukare" kugghjul för att låta dom ge med sig, istället för att t.ex. axlarna dom sitter på blir förstörda om något går snett?

Ibland används billiga material bara för att dom är billigare men ändå tillräckligt bra. Ibland är det mer komplicerat än så.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#19 » 23:38:49, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en Örn SK som finns i släkten (äldre modell, lär vara från 30-talet, den saknar "hyllan" ovanpå spindeldockan), har uppenbarligen något havererat i den nedre växellådan en gång i tiden. Ett av kugghjulen är bytt, och ena axeln är något krokig. Men den har gått för hobbysvarvning i det skicket de senaste 55-60 åren, dvs sedan innan jag var född. Någon gång omkring 1990 fick den nya packboxar för växellådans axlar, innan dess var den helt tom på olja sedan ingen vet hur många år. Tror det blev nya kullager samtidigt.

Det finns mycket goda anledningar för en maskintillverkare att inte speca härdning av kugghjul i onödan.
Om man inte härdar kugghjulen så kan man fräsa kuggarna helt färdiga och behöver inte göra en extra arbetsoperation med slipning efter härdningen (alternativt ta risken att få sämre precision i växeln för att materialet har slagit sig vid härdningen). Dessutom blir ju det ohärdade materialet segare, så risken för kuggbrott vid en plötslig stöt är mindre.
I den här svarven är ju kugghjulen dimensionerade nästan lika grovt som kugghjulen i en bilväxellåda, men den effekt som ska överföras är inte ens en tiondel av vad bilväxellådan måste tåla. Så det är ingen tvekan om att livslängden blir gott och väl tillräcklig även med ganska mjukt material i kuggarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#20 » 10:14:28, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

weissblau skrev:
PeterR skrev:Jag är ingen expert men det ser ju onekligen ganska slitet ut. Går nog utmärkt att använda om man har låga krav på precisionen?
Går ju också att lämna bädden på omslipning och skavning?


Jo, men hur mycket påverkar det precisionen egentligen?
Om båda sidorna på prismat slitits lika mycket så innebär det att släden hamnar lite lägre på det slitna området, men det borde knappt påverka diameter-precisionen?
Så klart inte säkert att det slitit helt jämnt.

Skickat från min motorola one via Tapatalk


Det påverkar nog diameter-precisionen om skäret sjunker men det beror ju på vad för sorts precisionsstandard du söker.

Det beror också på hur slitagets natur, hur jämt är det. Det är inte bara prismat man behöver tänka på men också det flata området som är på andra sidan av bädden som släden också vilar på. Om den sidan är lika sliten som prismat så då sjunker sadeln rakt ner och det ger en liten förändring i diametern. Men om det är mindre slitet på den flata delen av bädden så blir resultatet att den sidan lyfts upp och den andra sidan sjunker, så sadeln börjar luta. Resultatet blir att skäret svänger utåt och det blir en förändring i dimensionen. Det motsatta kan också hända beroende på var slitaget är.

Enda sättet att veta säkert är att spänna upp ett ämne i svarven och ta ett långt skär och kolla med mikrometer. Sen får man bedömma om man kan leva med slitaget eller om det är dags att skava om, eller ha nån att slipa ner den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

anders.olsen

#21 » 17:45:17, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vevar bort sadeln så långt det går från spindeln (eller tar bort den helt) kan man sätta en indikatorklocka på dubbdockan och mäta slitaget.
Prismat för den är ju inte sliten vid spindeln där sadeln oftast grävt ner sig, var drygt 1,2 mm på min Blomqvist!

Slipade om bädden på den baserat på dubbdockans prisma med underdelen till dubbdockan och en supportslip, vilket naturligtvis egentligen inte går och är väldigt korkat att ge sig på. Svarven blev dock helt ok efteråt, mest tur antagligen. Rekommenderar inte det dock, tog en evighet att göra och allt blev svart.

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se