Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Nybliven svarvägare Rex - Storebro VF-118

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

jörgen.ottosson

#16 » 17:35:00, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du prövat justera kuggflankspelet? (stoppskruvarna vid det avlånga hålet för fram/back) ....eftersom det blir tystare med fett (tillfälligt) och det bara låter vid ett varvtal, så tror jag det är någon resonans effekt....kan förstärkas av stort spel.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Benedicti

#17 » 18:37:24, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elias_m skrev:

Men jag vet inte riktigt hur mycket det är ok för en kuggväxel som denna låta?

Hur mycklet låter din?
Helt tyst lär den ju inte blir men skall man behöva hörselskydd?

Har vi några bra tips på hur man får ner ljudnivån på en kuggväxel i allmänhet?

Mvh. Elias

Bild


Jag tror det är ett bra tips du fick av Jörgen. Eftersom jag håller på att renovera min (bara bädd och stativ kvar) så sitter jag med lyran och kugghjulen i handen. Man skall väl aturligtvis inte dömma av min men den känns helt OK och eftersom två av av fyra hjul är av vävbakelit så tror jag inte ljudet kommer därifrån i alla fall men justeringen av ingreppet mot stora kugghjulet på själva spindeln bör definitivt göras. Ditt problem tyder på att bara den ena av två skruvar är korrekt justerad.

Tänk också på att rakkugg alltid ger lite mera ljud än snedkugg men det lär väl inte vara aktuellt att åtgärda ;=) Skulle du ha fortsatta problem kan du alltid kontakta LTV, se telefon i tidigare inlägg ovan. Han har jobbat med tillverkningen av just den här svarven i Storebro om jag fattat saken rätt. Han har säker de rätta reservdelarna.
Benedicti
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:15:10, 26-09-2012
Maskintyp: Ej angivet

Elias_m

#18 » 20:45:37, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har justerat glappet genom att lägga mellan ett papper, men skall prova lite olika variationer.
Att ljudet kommer från dessa hjulen är jag helt säker på, helt bortkopplade är det tyst och med endast fiberhjul och stålhjulet som är i ingrepp dit monterade så låter det, Resten av lyran är bortkopplade.
Fiberhjulen kan väl inte hjälpa mot ljud mellan stålkuggarna på spindeln och detta stålhjulet, eller kan dom kanske "dämpa" vibrationer i hela systemet?
Får prova utan dom också...
Mvh. Elias
Elias_m
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:07, 13-03-2013

Elias_m

#19 » 09:35:04, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Update,
Har provat att justera glappet och kom fram till att en tjocklek vanligt kontorspapper mellan hjulen är bäst.

Det gjorde även susen att göra rent och smörja lagringen till fiber hjulen med olja istället för fett, lagringen är en rätt lång tapp som går in i en lika lång hylsa. Samma hylsa är det som hela "riktningsväljaren" roterar runt mot resten av svarven. Denna gick lite små tungt med fett i.

Detta gjorde det klart bättre, men inte helt bra.


Vad som gjorde susen var att sätta dit ett plast hjul mot spindeln, nu passade jag in det med ett brotchat hål i hjulet mot en ny axeltapp med polerad yta men jag får nog pressa i en bussning vid tillfälle om plasthjulet verkar hålla i kuggarna.

Detta blev helt tyst(vad gäller kugg ljud iafl),
En annan positiv effekt som jag tror mig se när jag provade några ganska hårda matnings skär för att se att det höll var att jag tycker att yta blev bättre än innan.

Kanske går att förklara med att det blir mer "svikt" i systemet med ett i sammanhanget mjukt plastdrev inblandat, kanske får gängor med variabel stigning... :)


Elias
Bild
Elias_m
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:07, 13-03-2013

jörgen.ottosson

#20 » 09:54:58, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kontorspapper?

....det var kuggflanksspelet jag tänkte på som kanske kunde behöva justeras, borde vara ca 0,1-0,2mm ( grönt sträck vid grönpil på bilden, mellan tänderna på kugghjulen, justeras med stoppskruvarna vid röd pil.... )

Bild

...men har du hittat en lösning som du är nöjd med så är det ju toppen.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Elias_m

#21 » 10:56:21, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jo det är detta spelet som jag har justerat.

Jag lossar stoppskruvarna, trycker ihop kugghjulen och matar in ett papper mellan dom. drar sedan åt låsskruven och testar.

Testade först med ett kvittopapper som är tunnare men det blev inte toppen, sedan kontorspappret som var ok.
Sedan ett kontorspapper och ett kvittopapper tillsammans som ju blir lite tjockare och det var sämre igen.

Efter att jag är nöjd låser jag stoppskruven i det bra läget!

Fördelen med detta är att slarvar man bort sig med stoppskruven så har man en känd tjocklek att återgå till man behöver inte prova sig fram igen!

Sedan kan man ju naturligtvis fin lira med stoppskruven efter att man satt en grovjustering med pappret om man behöver!


Elias

1 person gillar det här inlägget.
Elias_m
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:07, 13-03-2013

fredar (trådstartaren)

#22 » 11:03:24, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har inte så mycket mer att bidra med men kan ju bekräfta att även min låter ganska rejält med matningen inkopplad. Utan matning så går det väldigt tyst och behagligt.
/M
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Elias_m

#23 » 11:09:09, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med en bekräftelse, med bara 5minuters användande kan jag försiktigt rekommendera att stoppa in ett plasthjul, det blev som en dröm i jämförelse mot innan.

Fråga mig om en vecka eller två om du är nyfiken så kan jag svara på om det höll eller om jag får jaga ett tåligare plasthjul, detta varfrån bearingboys. (det ser dock inte riktigt ut som på bilden utan har en mycket mindre ansats)

Elias
Senast redigerad av Elias_m 11:11:24, 01-05-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Elias_m
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:07, 13-03-2013

avivz

#24 » 21:07:46, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hi all,

I have also VF-118 lathe but I don't have the original tumble reverse gears. Can anyone please tell me how many tooth the marked gear has (it's the internal gear)?

Bild

Thanks!
avivz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:38, 24-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rexvalter-vf-118

mikromat

#25 » 05:27:15, 07-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada svarvare och övriga maskinister! Att säga "bara" om snabbstål och att skämmas över att nyförvärvet bara varvar 1200 varv är bara dumheter! Alla s.k verktygsmaskinoperatörer i dag lär sig
att spänna fast arbetsstycket,- trycka knapp gul så att dörren stängs och att cykeln startar. Allt blir mjölkvitt ett tag och efter ett tag så stannar maskinen med ett tjut. Dörren öppnas och bitarna kan tas loss från
fixturerna. Operatören sätter i nya bitar i fixturerna och kontrollerar samtidigt att vändskärsplattorna är ok! ) Trycker på startknappen igen....
Jämför inte dagens masstillverkning i höghastighetsmaskiner med enstyckstillverkning!
Själv har jag i verkstaden en svarv KÖPING S12 årsmodell 1948 den tar 2,5 m mellan dubb och chuck. 13kW spindelmotor men bara 800 varv max på spindeln. Första ägaren på maskinen var "AB Afvesta Jernverk"
Trots att jag med patronskiva (medbringarskiva) kan köra diametrar upp till max 600 mm med maskinen har jag mestadels kört långa axlar på ca 50-60-mm diameter.
Det går alldeles utmärkt med rätt slipade snabbstål. Ytan blir jättefin. Vändskär är alldeles för överskattat av många! Snabbstålet kan slipas skarpare,-det är en fördel. Vid rensvarvning av taggiga ytor slås
ofta hårdmetallhörnen av. Jag brukar då alltid använda snabbstål. Det håller bättre och kostar mindre. Snabbstål är bra helt enkelt bara man har förstånd att använda det på rätt sätt!

1 person gillar det här inlägget.
mikromat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:17, 20-10-2013
Ort: Karlskoga
Maskintyp: Ej angivet

mikromat

#26 » 05:35:14, 07-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello Aviviz!
About your problem with the gearwheel. Why dont you dismantle it of yourself and count the numbers of the wheel?
mikromat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:17, 20-10-2013
Ort: Karlskoga
Maskintyp: Ej angivet

avivz

#27 » 15:19:08, 07-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well the above is just a picture. I don't have the original handle with the gears...
avivz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:38, 24-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rexvalter-vf-118

Ugluk

#28 » 17:57:19, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte någon vänlig själ som sitter på en rexsvarv bara räkna kuggarna åt stackarn?
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

jörgen.ottosson

#29 » 18:28:10, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

avivz skrev:Hi all,

I have also VF-118 lathe but I don't have the original tumble reverse gears. Can anyone please tell me how many tooth the marked gear has (it's the internal gear)?

Bild

Thanks!


I´m not sure what you are trying to do... (replacing the whole reversing gear assembly, or just a missing gear :klia: )

The number of teeth is not critical for this application as long as the to gears on the last shaft ( the "dubbel" gears) are the same size (amongst them self) The gears in the reversing gear assembly are only "transfer gears" and does not affect the over all gear ratio.

By locking at pictures posted earlier, it seams like the gear you are asking for are in the range of about 24 teeth, and the to for forward/ reverse are about 32 teeth. If this covers the distance between the spindle gear and the first gear in the feed gear train, i think i should work.

( the only thing that is important with transfer gears is that they are chosen with an uneven ratio, so that the wear is minimized .....this changes the teeth that are interacting for every turn ....( well up to a limit any way)

Hope this can help you some what, anyway.

/Jörgen
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Elias_m

#30 » 23:05:13, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I counted and can confirm 24 tooths, module is 1.25. The gears between spindle shaft and this gear has 32 tooths, can recommend these gears in plastic, does wonders for the noice level! /Elias

2 personer gillar det här inlägget.
Elias_m
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:07, 13-03-2013


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se