Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Min första svarv - Björklund 7,5"

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Kurre86 (trådstartaren)

#16 » 09:34:25, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Natruligtvis ska det vara klenpänning/SELV...

Jag har lusläst manualen till omformaren nu; tyvärr är min omformare inte specad med OPTBJ-kortet för Safe Torque Off-funktionen till nödstopp, så nödstopp får bli kontaktor på inkommande matning. Det blir tyvärr bara utrullning då och inte aktiv bromsning av maskinen, men det är bättre än inget (om ingen har ett OPTBJ-kort till en VACON 100 och gärna ett säkerhetsrelä med tidsfördröjning liggandes)...

Manualen specar MCCMK eller EMCMK kabel (kompakt lågimpedansskärm) på 3x2.5+2.5mm2 om man ska köra omformaren på en matning från en vanlig transformatorstation i t.ex. bostadskvarter.

Tyvärr har jag inget lager med skrotad elmateriel för dylikta projekt, så det blir att försöka handla... Tryckknappar, kontaktorer och liknande är inte så svårt att hitta på t.ex. Elbutik.se, kabeln är lite svårare dock... Jag behöver max 2m, så om någon råkar ha liggandes så vore jag hemskt tacksam om jag kunde få köpa en snutt!
Planen för stunden är en brytare för fram/back-omkoppling (typ vippströmbrytare) samt en tryckknapp med impulsrelä för start/stopp. Ställer man sedan in omformaren på att starta på flanker så borde man kunna få säker start/stopp/fram/back samt skydd mot att maskinen startar om automatiskt efter t.ex. strömavbrott.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs



skogsgurra

#17 » 09:48:44, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den där kabeltypen med tre symmetriska jordledare (låg impedans tyder på det) så kan du lugnt glömma det. Det är en gammal myt som ABB spred i sin Technical Guide #5.

Och om du inte har mer än 2 meter mellan omriktare och motor så behöver du inte bry dig särskilt mycket om skärm heller. Annars har jag nog lite Ölflex ligger. Enklast så.

Bor du nära närmsta granne? Det kan också ha betydelse för hur störningarna slår.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Kurre86 (trådstartaren)

#18 » 11:40:29, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tre symmetriska jordledare är ena varianten, den andra är bara skärm...

Svarven kommer stå i villagarage, ca. 5m från Wifi-central, parabol, kök och tv-rum. Närmaste granne är ca. 10m bort, typiskt villaområde.
Omrikktaren kommer definitivt sitta inom 2m från svarven, så det är inga jättelängder det handlar om...
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

skogsgurra

#19 » 11:55:10, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då funkar det med treledare med PEN i skärmen. Eller, om du har femledarsystem, fyrledare med skärm.

Varför N? Behövs om du ska ha kontaktor för nödstoppet och inte vill ha DC-spole med 12 eller 24 V.

Störningarna från en omriktare är visserligen intensiva, men så högt som till WiFi är det sällan de når. Många har numera filter i tilledningen och då är risken ännu mindre.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Kurre86 (trådstartaren)

#20 » 20:50:20, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att vanlig EKKJ 3x2,5+2,5 borde duga för snutten mellan omformare och motor.
Nödstopp blir med kontaktor med 230V spole för att slippa separat 24V försörjning till den. Min tanke är att sätta den separat innan omformaren och separera de delarna helt från omformare och motor. Jag får kanske lusläsa manualen en sväng till för att se vad omformaren föredrar, bryta inkommande matning eller utgående till motorn...
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

skogsgurra

#21 » 21:35:12, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryt aldrig utgående till motorn. Det kan gå men har också sett att "kick-backen" slagit sönder IGBT:erna.
Dessutom sabbar du alla möjligheter att bromsa snabbt. Oavsett om du använder bromsmotstånd, återmatning eller fyrkvadrantdrift.

De flesta manualer jag sett varnar för detta.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Kurre86 (trådstartaren)

#22 » 07:13:49, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min magkänsla var också att det var dåligt att bryta mellan omformare och motor; nu har jag ytterligare en röst på det så då blir det att bryta ingående. Då börjar jag få hyfsad koll på vad jag ska shoppa för något; sedan är det bara att bygga ihop allt också så kan man provköra maskinen!
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Kurre86 (trådstartaren)

#23 » 21:23:27, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu till nästa kluring för alla maskinister... Med svarven följde ett par hundra kilo blandade prylar (svarvämnen, verktyg m.m.), långtifrån allt var svarvrelaterat... Idag var det två av dessa som fångade mitt intresse:

Bild
Bild

Nummer två:
Bild
Bild

Vad är detta för prylar?
Senast redigerad av Kurre86 08:26:57, 09-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Mattias Petterson

#24 » 21:29:20, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det är någon form av gänghuvuden.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Kurre86 (trådstartaren)

#25 » 16:46:06, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är svarven provkörd!

Alla funktioner är testade och fungerar, det är inga missljud vad jag kan höra och förutom toppsliden som är märkbart trögare utåt kanterna så verkar allt vara rimligt tight. Vi får se hur rakt och runt allt blir när jag fixat fäste för indikatorklocka, men för dagens projekt var toleranserna fullt tillräckliga.

Dagen projekt var att svarva en centreringsring till momentröret på min Volvo 340 - en 110x150mm aluminiumklump blev en massa spånor och en 30mm lång bildel med 76mm ytterdiameter i ena ändan, 95mm i andra och ett ca 60mm genomgående hål (och en överbliven aluminiumklump)

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Kurre86 (trådstartaren)

#26 » 14:51:22, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag verkar ha drabbats av en allvarlig svarvrelaterad åkomma som jag är övertygad om att flera Maskinister känner igen sig i... Jag tror att det kalla "This old Tony" syndromet i folkmun och går ut på att man spenderar alldeles för mycket tid på att tillverka verktyg till sina maskiner...


Det började livet som en överbliven MK3-B16 kona, en bit 54mm svarvämne i okänd stålkvalitet, en rostfri M6 skruv, ett 6-kantigt mässingsämne och lite 5mm plattjärn. Drygt 25h svarvande och fräsande senare hade det blivit en massa smådelar! Jag har prövat att både sticka av, svarva både utvändig och invändig 1-1/2" 18TPI UNEF gänga, fräsa med diverse olika verktyg (jag hade en 60° fräs för laxstjärten!), svetsa en smula och skära några gängor med vanliga gängtappar... Här blev största tabben i projektet; ena stoppskruvshålet till verktygen försökte jag gänga med en fin sats SKF bottenhålstappar jag hade fått med svarven... När steg två tappen inte riktigt ville ta ordentligt blev jag lite misstänksam - efter lite undersökning visade det sig att satsen saknade steg 1 tappen (som då blivit utbytt mot någon annan tapp) och övriga tappar var för vänstergänga... Det blir nog att sätta insatsgänga framöver, det blev inte så många oskadade gängvarv kvar...

Bild
Många små delar blev det...

Bild
Bygger man ihop allt så blir det ett litet ursvarvningshuvud! (Ja, jag ska byta till stoppskruvar... Måste bara ta mig till en järnaffär som har sådan också!)

Var det värt 3 dagars svarvande och fräsande istället för att köpa ett färdigt med bättre finish, troligen bättre precision och större justermån för typ 1100kr? Nja, men kul var det! Förhoppningsvis lärde jag mig väl en del på vägen också...

Nu måste jag bara köra lämpliga ursvarvningsbommar till den också; någon som har ett tips om någonstans man kan köpa lämpliga bommar för vändskär med 12mm skaft?

5 personer gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se