Originalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200912_140446.jpgEfter att ha snyltat på kompisars maskiner och sedemera på en Takang TK 380 på jobbet så dök till slut min
svarv upp på auktion på KVD. Annonsen var ganska intetsägande, i stil med: "Björklund Svarv, komplett, fungerande" med en handfull halvdåliga bilder... Maskinen på bilderna har jag inte lyckats hitta på Lathes.co.uk trots en hel del letande; söker man på Björklund
Lathe så hittar man bara Essbeco-svarvar som inte alls liknar min. Väldigt mycket grisen i säcken kort sagt!
Originalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200912_133810.jpgFörsta utmaningen var hämtning; KVD representanten sa att maskinen var 2-2,5m lång och skittung, damen som sålde maskinen (dödsbo) trodde att den kanske var 1,5m lång och skittung. Båda var dock överens om att den var skittung och att det var en utmaning att lyckas lasta den då den stod inträngd i en trång verkstad i ett
hus högst upp på en kulle med ca. 30m smal, hal, brant trädgårdsgång som enda accessväg. Det var farbart med personbil, men inte mycket mer. En kik på kommunens höjdkartor avslöjade att det handlade om en stigning på ca. 1:3 med en total höjdskillnad på ca. 10m från vägen till verkstaden - kort sagt en liten utmaning! För att göra det hela lite mer intressant stod svarven strax över 40mil hemifrån, så det var inte tal om att åka och reka en vända innan hämtning...
Nåväl, stort bilsläp (3,5t) med tillika stor (Range Rover) dragbil samt lasthjälp i for av lillebror och två kompisar, motorlyft, palldragare och maskinskridsko bokades och efter en sväng till brädgården för att hämta lite plywood och reglar bar det av! Väl på plats var det mycket riktigt både trångt, brant och halt. Att köra upp ekipaget var inga direkta problem, sedan fick vi koppla isär och vända var del för sig för att sedan koppla ihop igen. Verkstaden röjdes (skyffel för att rensa allt skräp på golvet...), arbetsbänk och några hurtsar lyftes ut och sedan attackerades svarven.
Vi kunde till vår stora lättnad konstatera att svarven var i den mindre ändan av de angivna måtten; ca. 1m djup och 1,75m lång och väger uppskattningsvis 1100kg. Övriga mått är ca. 70cm maxlängd mellan chuck och dubb (MK3
kona), maximal
diameter på svarvämnet över bädden är ca. 15" och spindelgenomgången ca. 33mm.
Efter dryga 2h hade vi kommit knappt en meter, men svarven var i vart fall säkrad på en lastpall och motorn var demonterad och lastad på släpet (maskinen gick inte ut genom dörren annars). Att köra ut svarven ur verkstaden och dra den till släpvagnen gick sedan oförskämt smidigt och efter ytterligare en timme var svarven lastsäkrad och klar på släpet... Därefter följde ca. 3h frenetisk rotande för att hitta alla tillbehör, svarvstål och liknande som passade till maskinen - mycket skrot fanns det och oredan var total...
Därefter bar det av hemåt och ett par timmar efter midnatt var vi åter i Strängnäs! Tyvärr låg drevsatsen för gängskärning kvar i Göteborg, men det kunde som tur var en kompis ta med sig två veckor senare! Nu återstår att fixa ny el (jag har en frekvensomformare liggandes som ska monteras), en ny drivrem (den gamla fick klippas av för att kunna demontera motorn) samt en allmän översyn innan det blir dags att lära sig svarva!
Lite bilder:
Originalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201259.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201253.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201233.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201222.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201206.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201152.jpgLite prylar följde med också:
Originalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201127.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201133.jpgOriginalets URL: http://kurre86.com/bilder/album/Svarv/slides/20200924_201140.jpg