Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Om man inte har möjlighet att ha en fräs på +350kg.....

85 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

mikber (trådstartaren)

#46 » 20:30:07, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips! Jag hade faktiskt tänkt likadant, men jag kände mig ganska säker på att kablarna inte skulle räcka. Men nu så ska jag kolla detta när jag fått hem den. Jag uppskattar också att få den närmre väggen.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär



Sunne

#47 » 03:44:36, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag flyttade också skåpet, men till höger sida. Dock fick jag byta till längre sladdar. Var lite pyssel.
Tror de hade räckt om jag valt vänster sida men för mig passade det bättre att ha det på höger.
Bild
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Mattias Petterson

#48 » 07:10:23, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för konstig låda längst ner fram på foten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Simnil

#49 » 08:56:37, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara hur foten är utformad.
Min såg likadan ut då jag fick den men jag svetsade på 25 cm höjning under innan jag satte upp grejerna då jag tydligen "nått en högre grad av altitudmässig mognad" än de som byggde maskinen/foten =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

mikber (trådstartaren)

#50 » 23:42:44, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att suttit fast en timme på Hallandsåsen i snökaos så har vi äntligen efter en heldagsresa kunnat landa in fräsen i garaget. Med hjälp av urkassa hjul på verkstadskranen lyckades vi få till en rejält gympass. Konstigt, jag kan inte minnas att 350kg var så tungt när jag var yngre ; )
Sladdarna till skåpet räcker ju lätt att placera den på väggen till vänster. Men hur sjutton får man loss den? Muttrarna sitter ju innanför en himla sladdar och elektronik.
Kollade snabbt nu, får fortsätta i morgon.....

1 person gillar det här inlägget.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

Simnil

#51 » 09:00:50, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tycks minnas att jag fick lossa på lite grejer för att komma åt skruvarna. Tror jag kunde lossa hela "kortet" från insidan skåpet och flytta runt det lite så jag kom åt skruvarna bakom... men det är fem år sen så det är lite luddigt =)

Kom ihåg att kablarna som går mellan maskin och skåp måste kunna röra sig fritt då du höjer och sänker maskinen. Jag lindade ihop hela bunten med en skyddsspiral så dom följs åt och hjälper varandra.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

mikber (trådstartaren)

#52 » 13:53:27, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild Nu har jag lyckats komma åt de fyra M14-muttrarna som håller kortet och nu inser jag att man måste montera bort hela kortet för skruvarna som fäster skåpet vid fräsen sitter bakom kortet med all elektronik. Jag tror jag sparar detta jobbet till nån annan gång. Risken är nog stor att jag skadar nån kabel är jag rädd.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

anders.olsen

#53 » 14:24:59, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går nog fint att vrida ut plåten allt sitter monterat på åt höger om du lossar skruvarna till den.
Sedan kommer du åt skruvarna som håller lådan under den hyfsat enkelt tror jag.

MEN!!!
Testa alla funktioner _innan_ du gör detta så du vet om eventuellt problem beror på det du gjort eller det funnits hela tiden.
Och bryt strömmen och dra ur kontakten innan!

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

mikber (trådstartaren)

#54 » 16:18:05, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så tänkte jag först, men det sitter ju skruv under även på höger sidan, jag är rädd att jag inte kommer åt dem ändå. Men nu harjag ställt maskinen "på svaj". Min son som är elektriker kommer och tittar i eftermiddag så får han bedöma hur trångt det kan vara. Men nu har jag haft igång hela speleverket och allt verkar fungera! : ) Först fick den inte ens ström, men efter att jag skruvat fast plattan som elektroniken sitter på så fungerade det. Den blev väl jordad bättre med åtdragna muttrar. Först var jag rädd att jag inte skulle kunna lyfta tillräckligt högt för att få den på stativet, kranen tog i taket. Men rätt som det var möttes två vilsna celler i huvudet, Du kan ju sänka ner hela fräshuvudet lägre med veven, så höjer du upp resten av fräsen. Så enkelt! helt plötsligt var inte maskinen så hög. ; )
I väntan på sonen ska jag tvätta bort en massa bilverkstadsskit. Den här maskinen blir nog snart fin! : )
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

anders.olsen

#55 » 16:50:13, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra att du fått igång den :-)
Vi saknar bilder förståss.....

Vad gäller det där med att skruva fast plattan innan något fungerade låter det inte jätterbra, be sonen kolla över elen så det inte är felkopplat (jord/nolla)
Har du jordfelsbrytare i garaget borde det iofs ha märkts, tror jag...

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

mikber (trådstartaren)

#56 » 19:09:53, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att ha en son som är elektriker....och orädd och effektiv. Efter att tittat en minut så började han skruva isär, tio minuter senare var skåpet lossat! Nu hänger det i ett rep, lösning kommer under morgondagen. Jag är mycket nöjd med dagen, allt jag testat har fungerat bra. Bara lite tråkig rost på bordet, det får jag jobba med några dagar.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

mikber (trådstartaren)

#57 » 23:14:49, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att man gillar att försöka få till fina ytor. Det underlättar när man har grejor som är rostiga och skitiga. Man ser hela tiden hur det blir bättre och bättre.. Nu har jag haft storstädning av fräsen. Några riktigt tråkiga rostmärken på koordinatbordet. Det kommer att krävas flera veckors återkommande behandling innan jag ger upp. Eftersom jag egentligen är "trägubbe" så har nu fräsen fått ett bakstycke av plywood. DRO-panelen är monterad på den och på måndag kommer sonen och då ska vi montera elskåpet på vänstersidan. Jag har mer yta på plywooden som jag kanske skall använda till verktygsupphängning eller liknande men jag får fundera på det ett tag. Eller ska man ha verktygen på plåtbrickan som fräsen står på? Hur har de tänkt när de monterar en plåtskål under fräsen, varför?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

RoXa

#58 » 10:04:51, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet det säkert redan, men jag skriver det ändå för säkerhetsskull.

Vad du än gör så slipa inte ytorna på koordinatbordet med annat än ett fint bryne. Järnet brukar vara riktigt mjukt och lättslipat, och det är inte lätt att få till en plan yta när det väl har blivit vågigt.

Tråget under är till för att samla upp spånor och eventuell skärvätska. Dock brukar skärvätskan rinna längs gejdrarna, så det brukar bli kladdigt på golvet ändå.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

mikber (trådstartaren)

#59 » 11:13:25, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med bromsrengöringsmedel och fin stålull, är det för grovt kanske? Jag är amatör på detta så liknande tips tas gärna emot. : )
Ja givetvis hamnar ju en hel del spån i tråget, tänkte inte på det. Så då är det ju dumt att ha verktyg där, min plywoodskiva blir rätt för att ha verktyg på.....
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

nimbus

#60 » 13:19:16, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikber skrev:Jag kör med bromsrengöringsmedel och fin stålull, är det för grovt kanske? Jag är amatör på detta så liknande tips tas gärna emot. : )
Ja givetvis hamnar ju en hel del spån i tråget, tänkte inte på det. Så då är det ju dumt att ha verktyg där, min plywoodskiva blir rätt för att ha verktyg på.....


Kör med fint bryne för att få bort grader = uppstickande material :coffee:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se