Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Tillverka Splines

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

HVA59 (trådstartaren)

#1 » 13:08:02, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en mopedmotor där utgående axel är knäckt där framdrevet ska sitta. Har original funnits en lite udda anordning vid drevet vilket gjort att axeln varit lite klen där, så någon tidigare ägare har knäckt av axeln... Framdrevet och den där specialmekanismen finns inte kvar längre, så tänkte sätta dit ett annat vanligt drev bara. Men i andra änden av axeln så sitter ett av transmissionsdreven, och det är splinesat på axeln. Så jag behöver på något vis tillverka splines på den nya axeln jag svarvat fram... Men hur gör man det? Kipphyvel har jag hört om, men det är inget jag har tillgång till. Tänkte att man väll kunde använt en fräs och en delningsaparat, och sen en modulfräs (eller vad de heter?) med rätt form. Modulfräs som verkar stämma med den gamla axeln har jag hittat, men jag har ingen aning om hur jag borde använda den eller hur man använder en delningsapparat heller... Har tjatat på min lärare att jag ska göra dessa splinesen nu i två år tror jag men han vägrar visa mig hur man gör, vet inte varför, men tänker att får ta reda på det på nåt annat vis istället nu då...

Nån här som har några bra tips?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



MrCrankyface

#2 » 13:20:19, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en hel del om sånt på youtube, se t.ex dessa för lite inspiration:




Är det något sorts specialsplines kan man slipa till snabbstål och använda den som en flycutter.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Mattias Petterson

#3 » 19:35:03, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gjorde jag
Mattias Petterson @ Vilken modulfräs?
Ta någon axel och öva på först så du räknar rätt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#4 » 22:17:51, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
HVA59 skrev:...Har tjatat på min lärare att jag ska göra dessa splinesen nu i två år tror jag men han vägrar visa mig hur man gör, vet inte varför...

Högst sannolikt för att han inte kan! :djaevul:
Jag råkade ut för något liknande. Jag hade hjälpt en lärare på fordonstekniska med att tillverka en ny pelare till en fordonslyft som en elev råkat köra sönder (pelare som reservdel kostade oförskämt många tusenlappar), så han och skolan var skyldiga mig en ganska stor tjänst. Jag skulle försöka få ihop en Stenhöj tvåpelarlyft där ena säkerhetsmuttern var kass. Sagt och gjort, fordonsläraren bad sin kollega på verkstadstekniska att svarva fram en ny till mig. Men eftersom han inte klarade av detta / inte ittes, så köpte han in en färdig rundmutter från Wibergers och svarvade ner denna så ytterformen stämde. Dock missade han att jag behövde 40*6 (inte standardmått) utan köpte 40*7 mm gänga istället. Men fel stigning var inte värsta felet. Han beställde vänstergängad, så den var på fel håll också! :lmao: :screwy:

:back_to:

Hoppas du löser tillverkningsmetoden, plus att du visar här hur du gjorde.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

HVA59 (trådstartaren)

#5 » 00:53:44, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen! Tog till mig en del från din tråd Mattias. Min axel är dock mycket mycket klenare, tror 10 eller 12mm, och med tätare, rundade splines. Men jag har hittat en modulfräs som verkar stämma bra med de gamla splinesen. Har satt upp delningsapparaten i maskinen idag i alla fall, och gjort en uppfästning för modulfräsen, men det är lite tight, så får nog göra på nåt annat sätt. Har ingen dubbdocka att sätta upp i fräsen och med en axel på bara 10-12mm så blir det ju lätt lite ostabilt om man spänner för långt ut... Behöver göra det nu för att chucken på delningsapparaten inte ska slå i fräshuvudet. Men ska nog kunna hitta på nåt :smile:

Funderar på att göra en längre axel att montera modulfräsen på bara, det känns som ett stabilare alternativ än att spänna längre ut i delningsapparaten. (till en viss gräns så klart :mrgreen: )

Tror inte det är för att han inte vet hur man gör, tycker han är en av de kunnigare/kompetentare lärare jag haft faktiskt, men jag känner igen det där med att det lätt blir fel haha :grin: Din historia va ju rätt rolig Stridis :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Orsa

#6 » 08:43:28, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade sommarjobb på verkstad när jag var 17-18 årsåldern. Bl a skulle jag fräsa med delningsapparat. Fräste verkstans egna specialgjorda fräsar som sen skulle härdas och slipas och det var inte helt uppenbart att se om det blev fel i delningen. Jag minns att det blev nån vargkörning för man hade tankarna efter kl 16 i den åldern, och räknade/såg man sen fel på varv och hålskiva i glödlampans svaga sken. Den var väl inte helt hundra komplett riggad för det var en verktygsavdelning med klurgubbsingenjörer som säkert inte gjorde nåt i onödan, har jag förstått senare. Ibland såg man direkt att det blev galet med delningen men ibland såg man först på sista repan att det inte gick jämnt ut. Eller när man tog ur biten. Och då kunde man ha trallat varvet runt en god stund i onödan.
Så var noga med delningsapparaten och varv. Rådet att köra att räkna med att göra en provbit kan löna sej om du inte får misslyckas med en skarp, unik bit.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

HVA59 (trådstartaren)

#7 » 22:12:37, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höll på och grejjade lite med det idag. Fick göra en egen längre uppspänning av modulfräsen, blev stabilt och bra, samt hitta en annan modulfräs med, för i slutändan tyckte jag inte den jag hade var 100% rätt. Men det blev inte riktigt bra ändå... I slutändan lyckades jag få till hyfsad yta, form, och dimensioner, men, lyckades på något vis räkna fel så det inte passade ändå... Fick 32 delningar på ett varv istället för 30 som jag ville ha... Sen tog tiden för dagen slut. Och nu har jag inte möjlighet att grejja med det tills nästa vecka. Och då har jag bara två dagar, sen är skolan slut för mig, helt och hållet. Så inga fler möjligheter där inte :sad: Funderar på att göra en fuling, borde egentligen gå att skarva den befintliga axeln, den delen med splinesen är ju okej, det är andra änden som är trasig ju. Borde gå att göra en bit som passar precis över den gamla delen, sen fräsa små försänkningar i den gamla delen, och sätta 3-4 stoppskruvar med loctite eller liknande. Det borde hålla till en motor på 0.8 hästkrafter, kanske :huh:
Jag kan säkert räkna ut så jag får 30 delningar, och det hade så klart varit roligt att kunna göra det riktigt, men jag är inte så duktig, och det blir inga superbra splines ändå, de är ju så extremt tunna och känsliga, tänk er själva, 30 splines på en 12mm axel, och bara 1mm höga ungefär... :???:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

christianmoller

#8 » 19:29:14, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite hjälp med delning
kolla om du har någon av hålcirklarna på dina skivor
Ge inte upp :thumme:

Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

stainless

#9 » 10:09:30, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sidan 8 börjar en tabell för val av hålskiva mm. om du har en delningsapparat med utväxling 40 till1.
http://vintagemachinery.org/pubs/2185/5863.pdf
stainless
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:10, 26-09-2011
Ort: Hammarö
Sverige

Verktygsmakaren

#10 » 12:06:01, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så dags att pissa till kvälls när halva natten har gått men är det själva handhavandet av delningsapparaten som efterfrågas?

Oförskämt enkelt egentligen.
Om delningsapparaten har 40-1 utväxling är uppställningen 40/1 för en delning, uppenbart blir då 20 delningar 40/20 som är det samma som 2/1 som i sin tur ger 2 varv/delning.
Vill man ha 30 delningar blir det alltså 40/30 vilket blir 1 helt varv plus 10 hål på 30 hålcirkeln (10/30) per delning.
Vill man ha 58 delningar blir det 40/58 vilket är detsamma som 20 hål på en cirkel med delning 29 per delning.

Därför är 127 också en tråkig delning för den blir ju 40/127 och 127 är ett primtal så man måste ha en hålcirkel med 127. Var delning blir 40 hål på 127 hålcirkeln, knappt ett tredjedelsvarv.

Har man en annan utväxling byter man bara 40 till vad man har, rundmatningsbordet som ligger här har utväxling 90/1, Då blir det ju 90/20, 90/58 eller 90/127.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

dc_lindberg

#11 » 14:51:59, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Internet är för bra på att slarva bort dokument, texter osv... vill man att läsare i framtiden (nästa vecka typ) ska kunna förstå tips mm gör man bäst i att försöka bilägga dem.
Här är pdfn:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

HVA59 (trådstartaren)

#12 » 20:46:39, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag uppskattar era tips och hjälp, jag började faktiskt med 1 varv och 10 hål i 30 skivan, men det stämmde inte tyckte jag, så kanske hade inte den delningsapparaten 40:1 utväxling... Vet faktiskt inte... Oavsett, gjorde som jag skrev innan, och tycker det blev helt okej faktiskt. Nu återstår bara att på något vis montera ett drev i andra änden... Hade ett drev men det var ju härdat så inte så lätt att bearbeta...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se