Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Gammal svarv, identifiering, byta motor?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

HJN (trådstartaren)

#1 » 18:42:26, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 3 år sen kom jag över en till synes väldigt gammal svarv för den svårslagna summan av 800 kr.
Den jag köpte av hade fått tag i den till samma pris för länge sen, men aldrig kommit sig för att använda den.
Ingen koll på historia.

Jag lyckas inte ens gissa vad det ska försöka stå på det enda märke jag hittar.
Vid växellådan är det tydligare men jag är osäker om det är samma tillverkare som själva svarven.
Jag har googlat men inte fått fram nån liknande.
Nån som kanske känner igen märket eller svarven i sig?

Från när jag fick in den, jag har putsat och smörjt sen dess, jag lovar!
Bild

Växellådan:
Bild

Märket:
Bild

Vet inte hur jag levt så länge utan svarv, även om den är gammal och jag behöver fixa till den mer än jag gjort så har den snabbt blivit oumbärlig.
Dock är den tämligen långsam, fått mig en varvräknare (laser) och nu mätt på chucken:
Låg: 314 rpm
Mellan: 429 rpm
Hög: 636 rpm

Det går ju med tålamod och vassa stål, men funderar på om det inte skulle gå att byta motor.
Och jag har en annan 3-fas motor som är starkare, men den befintliga har en inbyggd växellåda, så jag misstänker att nya motorn skulle bli på tok för snabb utan nåt motsvarande.
Har skrivit av vad det står på respektive:

Bef. motor i svarven med växellåda
ASEA Mot.3 ~50
MKE8/UBA8
0.75 kW 1 HP 1390/102 r/m
380/220V Y/triangel 1.8/3.6A

Nyare elmotorn
SEW-EURODRIVE Jönköping / Sweden
Type DFT90L4/BMG
kW 1.5/1.5 S1
rpm 1410:1410/1710
50 Hz 220-240D/380-415Y A 6.40/3.70 CI. F
60 Hz 240-266D/415-460Y A 5.80/3.35 IP 55
Brake V 380-460AC Nm 20 BG1.5 Ma art
kg 27. i :1

Den där raden på gamla motorn som säger "1390/102 r/m", betyder det = 13.6 RPM ut?
Jag ska försöka göra rent och få reflextejpen att fästa på utgående axel från motorn för att mäta med lasermojen, men det känns ganska troligt när man står och tittar på stora hjulet.

Gamla motorn:
Bild

Nya motorn:
Bild

Tänkte det är värt att fråga om mer erfarna tror det är nån idé att lägga energi på att försöka få dit den nyare motorn.
Den är väl enligt plakaten dubbelt så stark?
Kanske jag kunde försöka få till en växellåda som tar ner hälften så mycket som befintlig?

Noll koll, tacksam för info/synpunkter.


Gå till lösningen
HJN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:57:07, 07-05-2021
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



BM425

#2 » 19:10:23, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen har du glidlager på den svarven, det begränsar varvtalet på spindeln. Det blir varmgång i lagren vid för högt varvtal.
Planremmen som sitter där kan inte överföra speciellt stor kraft, har du högre startmoment på den nya motorn kommer remmen att slira. Kan förbättras med sirap.

Ska du byta motorn så sätt dit en frekvensregulator till den för varvtalsreglering.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Ivar Risslén

#3 » 19:54:38, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak kan jag nog skriva säkert och det är att svarven är yngre än 165 år gammal. Så länge sedan är det som firman har funnits med det namnet J. G. Weisser Söhne, St Georgen. https://www.weisser-web.com/mein-weisse ... -historie/
Du får kontakta firman och höra om hur gammal den modellen är.

Det nedra gjutna märket står för "Postschmiede"

När den var ny så var nog svarvstålen tillverkade av härdat verktygsstål eller snabbstål (HSS) som man fick slipa till själv.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#4 » 20:03:56, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt maskinen vara så som den är!
Kör retrostuket med egenslipade skär av snabbstål som Ivar säger, då är varvtalen den presterar fullt tillräckliga. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mattias Petterson

#5 » 21:18:21, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den befintliga motorn är väl en två farts? 1390 och 102rpm, den måste ju vara kanon
Tillräckligt snabb för snabbstål och tillräckligt långsam för att kunna gänga på lågfarten
Kör med orginalmotorn!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Turbodiesel

#6 » 21:45:45, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Befintlig motor bör vara en enhastighets växelmotor, med motorvarvtalet 1390rpm, och utgående varvtal 102rpm.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tronde

#7 » 02:41:26, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut til å være et feste for eksenter på svinghjulet der motoren er festet. Da er den vel født for pedaldrift.

http://saarland.digicult-museen.net/objekte/19200

Bilde nummer to:
http://www.lathes.co.uk/weisser/page4.html


Detta inlägg har valts som lösning

tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

HJN (trådstartaren)

#8 » 09:59:26, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!
Märks att jag har kommit rätt i världen med mina frågor.

BM425 skrev:Antagligen har du glidlager på den svarven, det begränsar varvtalet på spindeln. Det blir varmgång i lagren vid för högt varvtal.
Planremmen som sitter där kan inte överföra speciellt stor kraft, har du högre startmoment på den nya motorn kommer remmen att slira. Kan förbättras med sirap.

Ska du byta motorn så sätt dit en frekvensregulator till den för varvtalsreglering.

Tackar för synpunkten, hade inte en tanke på att lagren kanske inte hänger med. Det är två små mässingkoppar med tråd i som jag fyller med olja innan start, så antar det är glidlager.

Mattias Petterson skrev:Den befintliga motorn är väl en två farts? 1390 och 102rpm, den måste ju vara kanon
Tillräckligt snabb för snabbstål och tillräckligt långsam för att kunna gänga på lågfarten
Kör med orginalmotorn!

Turbodiesel skrev:Befintlig motor bör vara en enhastighets växelmotor, med motorvarvtalet 1390rpm, och utgående varvtal 102rpm.

Jag tror på det senare att det utgående 102 rpm, det är som sagt växellåda på den, kan ses på en av bilderna att jag provat fylla på olja då man inte ser nivån, den självreglerade ut överflödet på golvet.

Ivar Risslén skrev:En sak kan jag nog skriva säkert och det är att svarven är yngre än 165 år gammal. Så länge sedan är det som firman har funnits med det namnet J. G. Weisser Söhne, St Georgen. https://www.weisser-web.com/mein-weisse ... -historie/
Du får kontakta firman och höra om hur gammal den modellen är.

Det nedra gjutna märket står för "Postschmiede"

När den var ny så var nog svarvstålen tillverkade av härdat verktygsstål eller snabbstål (HSS) som man fick slipa till själv.

tronde skrev:Det ser ut til å være et feste for eksenter på svinghjulet der motoren er festet. Da er den vel født for pedaldrift.

http://saarland.digicult-museen.net/objekte/19200

Bilde nummer to:
http://www.lathes.co.uk/weisser/page4.html

Där är den! och den har mycket riktigt öron på benen för stången till pedalen.
Bild
Nåt svänghjul fick jag inte med tyvärr. Riktigt roligt med historia!

rospigg skrev:Låt maskinen vara så som den är!
Kör retrostuket med egenslipade skär av snabbstål som Ivar säger, då är varvtalen den presterar fullt tillräckliga. :thummar:

Jag hör vad ni säger (och fattar varför), den får vara i fred. Jag ska investera i en bänkslipmaskin och stål istället.

Bugar och bockar ödmjukast för all hjälp. :buga:

6 personer gillar det här inlägget.
HJN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:57:07, 07-05-2021
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#9 » 16:49:38, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ble utgitt en jubileumsbok i 1956. Jeg finner ingen scannet utgave på nettet, men det kan være noe gjemt bort et eller annet sted.

https://www.zvab.com/1856-1956-100-Jahr ... 9008094/bd

Det er også et tysk forum som muligens kan gi noe informasjon hvis man leter.
https://forum.zerspanungsbude.net/portal
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

HJN (trådstartaren)

#10 » 08:39:50, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Det ble utgitt en jubileumsbok i 1956. Jeg finner ingen scannet utgave på nettet, men det kan være noe gjemt bort et eller annet sted.

https://www.zvab.com/1856-1956-100-Jahr ... 9008094/bd

Det er også et tysk forum som muligens kan gi noe informasjon hvis man leter.
https://forum.zerspanungsbude.net/portal


Tack för tipsen!
Trots 4 år med tyska i skolan är jag tyvärr totalt borta i språket (nått var man tvungen att läsa).
Jag är jättenöjd med bilden från http://saarland.digicult-museen.net/objekte/19200 och den info som står där (google translate, tack tack).
Tittar nu på youtube-filmer om renovering på andra liknande svarvar och samlar mod för att ge mig på nåt liknande.
Funkar ok som den är nu men det kärvar på sina ställen och är lite väl glappt på andra.
HJN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:57:07, 07-05-2021
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#11 » 17:09:25, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ser veldig like ut, så 120 år +/- er nok sannsynling alder. Du får ta en tur sydover når verden åpner opp, og se den live.

https://www.erih.de/da-will-ich-hin/sit ... bergmuehle
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se