Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hålet blir koniskt: 20 mm hål i aluminium

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

fretchi

#31 » 13:16:18, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD-40 är ju gjort för ändamålet, så det är väl en tänkbar kandidat.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Stridis2

#32 » 15:00:59, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan jag använde var tjockare än 5-56 men mycket tunnare än motorolja. Det som var viktigt vid formpressning var att det fick inte bli någon stelnad hinna kvar efter att man torkat av verktygen vid nästa användning. För din del tror jag du kan använda nästan vad som helst, WD40 har jag aldrig använt men det skulle säkert vara bra, likaså 5-56. Skulle säkert till och med fungera med en häxblandning hydraulolja / diesel. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#33 » 19:22:01, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skillnad mellan WD40 och 5-56 är att WD40 är gjord för att ha vissa rostskyddande egenskaper och lämnar kvar en vaxartad hinna när den har torkat in, det gör inte 5-56.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

-andreas- (trådstartaren)

#34 » 09:02:30, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Oljan jag använde var tjockare än 5-56 men mycket tunnare än motorolja. Det som var viktigt vid formpressning var att det fick inte bli någon stelnad hinna kvar efter att man torkat av verktygen vid nästa användning. För din del tror jag du kan använda nästan vad som helst, WD40 har jag aldrig använt men det skulle säkert vara bra, likaså 5-56. Skulle säkert till och med fungera med en häxblandning hydraulolja / diesel. :mrgreen:

Ok, tack för info!
Hydraulolja har jag hört att man kan bli allergisk mot och att den även kan vara cancerogen. Men det kan ju även andra oljor vara. Men främst gillar jag inte att bli kladdig så fort jag ska göra något. Någon enstaka gång borrar jag även i trä i pelarborren, och vill därför helst ha allt så torrt som det går. Detta både för att slippa en kladdig sågspånsblandning och för att slippa missfärga träet. Därför jag hittills varit så sparsam med skärvätska.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Stridis2

#35 » 11:02:27, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ju formpressning ganska specifika och unika problem jämfört med skärande bearbetning, men som jag ser det hela hade jag i ditt fall använt skärvätska. När jag varit klar hade jag torkat bort så mycket jag kan (tryckluft är bra att få bort saker i springor) och därefter sprayat på lite tunn olja, vad du nu råkar ha hemma. Nästa gång du ska göra något torkar du bort återstående olja. Skulle det vara en snygg träbit så lägg skyddspapper emellan metallytorna. Behöver inte vara svårare än så.
Ett problem men kan få med detta förfarande är om man har en mycket dammig verkstad, t.ex. för man arbetar mycket med trä i samma lokal. I så fall kan dammet lägga sig i den våta oljan och klibba fast ganska otrevligt. Men i så fall får man antingen täcka maskinen med ett plastskynke efter användning eller torka bort oljan ganska direkt efter man sprayat på den.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kurre86

#36 » 16:17:35, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckluft för renblåsning verkar vara populärt i den här tråden... Första jag fick lära mig, första gången jag var i en mekanisk verkstad var att aldrig ha lösa kläder, handskar eller dylikt när man jobbade med maskinerna. Nästa grej jag lärde mig var att man aldrig blåser rent maskinerna med tryckluft då det riskerar att trycka in skräp på fel ställen... Borste och grovdammsugare ska det vara!

4 personer gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

nimbus

#37 » 16:34:52, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stäng av tryckluft en. Det blir väldigt grisig miljö av det. Skitigt överallt och olja i luften. Fram med dammsugare och pensel
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

-andreas- (trådstartaren)

#38 » 19:00:58, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Pyttsa på med en sprayflaska så mkt att det inte ryker, det är tillräckligt. I stål så ska inte spånorna bli färgade

Tack! Det var ett bra och handfast råd. Då slipper jag förhoppningsvis kladda ner så mycket. Lägger nog en trasa runt och gör som du föreslår.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se